HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsavstånd kontra bredd mellan högt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/08 :  23:51:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message

Vad har ni för bredd mellan högtalarna? Hur långt ifrån sitter ni och lyssnar?

Längd från högtalare till lyssningsposition multiplicerat med 1.18 är en lära. Varför just 1.18? Vad har ni för erfarenheter?



MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/09/09 :  07:46:13  Show Profile Send MartinN a Private Message

Hej,

Mina högtalare rekommenderas litet avvikande uppställning av
tillverkaren, Duntech. Jag har högtalarna uppställda längs med
långväggen på rummet och de spelar tvärs in i rummet över
kortsidan. Skulle tro att jag har ca 3 meter mellan högtalarna
och 2.8 meter från högtalarna till lyssningspositionen.
Visst fungerar denna uppställning bra och jag har också
prövat en 'normal' uppställning och den känns betydligt
sämre.

Martin
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/09 :  08:35:02  Show Profile Send Roq a Private Message
"Längd från högtalare till lyssningsposition multiplicerat med 1.18 är en lära"

Gerhard46:
Skulle detta alltså vara längre mellan högtalarna än till lyssningsposition?
Jag har alltid haft det omvända - lite längre till lyssningsposition än vad det är mellan högtalarna. Jag sitter ganska nära idag.
Tror att jag har 190cm mellan högtalarna och kanske 220cm till lyssningsplats. Det funkar bra hos mig.

Edited by - Roq on 2004/09/09 09:09:27
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/09 :  08:36:32  Show Profile Send Conan a Private Message
Med lyssningspositionen 1,18 gånger avståndet mellan högtalarna (centrum på högtalarbaffeln) får man en vinkel mellan lyssnaren och ena högtalaren på 23 grader. Detta ger i sin tur vad man brukar kalla ett lokalt minimum på IACC (Inter Aural Cross Correlation). IACC anger i vilken grad man uppfattar signaler som når höger öra lika relativt ljudet som når vänster öra. IACC på 1 är ett ljud rakt framifrån (lika signal i båda öronen) och IACC på 0 motsvaras av exempelvis lyssning i en öronsnäcka. IACC är således nära 1 med högtalaren rakt framifrån och kommer sedan att minska till sitt lokala minimum på 21-23 grader. Därefter ökar IACC igen för att återigen minska när vinkeln är runt 40 grader, men i detta läget blir det ju för brett mellan högtalarna för en sammanhållen ljudbild.

En vinkel på cirka 23 grader (dvs 46 grader mellan två högtalare) ger maximal stereoseparation och 1,18 är därför en bra tumregel på när man har en god stereoseparation men ändå en sammanhållen ljudbild och en rimlig okänslighet för att ljudbilden inte ska tippa över vid förflyttning i sidled.

Sedan är inte 1,18 ett absolut mått för när det blir bäst med just din kombination av högtalare/rum. Det kan finnas andra faktorer som missgynnas av 46 graders-regeln så pass att det är bättre att ha dom i annan vinkel.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:10:35  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Tack för informationen Conan, det kan nog mycket väl vara ett bra mått att börja med. Dessutom hade jag inte någon koll på just faktorn i sammanhanget - har ofta följt tillverkarnas egna anvisningar (slaviskt, haha), dock så laborerar jag vanligtvis högtalarplacering efter lyssning/med mina öron.

Men, jag ska ta och mäta lite så får jag se om det blir någon förändring i ljudåtergivningen.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:49:42  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Alltid interessant med temaer som gjelder plassering av høyttalere, men dessverre er det vanskelig å anbefale noen bestemt teori fremfor en annen:

Mitt system: 3,30 m fra midten av venstre HT til midten av høyre HT. 2,85 m fra midten av hver HT til "sweetspot". Altså nokså stor bredde mellom høyttalerne i forhold til diverse teorier om likebente trekanter. Har store høyttalere - MONTANA XP - i et mellomstort rom. Dette fungerer aldeles utmerket.

Det verserer en rekke teorier med hensyn til optimal plassering av høyttalere. Ulike produsenter har i mange tilfeller ulike teorier og anbefalinger; 1,18-teorien er én teori, likebent trekant en annen, mens den nå nedlagte amerikanske høyttalerprodusenten Dunlavy hadde sine teorier om at det oftest var best med større avstand mellom høyttalerne enn fra HT til lytteposisjon, samt at det i mange tilfeller ikke var negativt å sitt nærme bakvegg. Bare for å nevne noen "teorier" jeg kommer på i farten.

Selv har jeg hatt så mange ulike opplevelser og erfaringer med ulike høyttalere i samme rom - og samme høyttalere i ulike rom - at jeg har mistet troen på at det finnes noen entydig teori som kan anbefales mht. høyttalerplassering. Det hele avhenger også av type HT-konstruksjon, rommets utforming, akustiske forhold (demping, refleksjoner etc.), grad av on-/off axix response fra høytalerne, som igjen avhenger av høyttalernes spredningskarakteristikker og hvordan man ev. vinkler dem mot lytteposisjon. Etc., etc.

