HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Irriterande detaljer hos Hi-Fi-prylar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zerblatt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/27 :  20:53:35  Show Profile Send Zerblatt a Private Message
Jag är gaska nöjd med mina Hi-Fi-prylar, men nöjd blir ju man aldrig...
Det är några detajler som stör mig.
Min Philips SA-963 har ett tickande ljud när den snurrar runt skivan och fjärrkontrollen är så riktningskänslig att man måste resa sig ur soffan och peka rak mot spelaren, snackar vi fjärr eller?
Jag köpte ett par Supra EFF-ISL signalkablar som tyvärr måste böjas med en inte alltför liten radie och då försvinner kontakteringen vi förförstärkaren så att o-valfri kanal försvinner.
Detta problem har jag aldrig haft med andra snören.
Är det någon annan i detta forum som har liknande detaljer som ni stör er på?

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:15:05  Show Profile Send Bonkster a Private Message
-Volymrattar där avståndet mellen noll volym och tokhög volym är typ 40 grader.
-Olika starka insignaler till förstärkare(cd mycket högre än vinyl).
-Igenpluggade hål för bananer på förstärkare.
-Ingen jordskruv för skivspelare.

NAD 320bee, i övrigt en mycket trevlig budgetförstärkare.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:22:24  Show Profile Send sampix a Private Message
Min fjärrkontroll till cdspelaren. Man måste trycka på "play" före eller efter man tryckt på ett snabbnummer för att få lasern att börja läsa en nyinsatt skiva. Jobbigt va?
Plus min hifi-bänk som har sina ben/stolpar där slutsteget har sina kontakter för högtalarkablar. Dvs, man kan inte använda banankontakter.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:50:17  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Att man på de flesta cd-spelare måste trycka på bakåtknappen 2 gånger, för att komma en låt bak. Hade en Cyrus en gång som inte gjorde detta, genialt! (Man tryckte på play för att 'starta om' låten man var på och behövde bara trycka en gång på bakåtknappen för att komma en låt bakåt.)

Att knapparna klickar på min Wadia, man måste ibland trycka mer än en gång för att något skall hända. Uselt på en så dyr spelare. (Som tur är använder jag mest fjärren.) De låter dessutom 'klick' på ett ganska taffligt sätt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:57:13  Show Profile Send JonasY a Private Message
Att inte (för)förstärkaren inte automatiskt fattar att det är CD-ingången den skall "by default" valt, eller känna av insignalen (om det går vet jag icke). Farsans stereo.

Slapp volymratt, lätt att öka jättemycket av misstag. Min stereo.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:04:17  Show Profile Send ninja a Private Message
Den nya Mjölner med 50-tal små knappar för att styra Thor.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:12:09  Show Profile Send Mattias a Private Message

En detalj jag är lite irriterad på ibland är att de hifipryls jag vill ha är så nedrans dyra

/Mattias
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:24:26  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
En detalj jag är lite irriterad på ibland är att de hifipryls jag vill ha är så nedrans dyra




Allt för sant!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:29:25  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Att knapparna klickar på min Wadia, man måste ibland trycka mer än en gång för att något skall hända. Uselt på en så dyr spelare. (Som tur är använder jag mest fjärren.) De låter dessutom 'klick' på ett ganska taffligt sätt.


Hatoil>
Har du samma "smarta" finess som jag hade på min wadia-fjärr; att om man trycker in både "+" och "-" samtidigt så får man maxvolym (?!?)
Jag var rätt noga med att påpeka det innan jag la fjärren i en främmande hand
Dessutom hade de satt de knapparna precis ovanför de väsentliga framåt/bakåt/play/stopp-knapparna.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:46:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Zerblatt: Håller helt klart med om dina erfarenheter av 963SA!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/08/28 :  08:31:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Essiga diskanter är ett utbrett hifi-virus.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/28 :  09:48:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Man kan bryta ryggen i våran hobby, men det är upp till dig "hur tung hifi du vill ha" eller tung gung...
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:42:24  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Blå lysdioder som är så skarpa att man behöver solglasögon.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:59:06  Show Profile Send sker a Private Message
Har några saker som irriterar mig, på mitt försteg (Adcom GFP-750) sitter in- och utgångarna(RCA)så nära varandra att det blir problem att använda kablar med större kontakter, typ WBT eller liknande
En annan detalj är högtalarterminalerna på mitt slutsteg (Musical Fidelity A3)som är för stora för gafflar och tar inte bananman måste helt enkelt köra ner bananerna i terminalen och därefter skruva fast den, hur dumt får det bli?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/08/28 :  11:03:23  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Blå lysdioder som är så skarpa att man behöver solglasögon.

