HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämpligt nätkablage till PS Audio UO?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M_N
Starting Member

43 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:48:59  Show Profile Send M_N a Private Message
Köpte en Ultimate Outlet i somras som jag hittills är helt nöjd med. Kör just nu hela anläggningen på den, men provar hela tiden olika varianter.
Har börjat fundera på nytt nätkablage och vill minnas att jag här på forumet läst att en del erfarit fösämringar med "riktiga" nätkablar använda tillsammans med nätfilter och/eller aktiva strömrenare. Hittar dock inte tillbaka till dessa inlägg.
Så jag frågar helt enkelt efter erfarenheter och rekomendationer.

Idag använder jag förresten std nätkablar samt några DIY på Ölflex. Har 5 st kablar i anläggningen och kan tänka mig spendera ca 4000 om jag hittar något som ger mig en bättre upplevelse vill säga. Hur satsar jag dessa kulor på bästa sätt? 1 eller 2 kablar? Före eller efter UO?

Jag vet att egna prov är enda sättet, men jag startar processen med en fråga här...

thanks / MN

Edited by - M_N on 2004/09/01 10:51:14

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/01 :  11:22:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla med wolfgang på Creative Audio, han har en kabel från Audio Agile som jag testat, den ligger på 850:- för 1 meter, 995:- för 2 meter...

Riktigt bra och välbyggd...

/Martin
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:36:34  Show Profile Send crion a Private Message
Jag kör själv UO på front equipment och aktiva högtalare. Jag bor i ett äldre hus, För mig blev det betydligt bättre när jag skaffade UO, men när jag började lasta den med diverse slutsteg och grejer blev det helt enkelt för mycket. Jag provade att sätta på den tjockaste nätkabeln jag hade och samtidigt byta ut vägguttaget till HMS singelkontakt. Acoustic Zen Tsunami sattes mellan väggen och UO:n. Ljudet fick mer pondus och attack. Dock tycker jag att man skall byta ut kontakterna på kablar till Furutech bästa Gold FI-35 och FI-25, mer rappt ljud.

Om jag skulle välja ny kabel idag till UO:n från väggen skulle jag titta på Jormas nya Bybee kabel, Acoustic Zen Tsunami, Nordost kablar och självklart PS-Audio powerkablarna.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:45:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag känner bara till en strömrenare där man rekommenderas att inte använda speciella nätkablar och där det påstås låta bättre med vanliga standardkablar (Terminator, enligt Hifi Consult).

Jag har sett några påståenden om att Nordosts nätkablar inte passar bra ihop med strömrenare. Har ingen aning om detta gäller generellt eller handlar om olyckliga kombinationer av komponenter i enstaka fall.

Min egen erfarenhet är att man får bättre effekt av att använda nätkablar till UO. PS Audio rekommenderar det, naturligtvis rekommenderar de särskilt deras egna nätkablar! Det verkar finnas många andra som fungerar bra men man kan tänka sig att det är mindre risk för problem om man använder PS Audios.
Jag tror att det går bra med en bra skärmad nätkabel men kan tänka mig att det kan bli problem om man har nätkablar med inbyggd filtering (filterboxar, ferritringar).

PS Audio rekommenderar att man använder (special)nätkabel efter UO i första hand om man har begränsat antal kablar. Det verkade stämma men jag testade det bara som hastigast. Det skall ändå blir bra kablar hela vägen så småningom.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:12:24  Show Profile Send sker a Private Message
PS-audios nya nätkablar innehåller ferretipulver så de borde ju inte vara någon dålig kombination till deras UO, så det kan nog handla om matchning i största allmänhet.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000