HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 MP3 spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:31:51  Show Profile Send jonny99 a Private Message
En portabel mp3 spelare med hårddisk verkar ju vara väldans praktiskt, och om man spelar waw filer så är det kanske hifi också. Är det någon som har erfarenhet av ljudkvalitet på olika spelare? Jag utgår då från att man lyssnar på nåt okomprimerat format eller mp3 med 320 kb.

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 01:41:40

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/09/10 :  18:48:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag köpte efter mången vånda en Creative jukebox Zen Xtra (just Xtra-modellen)30Gb från någon liten obskyr nätbutik, jag använder den tillsammans med ett par BOSE-lurar, jag är helnöjd med ljudkvaliteten!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/09/10 :  18:57:51  Show Profile Send forken a Private Message
Med Apple Lossless kan du komprimera skivorna ca 35% utan att bli av med någon information. Testades i senaste stereophile. Med medföljande hörlurarna blir det ingen större skillnad om du köp Lossless eller AAC 192.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/09/11 :  09:13:01  Show Profile Send Lurman a Private Message
Portabel musik är inte alls dumt... Kolla lite närmare på spelare från iRiver, Creative, och naturligtvis iPod. Alla tre låter riktigt bra, och har schyssta finesser. Men vem som är bäst är det nog upp till dina öron att bedöma. Själv föll jag för en iRiver iHP-140, och har verkligen inte ångrat mig, men provlyssna om möjligt innan du slår till. Skulle dock inte stirra mig blind helt på ljudkvaliten... När det handlar om bärbara små saker kan ju handhavande, batteritid, radio osv också vara nog så viktiga...

/L
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/09/11 :  12:51:30  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Vet inte hur det står till med de allra senaste iPod-modellerna men jag höjer ändå ett varningens finger för batteriets hållbarhet.

Efter ett antal ur-/uppladdningar är batteriet slut (brukar väl inträffa efter uppskattningsvis två år), och då måste det bytas.. kan bli väldigt dyrt, har hört några skräckhistorier där det kostat nästan som en ny iPod att byta batteri.

Kan dock hända att detta är åtgärdat på de nyare modellerna, men kolla upp detta ordentligt innan du köper.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/12 :  09:51:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
MP3 är idag ett föråldrat format. Dom nya formaten som bygger på MPEG4 lär vara bättre.
Själv kör jag med Apples AAC-format med 256 kbit/s. Det fungerar fint, och jag upplever inte att jag saknar något.
Min iPod fungerar även med mina Sennheiser HD600 även om man får dra upp till maxvolym. Man har begränsat volymen av någon anledning, förmodligen ett EU-direktiv. Det problemet delar den ju med andra bärbara idag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Maffe
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:32:41  Show Profile Send Maffe a Private Message
Volym begränsningen på iPod går att ta bort.
http://www.ipodlounge.com/ipodnews_comments.php?id=P1076_0_7_0_C
finns liknande program till Mac

Sök på http://www.ipodlounge.com


Fan, redan morgon
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:41:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man tackar.
Precis vad jag behövde.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Maffe
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:00:04  Show Profile Send Maffe a Private Message
Alltid glädjande att hjälpa en iPod ägare

Fan, redan morgon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000