HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter och fulltransformatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:40:44  Show Profile Send björne666 a Private Message
Vad är optimalt sätt att koppla in nätfilter och/fulltransformatorer?
Har en fulltrafo och ett nätfilter till förfogande.

Det känns, rent subjektivt, som att CD-spelaren skulle må bra av att ligga via en fulltransformator till nätet. Om jag då kopplar flera enheter, ex försteg och/eller slutsteg, till samma fulltrafo kan då enheterna störa varandra?

Angående nätfiltret känns det som att försteg och slutsteg borde ligga över det.

Tänker jag rätt? Tacksam för åsikter.



Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:10:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är nog bara en sak som är klar, att komponenterna kan störa varandra om de är uppkopplade på samma uttag. Huvudprincipen är att separera digitala och analoga komponenter på olika uttag som är isolerade från varandra.

Resten beror på hur effektivt dina olika filter/trafo isolerar, hur mycket effekt de kan ge och om de begränsar eller ej vid dynamiktoppar (behov av snabb strömleverans utan fördröjning). Och vilka av komponenterna som har har störst behov av strömrening (om filterna är olika effektiva i detta avseende).


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:57:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med "fulltransformator"? (tyvärr kan jag bara de engelska namnen på komponenter av denna typ).

Tänk på att isolationstransformatorer som använder mättad kärna (vilket effektivt undertrycker störningar från elnätet) skickar ut en enorm massa RF-störningar, där jag jobbar så gjordes en undersökning för några år sedan (med anledning av en "underlig" störkälla som plötsligt dök upp) och det visade sig att den trafo som användes skickade ut mer störningar än alla pumppar,datorer och styrelektronik tillsammans.

Problemet löstes genom att ställa trafon långt från känsli utrustning, det kan dock vara svårt att göra hemma.
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:34:16  Show Profile Send björne666 a Private Message
Fulltrafo = primär=sekundär spänning, galvanisk(?) avskiljning från nätet.

Ok, så om principen är att lägga digitala och analoga utrustningar på olika grupper bör jag ju troligen inte kombinera analogt/digitalt efter filter edyl...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/09/03 :  13:52:06  Show Profile Send Anders47 a Private Message
f95toli, var det RF störningar i luften eller/och över elnätet? I alla fall teoretiskt skulle det kunna bli sämre om man filtrerar någon komponent med trafon medan de andra är ofiltrerade.

Vet du om det här med RF-störningar är generellt för isolationstransformatorer?




Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:00:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ok, då är en fulltrafo vad jag kallas isolationstransformator...

Störningarna var alltså i luften (tänk "radiosändare").
Det finns två typer av isolationstrafos dels en "vanlig" som ger galvanisk avskiljning samt ger en del skydd mot "common mode" störningar, så vitt jag vet skickar den inte ut speciellt mycket RF (jag har aldrig haft några problem); men det finns allså också en variant med mättad kärna som är mycket effektiv för att undetrycka alla typer av störningar på LEDARNA men som tyvärr skickar en hel hel del skräp i luften.



Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/04 :  01:49:18  Show Profile Send esl a Private Message
Jag rekommenderar att lägga det vanliga nätfiltert innan trafen.
Koppla in CD spelaren till denna skiljetraf.
Skaffa också en "phansen" penna! för att vända stickkontakterna rätt i väggen på övriga apparater.

Pennan skall inte lysa när apparaten är på.
OBS! koppla bort allt signalkablage när du kör med pennan på apparaterna.
Nu kommer det att gå mindre inducerade strömmar igenom signalkablaget.
Genom att CDn "flyter" kommer störströmmaran att minska. Vilket genererar mindre störspänningar.
/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000