Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/09/01 : 14:06:35
|
Noterar att både Skivfönstret i Stockholm samt Skivhugget i Göteborg (den del som inte gått i konkurs vill säga) erbjuder dyra USA-importerade skivor via Internet. Har dock svårt att förstå poängen med att betala hutlösa priser för en USA-CD när jag kan köpa samma skiva via amazon eller cduniverse, betydligt billigare. Ta Patty Griffins senaste t ex. Den kostar via Skivfönstret 265 kronor! Jag köpte mitt ex för 14 dollar... för två cd:n betalade jag knappt 285 kronor inklusive frakt. hälsar Gabe |
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 01:54:22
|
Nåt för lata med mer pengar än huvve? |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 08:28:26
|
Gabe, brukar du få betala tull när du handlar från USA? Fraktkostnader? Leveranstider? Kan du berätta lite mer?
/P
|
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 09:15:02
|
Två cd:n i kuvertet - ingen tull, det är den gyllene tumregeln. I varje fall har det fungerat så för mig. Vid ett par tillfällen har 3 cd:n slunkit igenom utan att jag fått betala mer. Fraktkostnaderna varierar beroende på leverantör (jag föredrar CD-Universe för USA-import, men amazon ger lika bra service). Första skivan kostar knappt 7 dollar i frakt med ett tillägg på 1,50 dollar per nästföljande. Snittpriset per skiva brukar bli 135-165 inkl. frakt vilket ju är ett väldigt bra pris jämfört med ordinarie priser i Sverige. Oftast köper jag skivor som saknar distribution i Sverige, eller som släpps tidigare i USA, vilket ju inte gör saken sämre. Plus att det är bekvämt! Max en vecka brukar en leverans ta. Sen tycke jag ofta att de USA -pressade skivorna låter bättre, men det är en helt subjektiv bedömning... hälsar Gabe |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 09:52:39
|
Rent subjektivt tycker jag också att USA-press låter bättre, det är därför jag är intresserad! Tack för infon!
/P
|
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:07:24
|
Det bästa är förstås att ha någon kompis som bor i USA. Genom att beställa skivor dit går det att spara ordentligt på frakten och slippa tull. Det finns väldigt många billiga skivor i USA (begagnade på nätet) och de är knappast värda att betala massor av fraktavgifter för. Poängen med att de är billiga försvinner liksom då. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 10:09:01
|
Första ordern lagd på cduniverse!
Och nej, jag har ingen kompis i USA! Fast skivorna blev - vad jag vet - trots dyr frakt billigare än i butik i Sverige...
/P
|
Edited by - Per Berger on 2004/09/02 10:10:18 |
|
|
Fredrik x
Member
117 Posts |
Posted - 2004/09/02 : 23:37:45
|
Har också handlat från CD-universe. Jag var väl lite för girig och beställde några skivor för mycket så jag åkte på tull och avgifter. Så hädanefter blir det väl bara 2 st åt gången..
Det var ju ändå värt det när man fick tag på Nils Lofgren - Acoustic live till ett bra pris :-) |
|
|
|
Topic |
|