HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ---Gondul --- Vilka inställningar låter bäst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/04 :  14:58:35  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Har själv en Gondul level 3 men kan inte riktigt hitta dem perfekta inställningarna. Kör med Multibit DAC samt 192khz uppsampling men tyckar att det kan låta lite digitalt ibland, dvs jag tycker att det låter sämre med uppsampling än utan. Har inte orkat testa detta fenomen speciellt ingående utan tänkte höra ifall det är några andra som har något att tillägga. Kan dock tillägga att Gondul level 3 med eller utan uppsampling låter bättre än någon annan spelare som jag lyssnat på.

Undrar även hur folk har placerat sin Gondul med tanke på värmen den alstrar. Är det någon som har monterat den i ett rack?

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/04 :  21:08:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte testat med annat än den uppsampling som den leveras med dvs. 192 kHz.
Jag kör endast 2kanal och har stängt av allt som går med multikanal.
Cd-direct: On är en sådan som gör att signalen tar en kortare väg.
Det är inte stor skillnad och det tog ett tag innan jag kunde uppfatta någon skillnad överhuvudtaget, men med tiden upplever jag en liten förbättring med att köra Cd-direct On.
Sedan finns en inställning som omvandlar PCM (Cd) till DSD.
Det är inställningen Multibit DAC: Off
Med mina tidigare förstärkare EAR509 och Advantage S250X upplevde jag ljudet lite luftigare och med större bredd på ett positivt sätt.
Men med Vitusförstärkarna som jag använder nu är det klart sämre att köra den vägen. Så det är Miltibit DAC On som gäller här nu.
Ljudet lät mera distorderat med Multibit off och när jag snackade med Bladelius om detta var den upplevelse av ett större rum inget annat än distorsion som kunde upplevas positivt med vissa uppställningar.
Jag har Gondulen i en hylla med mycket luft ovanför och det kan den behöva då den går rätt varm.
Det är en level 3 som jag har.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gåshud
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/09/05 :  00:51:02  Show Profile Send Gåshud a Private Message
Ändra läget på brytaren på baksidan från 1 till 0(noll) så får du minsta fel. Annars vet ingen vad som kan hända......
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:41:22  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Vilken brytare på baksidan ... ???
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:51:00  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag antar att det är "On/Off" brytaren han syftar på!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:58:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
Ni som har Gondul eller är intresserade av den- är det ngn som vet var man kan få info om videodelen i den?
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:08:14  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag läste någon undersökning som kommit fram till att det där med uppsampling inte var så bra. Tvärtom, det var sämre än att omvanda signalen till analogformat direkt. Kanske stämmer det , jag vet inte. Men tycker du att det låter bättre utan uppsampling så är det ju bara att köra på.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:15:17  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej drgreen och andra!

I våras då Gondul kom hade vi en diskussion med Micke Bladelius eftersom många frågade efter vilka chip, vilka kretsar... Att helt enkelt kunna besvara frågor om videodelen på samma sätt som andra fabrikat brukar göra.

Det framgick då att Micke inte ville hänga på "Faroudja-tåget" där många tror att man kan läsa sig till hur bilden ser ut. Han hade en lång utläggning om hur många olika typer av "Faroudja" det finns, både till konstruktion och kvalitet (jag använder här faroudja som brett exempel, i hifivärlden var allt bra ett tag om det var en "Alps" volymkontroll...)Att uppfylla "läsarnas" behov skapar helt enkelt inte den bästa maskinen för pengarna. Det har dock framskymtat att det är en blandning mellan komponenter som knappt finns ännu (!) och beprövade lösningar.

Slutresultatet blir att vi inte heller vet så mycket om hur den är byggd och med vilka komponenter. Man får helt enkelt ta hem och provtitta. De som gjort det så långt har blivit ganska förvånade.

Kanske ett underligt svar men det är det vi har. Manualen - vilken kan ge vägledning - läggs ut på hemsidan inom kort.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/07 :  10:15:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Ni som har Gondul eller är intresserade av den- är det ngn som vet var man kan få info om videodelen i den? "

HifiConsult i Alingsås, 0322-636666. Tror inte att det finns något sådant på nätet att hitta.

