HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätmikrofon, felkopplad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:30:32  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Jag har hittat ett schema på en enkel mätmikrofon, byggd på Panasonics kondensatorkapsel WM61A, men jag vill gärna ha det till att signalplus ska gå till stift 2 (hot) på xlr-kontakten, eller är det bara jag som tänker fel?
Sen vill jag gärna också ha en spänningsdelare med några motstånd som halverar fantomspänningen, då Panasonics kapsel inte vill ha mer än max 9Volt.

Kan nån säga på rak arm om schemat är rätt kopplat, eller inte?


/Roland

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:54:21  Show Profile Send celef a Private Message
kolla siegfried

http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph1.gif

sound pollution
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/30 :  18:42:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej celef!

Jo, jag har sett den där bilden förut, men jag är fortfarande lite osäker på hur jag ska göra.

I fig. C, förstår jag att man ska kapa banan till höljet/jord, men i fig B, framstår det för mig inte lika självklart hur den ska anslutas till en xlr-kontakt och jag förstår fortfarande inte hur det kan komma sig att (på den bild jag infogat här ovan) Terminal 2 (ground) ska kopplas till stift 2 på xlr-kontakten, eftersom det såvitt jag vet alltid är stift 1 på xlr-kontakten som är jord.

Jag har tänkt bygga en mätmikrofon som ska anslutas till en Behringer UltraDrive DCX2496, som har en fantommatning på +15V, där den främst ska mäta fördröjningar och fasvinklar på de olika elementen, så jag tror inte det är nödvändigt att mikrofonen är optimerad med avseende på distortion och höga SPL. Huvudsaken är att jag kan ansluta den till Ultradriven utan att kapseln brinner upp.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/09/06 13:05:32
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/30 :  19:50:41  Show Profile Send Wizard a Private Message
2 är plus och 3 är minus. Det är amerikanarna som inte kan hålla isär detta. Vet en gång när vi kopplade ihop ett par Electrocompaniet monoblock med en XLR från en amerikansk tillverkare, inte bra kan jag säga POFF!sa det i högtalaren . Tur att det var Mirage M3 som är så segdrivna och så mycket önödigt gugg i sina filter så det hände inget

Vi mätte på kablarna och då var 1 var minus och 3 jord...

Var lite offtopic men det gäller att se upp, en standard är inte alltid given.

Wizard
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/30 :  20:03:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hur ska man då våga lita på ett schema och hur ska man då våga tro på den bifogade texten?

SUUUUCK!!!

Kan du eller någon annan slänga ett öga på bilderna och säga HUR det ska vara.
Jag vill ju inte ha sönder nåt. Så fullsketen med pengar blir man ju inte i vården.

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:40:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Är det ingen som vågar ha en uppfattning om hur jag ska koppla Panasonics mikrofonkapsel WM61A och hur jag ska ansluta den till en +15V fanommatad xlr-ingång?

/Roland
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/09/05 :  21:30:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
-paradigm:

Vad tänkte du koppla micen till? Lite nyfiken, har två sådana kapslar liggandes och har tittat lite på olika små byggen för att koppla dem till en vanlig micingången på en vanlig mixer och använda 48-volts fantommatningen. Vad tänkte du använda för lösning?

Edit: Vilken total dumpostning av mig här... svaret fanns en post upp ;)

Jag är dock oxo nyfiken på tips om hur detta kan kopplas? Det dräller av varianter på nätet men det är alltid trevligare med "förstahandstips"...

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2004/09/05 22:25:05
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:02:37  Show Profile Send paradigm a Private Message
-php

Ja, och med tanke på att Jänkarna (som vanligt, höll jag på att säga) tycks ha en alldeles egen och om de får säga det själva, "riktig" uppfattning om hur det ska vara, så skulle det kännas mycket bättre om någon här på forumet ville titta på schemat och säga ifall det funkar eller inte och isf hur det skulle vara, för att det ska fungera på våra breddgrader.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000