HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/11 :  19:40:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag måste erkänna att jag inte riktigt har koll på detta med HDCD-kodade skivor.

Hur vanligt är det med denna kodning av mjukvaran?

Hur vanligt är det med CD-spelare med HDCD-avkodning?

Hur stor är skillnaden i ljud?

Hoppas nån/några på detta forum vill sprida lite ljus över detta...

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/09/11 :  19:48:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tycker skillnaden mellan vanlig och HDCD kodad skiva är marginell till noll... Skillnaden finns mellan vanlig och SACD/DVD-A skivor.... IMHO...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/09/11 :  19:48:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skillnaden är i så fall större mellan dåligt och bra inspselade CD skivor...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/09/11 :  23:08:23  Show Profile Send Aton a Private Message
De HDCD-skivor jag har tycks överlag vara bra inspelade.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/11 :  23:13:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vare sig HDCD i sig gör någon skillnad eller inte rent tekniskt så är det vanligen ett bra tecken om det står HDCD på en skiva - ofta innebär det ju att de inblandade är måna om bra ljudkvalitet! Själv tycker jag att det gör viss skillnad rent tekniskt också, men det är ganska svårt att jämföra å andra sidan. Sen är det ju lite mysigt när HDCD-lampan tänds i största allmänhet.


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/09/12 :  08:56:03  Show Profile Send dali a Private Message
Lustigt nog verkar en del kopieringsskydd kicka igång HDCD-lampan. Har hänt flera gånger.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/12 :  11:56:40  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Hur vanligt är det med HDCD-kodad mjukvara bland någorlunda ny musik? Äldre musik?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/09/12 :  16:15:47  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Opus3 tycks ju använda detta på sina CD's men numera vill de väl att man köper SACD.
Niel Young har de på många nya skivor likaså har jag sett det på Lucinda Williams skivor.
Men det förekommer nog bara när någon bryr sig om hur det låter.
Om man läser lite på nätet om hur det fungerar så inser man att avsikten är (ursäkta min luddiga förklaring)att bevara lågnivå upplösningen och dynamiken på en nivå som 16bitars systemet igentligen inte kan ?
Med tanke på vår debatt om sönderkomprimerade usla CD utgåvor av musik så inser man detta knappast behövs i det flesta fall, då CD mediet med lätthet klarar av att återge de "kvaliteter" dessa skivor har, alltså ingen hörbar skillnad i många fall.
Det kan också vara svårt att jämföra jag har då inte sett någon skiva som finns både med och utan HDCD.
Jag har HDCD och jag har haft en viss nytta av det, men det är inte många skivor som har det.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/12 :  20:32:22  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

http://www.hdcd.com/


Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000