HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bygga hus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:04:15  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Hej allihopa.
Min fru och jag har nu fattat beslutet att skaffa oss ett egnahemshus. Tomten är köpt och husplaneringen är på gång. Nu har jag då en hifi anläggning som betyder ganska mycket för mig och den kommer att stå ganska centralt då vardagsrummet skall planeras.
Nu undrar jag om det finns någon där ute med husbyggarerfarenhet som vet vad man bör ta i beaktande för att stereon skall få de bästa förutsättningarna för att spela opptimalt? Då tänker jag på rumsareal, dedikert dragna strömkablar, isolering i väggar, golv, tak?
Min anläggning består idag av ett par B&W Nautilus 803 som drivs av ett par bryggkopplade Primare A30.2 med Primare PRE30 som försteg och Primare D30.2 som cd spelare. Mitt kabelsökande slutade med ett inköp av Audioquest Cheetah, balanserade signalkablar, mellan för- och slutsteg samt mellan cd spelaren och försteget. Till högtalarna blev det Audioquest Mount Blanc.
Förslag och tankar tas varmt emot.
// Mikael

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:12:03  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Ta kontakt med Svanå och fråga lite kring ett rum med rätt mått. Han kan säkert ge dig lite grunder kring längd,bredd och höjd i ditt vardagsrum.

http://www.diffusor.com/

En annan länk som har mycket att erbjuda:

http://www.acousticsciences.com/

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/09/03 20:13:55
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:44:21  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Tack för länkarna, intressant läsning. Speciellt den amerikanska sidan såg intressant ut, men de verkar inte ha någon filial utanför USA.

/Mikael
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2004/09/06 :  00:14:12  Show Profile Send nik a Private Message
Man brukar säga att förhållandet mellan längd bredd och höjd i ett rum skall vara enligt det sk "gyllene snittet" för att undvika en stark uppbyggnad av resonanser. Sök på "gyllene snittet" så hittar du säkert en bra förklaring av begreppet.

Alternativt så finns det en lista över förhållanden mellan längd bredd och höjd som är akustiskt sett mest fördelaktiga i boken "The Complete Guide to High End Audio" av Robert Harley.

Mvh
Nik

Edited by - nik on 2004/09/06 00:15:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000