HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från tråden om världens bästa högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:35:19  Show Profile Send marens a Private Message
Kanske var ett sidospår att diskutera vilka egenskaper världens bästa högtalare borde ha istället för att prata om vilken högtalare man tycker är världens bästa så jag tar det i denna nya tråd i stället.

quote:
matson: Sprider perfekt? Vad innebär det? Tricket är ju inte att maximera spridningen. Vad man(?) vill åt är en frekvensoberoende spridning samt en tillräcklig spridning för att inte få problem med stereosystemets brister och detta kanske är en förklaring till hornladdningen på diskanten. Detta gäller ju dock horisontellt. Vertikalt finns det ju lite annat att tänka på också. Bra låter dom i varje fall.

Ett faskast borde väl dock uppstå då det är en basreflexkonstruktion? Eller?

Alltså för att högtalaren ska kunna ha linjär fas inom fönstret på +/- 90 grader krävs ju att frekvensgången är konstant i alla dessa vinklar. Det är den säkert inte, alltså är det lite väl magstarkt att säga att fasen är linjär inom hela den sektorn. Att fasen är ganska linjär framför högtalaren betvivlar jag inte, men den blir ju per definition olinjär off axis ifall frekvensgången ändras off axis och avståndet mellan elementen osv. Vertikalt så ändras fasresponsen eftersom avståndet mellan elementen ändras, alltså är den strikt sett bara linjär i ett plan, men man lyssnar ju sällan precis i ett plan utan höjden varierar ju från person till person sittställning kväll/morgon och allt möjligt. Detta om man bortser helt från fasresponsen i basen som garanterat inte är det minsta linjär.

Har man kravet på att en högtalare ska vara faslinjär så är det ganska svårt att uppnå om man inte berättar under vilka förutsättningar, hur det ska mätas upp och hur fasolinjär den får vara för att kallas faslinjär.

quote:
hifirocker: För att vara sant faslinjär skulle man kunna säga att högtalaren bör sakna väsentliga fasförskjutningar mellan deltoner (grund och övertoner) inom hela det hörbara frekvensområdet (ca 20hz-20khz alltså). Denna faslinjära överföringsfunktion besitter pi60s.

Som sagt hur är det uppmätt (bara framför högtalaren och modellerat/beräknat för alla andra vinklar?) och hur fasolinjärt får det vara för att det ska få kallas faslinjärt?

Jag tror säkert att de låter jättebra. Samma resonemang gäller Dunlavy, fast kanske i ännu större grad, som jag har hört lyssningsntryck om att ha en väldigt smal sweetspot. Hur skulle de då kunna uppfylla 4:e kravet om jämn spridning?

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:00:02  Show Profile Send markih a Private Message
Nu skummade jag bara, men linjär betyder väl inte en rak (horisontell linje), utan att den kan vara jämt stigande eller fallande också?
Det kan vara viktigt med orden...

markih
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:02:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
bara å inse att alla högtalare är fyllda av kompromisser och att vi alla kommer ha så olika smak om vad som ska prioriteras osv...
samma sak som att vi alla gillar olika bilar som är bra på olika saker....

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:19:04  Show Profile Send markih a Private Message
Alltså, Marens: Spridningen beöver väl inte vara konstant map riktning, däremot (i viss mån) frekvens?

markih
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/01 :  18:56:16  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
marens,

jag tolkar det som att pI60 har en linjär frekvensgång inom ±25 grader i horisontalplanet och är vågformsåterskapande, dvs det bildas ett relativ bred sweet spot. Utanför detta fönster faller tonkurvan vid högre frekvenser och mer vid högre vinklar. Definitionerna kan utläsas från Ino's produktbeskrivning.

Att faslinjäriteten är olika i vertikalplanet är naturligtvis sant, men det kan ju också sägas bilda ett fönster inom vilka tonkurveavvikelseskillnader är insignifikanta, förstås beroende på filter och konstruktion.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/01 :  19:21:46  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Alltså, Marens: Spridningen beöver väl inte vara konstant map riktning, däremot (i viss mån) frekvens?
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar. Det jag menade på var att frekvensgångsavvikelser gör ju att fasen inte är linjär längre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000