Lite transparent (icke synbart färgande! ) nagellack på dioden brukar bota det på ett bra sätt.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:27:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Sampix, jag var tvungen att kolla, nej min fjärr har inte den 'finessen'! Tur är väl det, men jag använder inte originalfjärren, utan en enkel programmerbar. Jag föredrar en fjärr man lätt kan hålla i en hand och dessutom tappa hur många gånger som helst utan att vara rädd för skador på vare sig fjärren, foten eller golvet. Och så får man alla apparater på en och samma.

'Kassaskåpsfjärrar' är det värsta jag vet.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/28 12:27:57
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:45:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
Min TD150 har ingen fjärrkontroll och vänder inte skivorna själv...jävla jobbigt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/28 :  14:56:44  Show Profile Send sampix a Private Message
Hatoil>
Hmm, de kanske lärde sig av sina misstag.. Jag själv gjorde aldrig misstaget, men det fanns nog dem som fick sig en chock som heter duga.
Min nuvarande Proceed-spelare har isf ett mycket bättre system. Man måste gå in i en meny för att välja "fixed"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/28 :  15:02:44  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
- CD-splare utan snappspolnings-knappar på fronten.

- Det faktum att knappt någon CD/DVD-spelare har något bättre än snabbspolningsknappar. Technics sökratt var kanon! Alla borde ha sån istället.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/28 :  17:12:44  Show Profile Send långhåret a Private Message
Det som stör mig mest när man hittat en snygg och självklart välljudande / välkonstruerad hifi-produkt som passar en ideal. Så envisas fortfarande väldigt många med skicka med en billig plastfjärr värd 10kr. Dom flesta erbjuder inte ens en aluminium alt. träfjärr som tillval. Otroligt irriterande.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/28 :  18:14:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Bonkster:

"-Volymrattar där avståndet mellen noll volym och tokhög volym är typ 40 grader.
-Olika starka insignaler till förstärkare(cd mycket högre än vinyl).
-Igenpluggade hål för bananer på förstärkare.
-Ingen jordskruv för skivspelare.
NAD 320bee, i övrigt en mycket trevlig budgetförstärkare."

Jag hoppas du har noterat att att denna förstärkare saknar phono-ingång, det finns alltså inget phono-steg som förstärker ljudet från skivspelaren. Så om det är så att du kör en skivspelare direkt genom en vanlig linjeingång så fattar jag verkligen att du får en betydligt lägre volym än med cd:n.

Detta förklarar ju även frånvaron av jordskruv. En sådan hittar du istället på det separata phono-steget som du kopplar mellan skivspelaren och stärkaren.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/29 :  14:17:28  Show Profile Send Clayman a Private Message
Min Nad 320bee har för känslig volymratt när man höjer resp. sänker med fjärrkontrollen, kan man fixa det på ngt sätt? Annars kan jag inte klaga på ngt speciellt..



Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/08/29 :  14:24:53  Show Profile Send aplodon a Private Message
Håller med "Clayman". Mycket irriterande att inte kunna finjustera volymen med fjärrkontrollen. Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem. Även jag undrar om det finns något sätt att fixa detta. Kan det hjälpa med en multifjärr?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/29 :  14:49:53  Show Profile Send Poe a Private Message
Det här kanske är lösningen på era problem?: http://www.hificables.co.uk/ProductDetails/mcs/productID/10787/groupID/706/categoryID/2361/v/131e61bf-3dda-49de-906c-a8c9bb06ad09

Se även: http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/08/29 14:51:10
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/29 :  15:03:29  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ja det verkar vara en bra produkt, har sökt men hittar inte vart man kan köpa den i sverige..



Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/29 :  16:08:20  Show Profile Send Poe a Private Message
Finns att köpa från hificables.co.uk. (Se första länken). Jag har själv handlat signalkabel där och de har snabb och god service.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000