HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge audio azur 640c ,Har någon lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:22:43  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Tanken är kanske att köpa denna "billiga" spelare som en tillsvidare-maskin!
Sonen kan få överta den när jag hittat något lämpligare...
Frågan är om någon lyssnat och jämfört den mot lite tyngre alternativ
som också har uppsampling??
Var in igår i Linköping men dom hadde den bara på torrdemo och jag
var bara på genomresa så tid fanns inte för lyssning denna gång.
Utsidan såg iallafall imponerande ut för denna lilla peng!
Insidan ser väll hygglo ut den med.....

Hursomhelst så tar jag gärna emot åsikter om denna "budgetbomb"
enl. alla tester iallafall!


Dont look back. Something might be gaining on you...

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:38:38  Show Profile Send Fred00 a Private Message
När jag skulle köpa CD-spelare för cirka en månad sen så var jag inne på Azur 640C, mycket efter att läst väldigt goda omdömen på internet (bland annat på denna eminenta sida). Anledningen till köpet var helt enkelt att den billiga Philips-DVD:n som jag använt som cd-spelare de senaste månaderna lät alldeles för dåligt för uppgiften. Nu var det dags för något nytt!

Jag, min bror och en kompis begav oss således till Hifi-klubben i Göteborg. Från början var vi inställda på att i princip bara gå in och köpa 640:n utan att provlyssna några alternativ. Dels för att den var så lovordad, dels för att jag fått för mig att det är oerhört små ljudskillnader mellan olika spelare i den här prisklassen. När vi ändå var inne på klubben bestämde vi oss dock för att jämföra Cambridgen med Nad C542. Efter en stunds lyssnande med några olika skivor (Lorrena McKennitt "The book of secrets", Dream Theater "Images and words" och Evergrey "In search of truth") och idogt skiftande mellan cd-spelarna hade vi bilden klar för oss. Vi kom alla tre fram till att 640C var betydligt tunnare och kyligare än C542. Ljudet från C542 var mycket mjukare, mer medryckande och kändes verkligare, speciellt i mellanregistret. Det är möjligt att 640C var mer detaljerad, men den något metalliska klangen tyckte i alla fall jag var lite obehaglig.

Eftersom våra högtalare (Canton Ergo 91DC) kan låta något vasst med "fel" utrustning så föll valet helt naturligt på Nad:en (i den snygga titangrå finishen). Cambridgen hade man förmodligen tröttnat på alltför snabbt i vårt system. Därmed inte sagt att Cambridgen är fel i alla system. Som så mycket annat när det gäller hifi så handlar det till syvende och sist om matchning och personliga preferenser.

Dagens läxa: Köp ingenting utan att först lyssna på alternativen

/Fredrik
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:27:32  Show Profile Send erikus a Private Message
Jag hade en ett tag innan jag uppgraderade. Dock endast ett par veckor innan uppgraderingsdjäfvulen drabbade mig :) Kan varmt rekommenderas för ett neutralt och "korrekt" ljud utan extra krydda och tingeltangel. Se upp bara med huruvida driven för onormalt mycket oväsen, vilket verkar ha drabbat ett flertal.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/26 :  20:49:20  Show Profile Send Fred00 a Private Message
erikus: Är du säker på att den låter så neutralt? Jag tyckte då att den verkade tillföra musiken lite väl hård och vass diskant...
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/08/26 :  22:07:49  Show Profile Send erikus a Private Message
Tja, man ska aldrig utan vidare acceptera andras subjektiva uppfattningar såsom min. Men det var min subjektiva uppfattning jämfört med andra cd-spelare att den uppförde sig neutralt med bra timing, och flera av dennas kombatanter då jag provlyssnade lite luddigt och bloatat. Det beror också på vart man lägger skalan mellan "kall" och "varm".
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/08/27 :  04:19:03  Show Profile Send rokk a Private Message
Jag upplever 640'n som aningen tunn och ganska öppen men att den blir lätt för vass med fel stärkare och högtalare. :)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/27 :  15:26:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Här finns lite läsning: http://www.audioenz.co.nz/2004/cambridge_azur.shtml

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000