HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är detta för vinylspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/04 :  12:36:12  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag hjälpte min mor härom veckan med att rensa ur hennes källarförråd inför hennes flytt, och döm om min förvåning när jag hittade några av mina gamla vinylskivor där som jag trodde var sålda/bortskänkta för länge sedan (fråga mig inte varför om den sista biten, men jag kan säga så mycket som att det hela hade med CD'ns intåg att göra! )?!

Hur som helst så väcktes gamla, gamla minnen till liv samt ett sug efter att få spela upp dessa plattor, men dessvärre har jag varken en skivspelare eller en förförstärkare (Primare SP31) med inbyggd RIAA, men suget att få spela skivorna återstår dock.

För någon dag sedan slog det mig att min svärfar ersatte sin gamla Pioneer-stereostapel (med tillhörande skivspelare) med ett allt-i-ett-hembiopaket i julas och förpassade då den gamla "Pioneer-stapeln" till förrådet. Och nu när vi är på besök hos mina svärföräldrar så frågade jag ifall jag kunde få låna skivspelaren - som han ändå inte använder - för att eventuellt ha möjlighet att kunna spela upp mina gamla skivor, och det var så klart inte ett problem.

Anywho, skivspelaren är en Pioneer PL-Z91 och jag har ingen aning om vad detta är för skivspelare (läs: jag vet med andra ord inte om den har inbyggd RIAA), och rådfrågar därmed er...
Jag vet inte, men någon anledning misstänker jag att den inte har inbyggd RIAA och måste därmed försöka låna (eller i "värsta fall" köpa) en sådan, och frågar därför er som vet, vad detta är för vinylspelare!

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/04 :  15:30:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Har du provat att googla upp modellen?

En gissning: Är det en äldre modell har den förmodligen ingen inbyggd RIAA. Förr hade nämligen i princip alla förstärkare inbyggd RIAA och därför producerades det inte många skivspelare med RIAA. (Eller ja, man kan ju se det åt andra hållet också liksom).

Även idag är det ganska tunnsått med spelare med inbyggd RIAA, det finns en del riktigt billiga varianter som är tänkta att passa till "minianläggningar" och så finns det några av mer "anständig" kvalitet, t.ex. Pro-Ject Debut II (ca 3000 kr med inbyggd RIAA).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/06 :  11:07:01  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag tog och rotade mig fram till den gamla reliken ("Pioneer-stapeln") i förrådet igår och såg då att skivspelaren är en s.k. Pioneer-only-modell med någon specialanslutningskabel, så den gick bort.

Nåja, det verkar som att jag får jaga begagnatmarknaden efter skivspelare med inbyggd RIAA, eftersom jag anser att 3.000 kr (som ett exempel) är liiite för mycket pengar i sammanhanget (= att kunna lyssna på några få vinylskivor).
Men frågan är hur många skivspelare med RIAA det finns på begagnatmarknaden? Bara att leta, antar jag...

Tack för svaret dock!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:15:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Ganska svårhittat på begmarknaden skulle jag tro. Denons lilla skivspelare med inbyggd RIAA är dock hyfsad och kostar endast 1500 kr ny. Jag köpte en sådan till farsan att ha ute i sommarstugan och den funkar fint ihop med hans minianläggning där. Trevlig och enkel att använda och låter klart bättre än jag hade väntat mig!

Finns på Hifi-klubben!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:38:14  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Tack för tipset - ska ta och kolla in den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000