HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivfonstret & Skivhugget satsar på dyr import
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/09/01 :  14:06:35  Show Profile Send Gabe a Private Message
Noterar att både Skivfönstret i Stockholm samt Skivhugget i Göteborg (den del som inte gått i konkurs vill säga) erbjuder dyra USA-importerade skivor via Internet.
Har dock svårt att förstå poängen med att betala hutlösa priser för en USA-CD när jag kan köpa samma skiva via amazon eller cduniverse, betydligt billigare. Ta Patty Griffins senaste t ex. Den kostar via Skivfönstret 265 kronor! Jag köpte mitt ex för 14 dollar... för två cd:n betalade jag knappt 285 kronor inklusive frakt.
hälsar
Gabe

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/09/02 :  01:54:22  Show Profile Send Lepra a Private Message
Nåt för lata med mer pengar än huvve?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/02 :  08:28:26  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Gabe, brukar du få betala tull när du handlar från USA? Fraktkostnader? Leveranstider? Kan du berätta lite mer?

/P
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:15:02  Show Profile Send Gabe a Private Message
Två cd:n i kuvertet - ingen tull, det är den gyllene tumregeln. I varje fall har det fungerat så för mig. Vid ett par tillfällen har 3 cd:n slunkit igenom utan att jag fått betala mer. Fraktkostnaderna varierar beroende på leverantör (jag föredrar
CD-Universe för USA-import, men amazon ger lika bra service). Första skivan kostar knappt 7 dollar i frakt med ett tillägg på 1,50 dollar per nästföljande. Snittpriset per skiva brukar bli 135-165 inkl. frakt vilket ju är ett väldigt bra pris jämfört med ordinarie priser i Sverige. Oftast köper jag skivor som saknar distribution i Sverige, eller som släpps tidigare i USA, vilket ju inte gör saken sämre. Plus att det är bekvämt! Max en vecka brukar en leverans ta. Sen tycke jag ofta att de USA -pressade skivorna låter bättre, men det är en helt subjektiv bedömning...
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/02 :  09:52:39  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Rent subjektivt tycker jag också att USA-press låter bättre, det är därför jag är intresserad! Tack för infon!

/P
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:07:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det bästa är förstås att ha någon kompis som bor i USA. Genom att beställa skivor dit går det att spara ordentligt på frakten och slippa tull. Det finns väldigt många billiga skivor i USA (begagnade på nätet) och de är knappast värda att betala massor av fraktavgifter för. Poängen med att de är billiga försvinner liksom då.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:09:01  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Första ordern lagd på cduniverse!

Och nej, jag har ingen kompis i USA! Fast skivorna blev - vad jag vet - trots dyr frakt billigare än i butik i Sverige...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/09/02 10:10:18
Go to Top of Page

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2004/09/02 :  23:37:45  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Har också handlat från CD-universe. Jag var väl lite för girig och beställde några skivor för mycket så jag åkte på tull och avgifter. Så hädanefter blir det väl bara 2 st åt gången..

Det var ju ändå värt det när man fick tag på Nils Lofgren - Acoustic live till ett bra pris :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000