HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hörlurssteg med ultraextrema TPA6120
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:26:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sen jag gjorde detta steg har fler gjort egna kort och med snarlik uppbyggnad. Så långt har ingen något att invända... av de som har lyssnat på steget, mitt och andras. Just nu är jag lite insnöad på strömåterkopplat. Kanske mest för att det är lite nytt för mig eller kanske för att det rent ut sagt är bra?

Jag ämnar att uppgradera mitt QRV-06 steg som är ett diskret uppbyggt steg med billiga komponenter. Uppgraderingen kommer att bestå av DC-servo, Jung super regulatorer samt nättrafo och allt (eller det mesta) ytmonterat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:28:26  Show Profile Send pix a Private Message
Peranders:
quote:
Det var inga problem att löda "PowerPad":en som en del fruktade, bara att skruva upp kolven till 450 grader och elda på.

Löder du "PowerPaden" med varmluft eller värmer du från sekundärsidan på kortet ?
Hur tycker du ljudet står sig mot dina tidigare konstruktioner ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:58:23  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Törs nog hoppa in här och säga att den löds från baksidan, ska man värma med varmluft "under kanten" så får man hålla på ett tag. Ett alternativ är lödugn om man har tillgång till sånt.

Annars måste jag säga att konstruktionen ser väldigt trevlig ut (för en MAC ;) och visst är det roligt med köpta kort och ytmonterat, etsa och borra är det som sätter stopp för de flesta av mina projekt. Layouten är klar och utskriven men sen är det slut på "ids"..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/05 :  07:50:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som sagt. lödkolven på max och elda på en stund, på undersidan.

Ionizer, du kan ju eliminera det första krävande steget och köpa färdigt mönsterkort. Det kanske inte blir som du vill ha det men alltid en början.

Pix, jag har aldrig kunnat urskilja några speciella särdrag från mina konstruktioner, tråkigt nog. Alla låter bra även om vissa konstruktioner var roligare att konstruera än andra. QRV-06 och QRV-07 var klart roligast. QRV-06 var den första konstruktion som jag simulerade först och den fungerade boom direkt och det stämde med simuleringarna dessutom!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/02 12:23:54
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/03/05 :  08:47:08  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Jag ämnar att uppgradera mitt QRV-06 steg som är ett diskret uppbyggt steg med billiga komponenter. Uppgraderingen kommer att bestå av DC-servo, Jung super regulatorer samt nättrafo och allt (eller det mesta) ytmonterat.


Verkar intressant, go for it!

Mitt QRV-06 med QSXPS.0 strömförsörjning funkar fortfarande klockrent!

(Blir nog tvungen att bygga ihop det nya uppgraderade QRV-06 steget, om du designar ett nytt kort )

/Freddie
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:11:56  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Peranders,jag vet inte om du kommer ihåg att jag frågade dig på diyaudio om du hade testat att koppla det som Walt Jung brukar göra med global återkoppling runt hela kopplingen och lokal motkoppling runt opamparna.
Som i denna:http://home.comcast.net/~walt-jung/wsb/PDFs/Composite_Line_Driver_with_Low_Distortion.pdf
Har du testat det?

Edited by - Nicke on 2005/03/05 11:12:42
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/05 :  13:54:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nicke, TPA6120 är ett strömåterkopplat steg och jag har svårt att tro att man kan blanda ihop detta med ett spänningsmotkopplat. Jag har för övrigt inte ännu testat "multiple feedback". Nån gång kanske.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/05 13:57:38
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/05 :  14:42:14  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Nicke, TPA6120 är ett strömåterkopplat steg och jag har svårt att tro att man kan blanda ihop detta med ett spänningsmotkopplat.
Kollar du länken jag bifogade ser du att Walt använde AD823(en vanlig JFET spänningsåterkopplad opamp) på ingången och en AD815(strömåterkopplad opamp) på utgången,så det borde nog funka.
quote:
Just nu är jag lite insnöad på strömåterkopplat.

Jo,de flesta strömåterkopplade opampar har ju rätt imponerande parametrar.
En del personer verkar ju vara skeptiska till strömåterkopplade förstärkare,men jag använder själv en AD811(strömåterkopplad opamp) på utgången till mitt försteg och det låter rätt bra.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/05 :  23:30:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag tänkte nog tvärtom skulle jag tro (vet inte varför). Om en strömmotkopplad opamp hade varit först så kanske det hade stött på patrull. Har som sagt inte provat detta.

Jag håller nu på att uppgraderar mitt QRV-06 till QRV-08. Skillnaderna blir biasjustering, DC-servo samt 4-dubbla Jungregulatorer, samt dubbla transformatorer. Dual mono allstå. Det blir säkert ingen rusning efter korten men de är kul att göra. Det blir ett väldigt sött kort nedlusat med komponenter.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/05 23:31:40
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:04:03  Show Profile Send TNT a Private Message
"lite OT: Jag såg nåt intressant i på kretskorten... Du använder macen när du konstruerar kretskort? Isåfall blir jag nyfiken. Jag trodde knappt att det fanns några elektronikprogram till den. Vad använder du?"

Kolla här:

Eagle - Detta körs under X11

http://www.architosh.com/news/2003-01/2003a1-0131-fb-pcbcad.phtml

/


Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/06 :  15:46:32  Show Profile Send luften a Private Message
Eagle har väl precis släppts för Mac?

--> http://www.cadsoft.de/

//air
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/06 :  15:53:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
TNT, rulla upp lite grann här så ser du svaret. :-)

Jag har testat Eagle på XP, dammigt program måste jag säga men nämn ett fräscht PCB CAD program som inte kostar skjortan. En del saker på RUN är minst 10 år före sin tid.... nu. Tänk då på hur det var i början på 90-talet!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/06 16:01:46
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:01:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://cgi.ebay.com/AudioSpirit-Leviathan-Headphone-Amplifier-High-End_W0QQitemZ5817350228QQcategoryZ40138QQcmdZViewItem

Mitt steg synligt på eBay, 200 dollar, inte så farligt med tanke på allt godis som fanns i lådan, handlött och allting.

Byggaren skrev detta:
Very powerful design based on the best buffer IC in the world THS6012 (much better than TPA6120)

men har faktiskt ändrat sig! Tycker nu TPA6120 är bättre. Skillnaden var nog inte så dramatisk när allt kom omkring. Jag tror det är ett snarlikt chip.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/27 19:03:09
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/01/04 :  09:33:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Apropå snarlika chip och i vissa fall identiska chip med olika nummer och förstås olika pris! En kille som har gjort själva designen "otis" kallad, berättar hur det går till.

http://headwize.com/ubb/showpage.php?fnum=3&tid=6044

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000