Author |
Topic  |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 12:37:55
|
Jag har en Teac P700 transport som ibland vill inte sätt igång på vissa spår. Det funkar alltid när man spelar upp spår 1 men om man vill börjar men spår 9 eller 13 det antigen tar mycket tid innnan han sätter igång eller den sätter igång inte alls! Är det lasern som håller på att pajar?? Nån som vet vad det kan beror på. |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 12:42:11
|
Har ett liknande problem med min vrds10se, im in maskin har det konstaterats att det är servomotorn till lasern som strular. Kostar en slant att fixa dessvärre om man inte är händig själv. Så jag låter min vara så... :-/ |
 |
|
Rob
Member

242 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 12:46:29
|
Hej Silvestro,
Låter som laserrelaterade problem... Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du skall prova att göra rent linsen... En tops och lite isopropanol...Myckt billigare än laserbyte... 
/Pelle |
 |
|
konraqu
Member

211 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 13:09:54
|
Jag har samma problem med min P500, jag fick förklarat att det var lasern från Sony som är tung och efter ett tag så säckar upphängningen ihop lite, jag fick min justerad, efter det fungerade den bättre i ett år kanske, nu strular den igen...
Den strulade exakt likadant när jag köpte den begagnad på Reference-Audio, då bytte de lasern, fick hem maskinen och den var likadan, då bytte de motorn också (allting på garantin), sen fungerade den klanderfritt i många år!
Verkar vara ett klassiskt VRDS-problem, när de fungerar är de mycket välljudande.
Skall kanske testa med lite isopropanol i alla fall för att se om det blir bättre, men jag tror inte det! |
 |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 14:27:58
|
Tack för alla svar. Nån som vet vad det kostar att byta motorn? |
 |
|
konraqu
Member

211 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 14:43:21
|
Jag tror att det räcker med att byta/justera lasern. Laserbyte skall tydligen inte vara så dyrt. När de bytte ut motorn så strulade maskinen ordentligt mer än den gör nu. Vad jag har läst så saknar P700 servo, det kanske även gäller min P500, kanske gör drivverket lite mer känsligt?
Från Harmonys hemsida:
quote: Teac VRDS Finns i flera versioner: Som rent drivverk, som komplett CD-spelare och med skivtallrik i metall eller plast. Styrsystemet i är samma i alla fullbredds VRDS maskiner. Det som skiljer är nätdelens placering och utfötandet på själva drivverket. Det drivverk med skivtallrik i metall är att föredra. Den laser som Teac använder finns tillgänglig som reservdel och är inte speciellt dyr.
|
Edited by - konraqu on 2004/09/06 14:53:49 |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
konraqu
Member

211 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 09:08:49
|
Jag har själv försökt att byta ut min gamla P500 mot en Pioneer DVD-717 som drivverk, det har inte låtit lika bra. Jag sprang till affären som tog den i inbyte och köpte tillbaks den igen!
Här är en bild på mitt favoritdrivverk!

|
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 22:16:21
|
Min Teac VRDS 10SE har just ballat ur... den tar emot skivan och clampingsystemet tar tag i skivan, men sen händer inget... kan det vara motorn eller lasern?
Nån som kan rekomendera ställe att inhandla delar, eller någon som är överkomlig på reparationer? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
bambadoo
Member

197 Posts |
|
Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 08:30:05
|
Tackar så mycket för tipsen bambadoo...
Ska testa med rengöring först... fast det är ju lite underligt att den bara la av... har inte hoppat eller haft problem med att hitta spåren före... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?  |
 |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 09:38:33
|
Tack för alla svar. Är det nån som vet vilket laser som finns i P700 och var man få tag på såna?? Det verkar daligt med service ställe för Teac i Stockholm's trakten, nya agenter och gamla som inte vill veta av Teac längre. |
 |
|
bambadoo
Member

197 Posts |
|
sker
Member

488 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 12:01:08
|
Har inte haft några stora problem med min VRDS 10 SE men ibland låter den väldigt mycket, störande när man lyssnar på lugn musik.
Läste något i senaste HIFI&Musik att Teac skulle börja satsa mer på norden, så då hoppas man att serice och sånt kanske bli bättre MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
 |
|
sker
Member

488 Posts |
|
|
Topic  |
|