For bare å nevne et par eksempler:
- Hadde et par store Snell Type B for en del år siden, jeg flyttet 4 ganger før jeg solgte dem, og fikk prøvd dem med forskjellige plasseringer i mange ulike rom. Med akkurat disse høyttalerne låt det best i store rom - og alltid når man satte dem på langveggen med stor avstand mellom dem. Satte man dem langs en kortvegg, slik at man som regel fikk kortere avstand mellom høyttalerne.
- MONTANA EPS har jeg prøvd i svært mange rom med ulike utforminger og størrelser, og med svært mange ulike plasseringer. Hvilken plassering som er best (bredde, avstand mellom HT, til lytteposisjon, til de ulike veggene i rommet etc.) varierer etter mne mange erfaringer fra rom til rom, med samme høyttaler. Etter min erfaring skal det imidlertid mye til at det oppstår noen store diskontinuiteter med denne høyttaleren, nærmest uansett hvordan den plasseres, selv om det selvsagt også er en del å hente på å gjøre en grundig jobbmed plasseringen i rommet.

Min konklusjon blir: Det er svært vanskelig å komme med noen generell regel hva angår høyttalerplassering. Det beste er å prøve mange ulike plasseringer og vinklinger i det lytterommet man har til disposisjon, og så plassere høyttalerne der man føler at man oppnår den mest presise og homogene lyden.

En annen sak er at enkelte må ta hensyn til interiøret i stuen - og eventuelt til fruen i huset! :-) Da får man prøve å finne det beste kompromisset med hensyn til høyttalerplasseringen.

Ikke til å bli klok av? Nei, heller ikke jeg blir noen gang klok av dette med plassering av høyttalere.

MONTANA's fasit: PRØV SELV!

Mvh HighEnd
www.highend.no / www.pbnaudio.com
kontakt@highend.no
Distributor of MONTANA speakers / PBN OLYMPIA amps

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/10 :  08:40:15  Show Profile Send Loopen a Private Message
Ang placering av högtalare så måste jag hålla med MONTANA som ganska tydligt framhäver att man måste prova sig fram.

För att hitta bästa avstånd mellan högtalarna så brukar jag börja med en ganska tät placering och sedan successivt flytta isär. När jag kommer till den punkt där jag tycker jag tappar ljudbild så går jag tillbaka ett snäpp. Sen är det ju det här med vinklingen av högtalare. Jag har själv reagerat på alla som vinklar in sina högtalare mycket, på mässa, i butik, medlemmarnas system på hifi forum, osv, då jag själv får bäst resultat med en svag invinkling eller helt rakt. Jag upplever att invinkling bara rör till det i ljudbilden. MEN så är det ju naturligtvis olika rum och andra akustiska föresättningar som spelar in. SÅ det ju fortfarande som Montana säger; Prova dig fram…..

Lycka till.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/10 :  09:54:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag kör med Dali Grand och dom rekomenderar ingen toe in. Jag laborerade själv häromkvällen med placeringen. (Bara för att testa motsatsen mot rekomendationerna) Kör man väldigt mycket toe in försvinner stereo prespektivet och djupet i ljudet. Man får laborera sig fram, vi har olika ljudideal... Sen beror det som sagt på vilken högtalare man har och hur den är konstruerad..
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/10 :  10:45:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har labbat fram min lyssningsposition, å skulle jag mäta så skulle det nog stämma väl överens med 1,18 regeln. Kul att teori stämmer med praktik Invinkling har jag inte bestämt mig för än. Det blir mer annorlunda än bättre/sämre.

Avstånd till bakvägg och reflexer bakom högtalarna är däremot väldigt viktigt för ljudet (Blir alltid lika konfunderad när jag ser någon som lagt 50kkr å uppåt på grejer samtidigt som väggarna är kala och sweetspot är soffan som står mot bakvägg. Men, men, det är deras pengar, synd att dom inte får mer valuta för dem dock).
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/10 :  12:45:34  Show Profile Send sker a Private Message
Har ungefär samma avstånd mellan högtalare som till lyssningsplats ca 2 meter, som Loopen nämnde så är det många som har en ganska stor invinkling, kan bara tala för mig själv, har mycket stor invinkling, så pass mycket att högtalarna korsar varandra framför lyssningsplatsen,ger helt klart det bästa ljudet, högtalarna är ett par Sonus Faber.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/10 :  16:20:46  Show Profile Send Conan a Private Message
lasselite,

