Author |
Topic |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 15:07:55
|
Bor man i en liten håla som jag så finns det inget utbud på sådana saker. Det jag nu undrar är vart man får tag i ett sådant.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 15:50:55
|
LC Audio's är jag själv intresserad av att testa.
Vidare finns det en uppsjö med aktiva filter som ämnas användas av den proffissionella branchen, kallad PA. Kanske inte så snyggt eller läckert, men funkar säkert. Tror både Ljudia och HifiKit har dessa tingestar.
Jag blir ju nyfiken på vad du har för planer nu...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 16:08:37
|
Så här ligger det till: Har 4st proson högtalare ståendes, modell dom största. Eftersom dom är en gåva av min nu bortgångna Mor så har jag svårt för att göra mej av med dom. BAS finns det i massor , så jag tänkte använda dom som subbor till ett tänkt biosystem. Djupbasen finns där, men jag vill ta bort allt utom den, de andra högtalarna som jag skall ha som frontar räcker mer än väl till i bas, förutom då just den sista riktigt djupa basen. Så det jag söker är "något" att filtrera bort all oönskad bas. Har du något förslag ? Bör ej heller kosta skjortan. Har förut funderat på ett Zachry 250 eller vad det heter, men har hört många som inte har varit direkt nöjda med detta.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 11:27:25
|
Inga fler tips ??? |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 14:13:24
|
Hör med norska EMBLA Audio, samt kolla Behringer. "Oönskad" bas kan med fördel korrigeras med Behringer DSP1124P. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 14:55:48
|
Kolla BSS och Behringer. Vad som skulle göra susen är ett filter kombinerat med parametrisk eq för basarna så blir det fast och bumlar inte. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 15:09:27
|
Har kollat på DSP1124P hos ljudia. Den är ju avsedd för att ta bort "rundgång" bl.a vid livespelningar. T.A Edison: menar du att den även funkar som ett aktivt basfilter ? vet inte så mycket om PA-grejor.
Harry up: vart finner man BSS ? BSS var det inte dom som sålde högtalare på sta`n ur van:s ? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 17:41:04
|
1124P är också en parametrisk EQ. För rent HP/LP filter måste du nog använda något annat. Berhinger har något filter för strax över 1000-lappen, men jag vet inte hur ett sådant skulle fungera (prof. hög utnivå, samt XLR/balanserade ingång/utgång).
|
|
|
|
Topic |
|