HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 skillnaden på nya resp. äldre cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:47:08  Show Profile Send coldcut a Private Message
Mången gång har man fått rådet att inrikta sig på beg marknaden i stället för att köpa nytt när det gäller hifi; åtminståne när man pratar om klassen "mid-fi". Undantaget tycks vara cd spelare (och i viss mån hägtalare) med några år på nacken, i alla fall enligt många handlare med motivativeringen att det hänt så mycket på den fronten de senaste åren.

Frågan är vad man får för pengarna? Vilket ljud får jag för 6500 beg (cd-spelare) samt 6500 i butiken? Eller rättare sagt; vad måste jag betala i nypris för att slå en beggad spelare runt 5-6000?

Nu finns det ju en uppsjö av märken, det går ju att göra både bra och dåliga beg köp, men om någon har lite erfarenheter eller anekdoter med anknytning till detta skulle det vara kul att höra!

-

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/08 :  08:31:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag går i exakt samma tankar, så kommentarer hade varit intressant!

CDFix börjar hamna på bra pris..
Beggade Classe CD börjar få bli bra pris..
Beggade Arcam CD..
Separat DAC har jag spanat på med en bra transport...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:11:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Min erfarenhet är att det har hänt mera de senaste 2-3 åren med ljudet på CD spelare än under hela 90 talet.
En jämförelse är vad som har hänt på bildsidan på DVD spelare/kombispelare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:22:26  Show Profile Send Niclas a Private Message
Min erfarenhet säger tvärtom angående cdspelare.
Däremot stämmer det bra på DVDspelare som har en extremt kort "på topp" tid.

Mvh
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:59:57  Show Profile Send coldcut a Private Message
Niclas> Jag är inne lite på samma linje; det känns ibland som om cd utvecklingen har "stagnerat" lite, troligen tack vare hemmabio/flerkanals haussen som drog igång för några år sedan. Det faktum att man för en ganska billig peng kan få cd uppgraderingar (klocka+utgångssteg m.m) som i vissa fall gör en rätt stor skillnad, skapar frågor om vilka prioriteringar tillverkarna har. Svaravad Alu-front och uppsamplingskort är väl kul iofs, men kompenserar knappast ett grundljud som kan förbättras med ett fåtal relativt enkla komponenter. Kan det vara så att krutet läggs på hemmabiofronten, att försöken att ge DVD/multispelare high-end status sker på bekostnad av utvecklingen av cd-mediet?

-
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:28:36  Show Profile Send Rob a Private Message
Min erfarehet är att en äldre beggad spelare gör det bättre än en ny för samma peng. Det är så mycket mer än bara dacen och uppsampling som ger slutresultatet. En äldre dyrare maskin har vanligtvis bättre strömförsörjningar och allmän elektrisk/mekanisk uppbyggnad än nya billiga..

Sedan är ju alltid faran att gamla spelare har större benägenhet att gå sönder...

Du får lyssna och väga resultaten...

/Pelle
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:33:54  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Niclas och coldcut: Mitt påstående grundar sig på de "nya" cd spelarna har böjat med att läsa CD skivan med dubbla hastigheten eller mera och FIFO buffertar (det sitter ofta en CD-ROM läsare i dessa).
Det beror givetvis på prisklassen oxså. De allra billigaste CD spelarna har nog inte utvecklats i samma takt.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:58:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Gemini: Det är VÄLDIGT få spelare idag som läser i dubbla hastigheten !! Visst det finns, men det är nog bara några promille av spelare som finns...ÄN !!

Dock det finns och det är en utveckling på cdsidan, men alla nymodigheter har tyvärr inte alltid gjort att saker låtit bättre, många spelare med diverse upsampling osv låter faktiskt riktigt trist, och en basic maskin med "gamla" dacar utan upsampling osv kan ha klart trevligare karaktär med mer värme och liv...