Teoretiskt sett borde det bli bättre med invinkling av högtalarna. Dels borde direktljudet från högtalaren ha en rakare frekvensgång "on axis", och dels minskar problem med reflektioner från angärnsande ytor men också problem med en för liten "sweet sopt" i lyssningsposition. Just problemen med reflektioner samt en minimal sweet spot är anledningen till att man ibland kan vinkla in högtalarna ännu mer som sker skriver. Brukar vara väldigt effektivt exempelvis vid hemmabio där ljudbilden har, om högtalarna inte är invinklade, en tendens att "kantra över" mot närmaste högtalaren för de som inte sitter placerade precis mitt emellan dem. Tänk på de gamla modellerna från NHT (1.5 till 3.3) där fronten var skuren/vinklad mot lyssnaren så att man lyssnade on-axis även fast högtalaren stod raka.

Har man en högtalare som låter bäst oinvinklade kan det vara ett intressant experiment att vinkla in dem så att skärningslinjen hamnar kanske en halvmeter framför lyssningsplatsen. Och varför man inte gör så på mässor kan jag inte begripa. Här borde man väl verkligen vara mån om att flera personer än han/hon som haft turen att placera sig i sweet spot ska ha ett stereoperspektiv att tala om?

Har själv förut tyckt att det kunde bli mera "rymd" i ljudbilden om man kör oinvinklat och även att diskanten kan bli för påträngande när man lyssnar on-axis. På senare år däremot kör jag hårt invnklat (skärningspunkten strax framför lyssningsplatsen just för hemmabioaspekten med flera personer "i soffan"). Den påträngande diskanten visade sig höra samman med rummet och har dämpats med rumsakustiska åtgärder och den upplevda rymden i återgivningen visade sig vara "artificiell" och inte en rymd som fanns inspelad på skivan.

Men som sagt, det är inte alltid teorin och praktiken fungerar ihop. Har man en högtalare som låter bäst oinvinklad är det självlart så man ska lyssna.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/10 :  19:49:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Har provat att vinkla in så långt oxå, men har som sagt inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker låter bäst. Nu är jag priviligierad med små högtalare som kan flyttas enkelt, vilket gör att jag lätt kan ställa om till "finlyssning".
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/10 :  20:17:45  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har först på senare tid fattat varför man ska vinkla in högtalarna till en punkt framför lyssnarna. Stereoperspektivet har iaf bättre förutsättningar att bli mer proportionerligt oavsett om man sitter i mitten eller åt sidan eftersom högtalarna i de allra flesta fall har fallande respons mot högre frekvenser off axis. Högra örat hör en mer tydlig version av vänster högtalare och tvärtom eftersom ljudet måste gå runt huvudet och högre frekvenser dämpas. Dessutom så blir ljudet från den högtalare som är längre bort när man inte sitter i mitten lite tydligare. Ju mer man vinklar isär högtalarna desto mer diffust och tunnt blir stereoperspektivet för högre frekvenser.

Sedan kan det såklart beroende på rum, placering och högtalare finnas nackdelar med att vinkla in högtalarna så, men som princip blir stereoperspektivet stabilare.

Edited by - marens on 2004/09/10 20:21:04
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/09/10 :  21:41:05  Show Profile Send Aton a Private Message
På Arkenmässan är det vääldigt brett mellan högtalarna även i flera små rum.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/10 :  21:47:49  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Conan:
Tack för ett (par) uttömmande svar! Precis vad jag var ute efter.

marcus_ec:
Jag har hört att Dali har en speciell filosofi när det gäller just spridning. Stämmer nog bra med dina erfarenheter.

marens:
Precis så, mer toe-in medför att man inte måste sitta i sweetspot för att få ett bra stereoperspektiv.

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/10 :  22:28:58  Show Profile Send Loopen a Private Message
Pust...är precis tillbaka från Arken

Jo visst var det många som spelade med rejäl toe-in men om det lät bättre eller sämre än rak placering skall jag låta vara osagt.
Just det här med sweetspot är nog sant. Jag kan uppleva att det är väldigt noga var man sitter så som jag har högtalarna (eller hade för jag skall byta) men jag hävdar fortfarande att på min anläggning i mitt rum på mina högtalare så blev ljudbilden rörig. Eller kanske man kan säga difus. Visst kan det vara så att en del föredrar detta men inte jag. Så fort jag spelat in mina nya högtalare som jag beställt så skall jag verkligen testa med toe-in igen för det kan ju vara annat med en annan högtalare.

Ang. placering så när man går på Arken kan jag ofta känna att "de" borde ha högtalarna närmare väggen för ljudet är tunt medans "andra" borde flytta ut lite för det är för grumligt och för mycket bas. Men oj så mycket bra det finns. Hittade en liten favorit faktiskt. Fast det gör man väl på varje mässa.....

Ha det gött alla.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000