PS. Eller så kan du ju fråga Micke direkt på Arkenmässan, Välkommen Ds

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:31:45  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
I grunden tror jag att det är en pioneer men antar att han gjort om en del. Jag kan dock säga att bilden är betydligt skarpare än än någoting jag sett tidigare och jag har haft en del dvd-spelare tidigare. Har en kalibrerad SONY G70 projektor som tillsammans med gondulen ger den bästa bild jag sett från en DVD-skiva. Innan jag fick hem Gondulen tyckte jag inte det var så stor skilnad mellan olika dvd-spelare men efter den blev inkalibrerad tyckte t.o.m tjejen att det var mycket stor skildnad.
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:37:34  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Det där med uppsampling är intressant. DA:omvandlarna som sitter i gondulen kan ta emot 24bit 384 khz, så det skulle vara kul att mata dem med det men antar att uppsamplingskretsarna inte är framtagna för denna hastighet ännu. Kommer kanske en uppgradering ???
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:39:51  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
PS. Eller så kan du ju fråga Micke direkt på Arkenmässan, Välkommen Ds


Kommer Bladelius själv till mässan?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:26:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Jodå, Micke brukar vara på plats. Han gillar dock att hålla ganska låg profil så stöt på Jonas eller mig så letar vi fram honom åt dig.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:16:06  Show Profile Send drgreen a Private Message
Tack för svar
Jag är inte eg så intresserad av vilket chip å dyl som sitter i utan lite mer vilka möjligheter som finns på videosidan (scaling osv...). Även intryck (chip å siffror i all ära...)från t.ex sånna som "Hellspawn" som provat den med en bra proj (har en Barco cine7 själv).En maskin med kanonbild och ljud skulle vara MKT intressant. Jag såg gondulens "videoperformance" på sthlmsmässan men det var ju knappast ideala förhållanden...
(Kör en HTPC just nu till bilden)
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:29:01  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Jag tror du kan få progresiv ut men då andvänds pioneers kretsar för deinterlacing vilket inte har riktigt samma kvalitet som faroudja eller silicon image. Använder du BNC kontakterna ut tillsammans med en 75ohms kabel till en CRT med BNC in, kan jag garantera dig att bilden kommer vara så bra som du kan få med dagens teknik. Använder själv en Lumagen som gör deinterlacing samt scaling med bra resultat. Det ryktas att det kommer att släppas ett nytt videokort med reference deinterlacing samt scaling. Gondulen kommer givetvis att gå att uppgradera till denna. Ifall rykterna är sanna hoppas jag att de inkluderar ett par inkällor för bild, så man kan koppla in DVB-boxen, datorn mm.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:10:57  Show Profile Send drgreen a Private Message
Annars skulle man kunna tänka sig att sådana ingångar kommer att finnas på en ev bladeliusprocessor kanske?!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:11:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen!

Alla tillverkare har planer och idéer för framtiden och så är väl fallet även i Bladelius hus.
Inga "superkort" på bildsidan är på gång inom överskådlig framtid.

Vad som händer om ett år eller två är ju svårt att sia om förstås och skulle detta bli mer än en suddig önskan "någon gång i framtiden" kan ni vara säkra på att vi håller Er underrättade!

Kul att du är så helnöjd med bild och ljud Hellspawn! (sedan får du ursäkta en hifinörd om resten om scaling interface blev Albanska...)

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:16:11  Show Profile Send drgreen a Private Message
Nu blir det lite OT tyvärr men när ändå jag har sladd på tråden (blev ju en fin liten vits...) Finns det ngt datum för mosfetkort till grendeln? (Det är trångt med 2 S-250+ 2 x A300 i bion...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:50:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nu har vi piskat Bladelius gul och blå för att de stora monoblocken skall bli färdiga till Arken...

Kanske får han lite ro att fixa fram mosfetkorten...

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:21:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hehe slavdrivare där :-)
Annars får det väl bli tre beowulf till L,C,R :-)
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:36:30  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
DRGreen: ifall du skall sälja dina slutsteg kan du hojta till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000