Men man ska nog som alltid vara noga med att lyssna på en beggad och en ny spelare, då man kan bli överaskad ibland av en produkt som man nästan räknat bort....

/Martin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:49:29  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tekniken ( i sin enklaste form) används ju på en hel del bärbara CD spelare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:54:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo, men det är inte så att dom läser skivan i dubblahastigheten eller så, inte ens en cd-rom läsare, man använder ett buffertminne för skakskyddet om det nu är det du menar, men det gör inget för ljudetskvalitet annat än tar bort eventuella avbrott i ljudet för att lasern tappat spåret...

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:59:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men åter till frågan...

Jag tror inte man kan sätta nån summa.. Allt beror på vilken beggad och vilken ny spelare man tar.. Man kan få en riktigt bra äldre spelare för 6000:- som slår vissa nya runt 15000:-, men man kan nog få en nya för 6000:- som slår en beggad för samma pengar, allt beroende på vilka man jämför med...

/Martin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:12:51  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Martin H: Ditt svar angående buffertminne kräver nog ett förtydligande. I de bärbara CD spelarna som mina barn har finns det ett "skakskydd". Det fungerar så att när man startar CD-Skivan så roterar skivan snabbare (hur mycket vet jag inte, kanske 2x) och när buffertminnet är fult så roterar skivan i vanlig hastighet igjen.

Jag vet inte om de läser om skivan vid eventuella felavläsningar (där felkorrigeringskretsarna, CIRC, behöver aktiveras).
Men det finns en del stationära spelare som läser av skivan i högre hastighet och använder sig av buffertminne med omläsning vid aktivering av CIRC. (Meridian tex.)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/08 12:15:44
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:32:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Gemini: Jo det kan nog stämma med vissa spelare, men det gör inget för ljudet utan är bara en funktion för att skakskyddet skall fungera ganska omgående....

Men du har rätt i att det finns spelare som gör det idag, men det är som sagt en mycket liten del, och ärligt så kan man undra om det gör så jättemycket nytta ?!?

Det finns ju spelare idag som inte har det och som spelar bättre än Meridian.. Men det är iof en bra teknik om man har mycket skakningar i systemet och behöver läsa skivan igen...

Visst så kan man på detta sätt eliminera vissa problem som störningskretsarna genererar i form av ljudförsämringar, men sen kan man ju iof fråga sig om det är bra att signalen går igenom ännu mer kretsar på sin väg ?!?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:50:33  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Martin H: Det blev lite off-topic diskusion, men vi höll oss till HI-Fi och CD-spelare i alla fall :).
Bufferteknik är bra för avläsningen av skivan och för att eliminera C1 och i vissa fall även C2 felavläsningar. CD-ROM standarden, ISO/IEC 10149 Yellow book, kom till för att felavhjälpningen inte var tillräckligt bra i CD-Audio standarden,(ICE 908 Red book)

Min första High End spelare var en Sony 557 (nånting) nångong i 1985 (tror jag) den var mitt förstaval fram till slutet av 1996 (ca). Och efter det började det hända en del med ljudet på CD spelarna. Mina nuvarande CD spelare ha jag köpt begagnade, Meridian 500 och en Sony XB920 (nånting tror jag den heter).

Meridian 800 räknas väl till en av värdens bästa eller?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/08 13:05:36
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:27:12  Show Profile Send luften a Private Message
En sak som jag personligen skulle prioritera idag, är kompatibilitet med dessa "trevliga" kopieringsskydd som dom olika skivtillverkarna använder sej av. Det är mycket störande när man får hem en skiva som inte går att lyssna på, tack vare kopieringsskydd.

//air
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/08 :  15:19:52  Show Profile Send coldcut a Private Message
För att få fart på diskussionen kan det vara bra med ett praktiskt exempel..

Här har vi en cd spelare med rötter i 90 talets början.

Dac 2 x Burr & Brown PCM 63
2 x Nätaggregat, ett för den analoga delen, ett för den digitala.
Nypris 2000$ Pris nu, ca 2000 kr. Hur skulle den klara sig idag, tror ni?



-
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:32:00  Show Profile Send Smackman a Private Message
Den där pioneeren pd-93 om jag inte minns/ser fel låter sådära tyckte jag, jag hade en hemma en gång i tiden för test mot pd-8500..
Pd-77 va mkt bättre men bäst tyckte jag PD-s06an va :)



Edited by - Smackman on 2004/09/08 16:33:01
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:56:40  Show Profile Send eliot a Private Message
Det gäller ju att man lägger sig på en lämplig nivå när man säljer en äldre maskin - och det är inte alltid så lätt.

- Jag har en Sonic Frontiers SFCD1 som ny kostade mellan 40 och 50 000 omkring 1996 och som jag nu bytt ut mot en ny Primare DVD30 som kostar 25 000. PÅ CD är skillnaden mer i karaktär där båda har ungefär samma upplösning. Sonic har mer analog känsla, extrem tredimensionalitet (t.o.m. mer än vinyl) men mer laidback medan DVD30 har mer attack och även mer bas. Att jag gick över till Primare DVD30 beror helt enkelt på att den spelar SACD och DVD-A vilket ger ytterligare ett lyft. Hur mycket skall man nu begära för en sådan apparat som då var rankad i class A i Stereophile ?

- Jag såg en annons på 13 000kr - är detta OK ?

Sonic Frontiers sålde ett uppgraderingskit där man bl.a. byter ut kondensatorer i nätdelen och det lär göra en klar förbättring - och då lämnar den säkert DVD30 bakom sig i CD-läge. Funderar på att göra detta för att se vad det verkligen ger ?!?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/09/10 :  00:02:52  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
He he..precis en sån där PD-93 (dock moddad av nån - Svedberg , eller nåt)har jag hemma hos mig just nu, min kompis (som äger den) har flyttat till New York för ett par år eller så, och orkade inte släpa med den, jag ska testa hur den står sig mt min (Kina)- Original A8s , tänker testa en del på Lördag, kan lämna lite intryck om så önskas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/09/10 00:05:09
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/10 :  07:17:41  Show Profile Send coldcut a Private Message
gör gärna det! =)

-
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/09/10 :  18:58:41  Show Profile Send mag a Private Message
Om den har legatolink så är det många som påstår att det sabbar ljudet....så då är det nog tyvärr kört för pioneern ändå, trots dom väldigt fina komponeterna.......

Fast ja vet inte.....en tanke bara

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/09/12 :  23:16:36  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Ok...nu har jag testat PD-93 mot min Original A8s...och jag måste säga att skillnaden var rätt stor faktiskt, Pioneeren lät klart sämre, den har mycket sämre stereobild, avtrubbad diskant, lite konstigt mellanregister där typ akustisk gitarr var väldigt förhöjd, överhuvudtaget ett väldigt "beslöjat" och tråkigare ljud...ok inte så att det var en katastrof, men på nåt vis kom aldrig musiken liksom fram ordentligt, utan det lät bara klart mindre = sämre.

Då ska också tilläggas att denna spelare då var specifikt "trimmad" av Svalander Audio, med bl.a en separat nätdel för D/A omvandlaren (?)

Så då det gäller CD-spelare kan jag bara säga att en spelare från början på -90 talet, skulle då inte jag satsa på köp en Original från HongKong för typ 320$ + frakt moms o tull ~3500 SEK istället.

EDIT: Tillägg: för att göra en jämförelse, Original A8s låter bättre med en bränd CD från mp3(192kbit/s), än riktiga audio-CD:n i PD-93:an så då kan väl alla göra sin egen slutsats av detta, antingen är PD-93 helt kass eller så kanske mp3 mediat inte är så tokigt iallafall eller att utvecklingen har gått framåt då det gäller CDP.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/09/12 23:54:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000