HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fuling-horn, nu med bättre bildlänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:48:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nåväl, vad säger man? Blod, svett och svordomar samt en lägenhet dränkt i MDF-damm och limspill.

Resultatet finns att skåda här:
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=ba05f1d04e1486a91812f01fe8cd3c0c&postid=462626

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2004/08/30 00:02:15

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:51:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ser ut som en kanin utan öron

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:54:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mwoahahaaaa!!
Det har jag aldrig tänkt på, däremot tycker jag att de liknar nån sorts ful fågel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/25 :  23:00:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
GRYMT!! Sjysstaste jag har sett på länge i diy-väg!
Sitter elementet på 1/3? Det ser ju ganska special ut!
Var har du fått designen från? gjort själv?
Är det fostex 4" eller? Hur djupt går de?
Framför allt; hur låter de?

Har känsligheten ökat mycket?
Hur långt är det? Vad har det för area på öppningen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:03:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Wow, det var många frågor, jag får ta ett djupt andetag och försöka svara efter bästa förmåga:

Konstruktionen är min egen men inspirerad av de välkända Buschhornen (sök efter buschhorn på google för att se vad det där för nånting), skillnaderna ligger i att jag förstorat hornet på bredden och djupet samt gjort rundare böjar invändigt (och som synes utvändigt).

Den udda formen var inte ett självändamål utan en konsekvens av konstruktionen.

Elementen är Fostex FE107E.

Jag har inte gjort några mätningar eller lystnat på frekvenssvep än eftersom jag måste dämpa av hornen invändigt för att få ner basen till rimliga nivåer. Som de är nu låter de rejält brumligt om inte hornen står väldigt långt ifrån bakväggen och det gillar jag inte.
Trodde aldrig att man kunde få för mycket bas från ett element med ca. 80mm kondiameter!!
När jag testade dem första gången hade jag dem placerade nästan inne i hörnen av lyssningsrummet och då lät det helt eländigt, nu står de en bra bit ut från väggarna och med lite dämpning (soffkuddar)bakom "utblåset" låter det skapligt.
Jag har beställt dämpvadd som jag ska proppa in i hornen och på så sätt försöka stämma av till lagom mängd bas.
Bortsett från nämnda problem låter det mycket bra, jag kan verkligen rekommendera de här elementen!

Eftersom det är bakladdade horn så känsligheten vara oförändrad, hornet hjälper bara till att lyfta basen (som nog är obefintlig om man kör de här elementen i normala lådor).

Längden på hornet är ca. 2,1m och öppningen mäter ca. 17,5 x 55cm.

Kan nämna också att innan jag byggde de här hornen hade jag ett par andra mer prototypbetonade hembyggen med samma element och helt annan form på hornen. Dessa var ca. 130cm höga och 60 cm djupa och hade utblåset framåt, vilket gjorde att de hade lite tamare prestanda i basregistret.

Bild på dessa när de var halvfärdiga:
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=0c8b7f543c51a990618281deb61c49d7&postid=450213

Dessa horn står nu och tar upp plats i mitt källarförråd, om någon vill ha dem så finns de att hämta i Mora. Jag tänker inte ta betalt för dem men om nån har nåt spännande skrot att byta mot så vore det kul. De är byggda av 19mm spånskiva och saknar ytbehandling, men om man stagar upp dem lite utifrån och slipar/målar dem så kan de bli riktigt trevliga. Fler bilder finns om nån är intresserad.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:28:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
en KANIN! :) fint bygge kul att nån vågar sig på lite specialprylar!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:36:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, en kanin...två kaniner... Jag kanske palla upp den ena ovanpå den andra och sen sälja avkomman

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:38:47  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Den udda formen var inte ett självändamål utan en konsekvens av konstruktionen.

Det är sånt som ger de finaste formerna!

Vore trevligt med bilder på de andra i "färdigt" tillstånd!
Buschhorn känner jag till. På strecken som är ritade på högtalaren ser det ut som att elementen spelar in i ett avsmalnande "schakt" ovanför hornöppningen, vad är det för något?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/26 :  00:52:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bilderna på de gamla hornen har jag inte lagt upp online, men jag kanske kan maila dem till dig om du vill se.

Glöm strecken som syns utanpå lådan, de stämmer inte med hur det ser ut inuti (även om de ger en antydan om hur hornet är veckat)
Strecken som är ritade utanpå gällde en första variant då bakstycket var vinkelrätt mot golvet, men för att få rätt exponentialform på hornet fick jag lov att snedda av bakstycket en smula och anpassa inkråmet därefter.

Den där böjda ytan på framsidan hade jag för övrigt ett h*lvete med att få till, den är gjord av tre lager 4mm granplywood som jag lyckades såga i fel fiberriktning så det krävdes badkar och varmvatten för att böja dem. Det gick åt nästan en hel stor flaska trälim och mängder av skruvar bara där.

Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:38:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kan glatt meddela att det funkade utmärkt att dämpa hornen invändigt med vanlig simpel dämpvadd från Hifikit.
Jag köpte två bitar på 200x45cm eller nåt ditåt och knölade in en bit i varje horn så långt jag kunde (80-100cm kanske).
Basåtergivningen blev mycket, mycket bättre!

Vad det lider ska jag försöka klippa upp vadden i remsor lika breda som hornet är invändigt och sen försöka få dit dem så att de dämpar hela hornets längd och inte bara den sista halvan/tredjedelen.
Jag har funderat ut att det borde gå att fästa en liten tyngd i ett snöre och släppa in genom hålet för elementet och sen vicka lådan hit och dit tills tyngden ramlar ut i andra ändan. Snöret fäster man sen i vaddremsorna och använder för att in vadden i hornet.
Borde funka.

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/08/28 :  07:38:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
Är det bara jag som måste registrera mig på diyaudio för att kunna se bilderna?
Vore kul att se dom utan att registrera sig.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/08/28 :  10:42:30  Show Profile Send Parasite a Private Message
Håller med Larsen

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/28 :  12:11:20  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag med.

...music is the best...
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:32:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Erhm, jag råkade göra en liten tankevurpa när jag länkade till diyaudio.com, jag glömde att man måste vara inloggad där för att kunna se bilderna. Förr var det inte så där.

Om någon har något bättre förslag på vart jag kan lägga dem så vore jag tacksam!

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/28 :  14:22:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Knaak-servern!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:24:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok. Om någon känner för att hjälpa mig så vore det välkommet, jag har precis noll koll på sånt här. Jag har fler bilder på hornen också om det kan vara av intresse.

Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/29 :  23:55:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
En vänlig själ på ett annat forum hjälpte mig att få upp bilden på en server som är tillgänglig för alla: http://heffa.ath.cx/fuling/fuling.jpg

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/08/30 :  07:57:16  Show Profile Send Larsen a Private Message
Trevligt, trevligt!
Jag har ett par FE103Sigma som sitter i Sigmahorn, men funderar på att göra någon annan låda till dom...
Måste bara slipa klart mina annorlunda HFLS-1 först... och basmodulerna och försteget... många projekt är det.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/30 :  08:06:54  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:01:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Vadå kanin? Det här var ju sexigt - rena DIY-snusket!!

...music is the best...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:29:19  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det här med att få in dämpmaterial i en transmissionline eller horn.
Skulle man inte kunna använda en strumpbyxa som man gör lika lång som dämplängden. Sedan fyller man den med dämpmaterial och tråcklar en söm längs ena sidan. Strumpbyxan klipper man sedan försiktigt isär under sömmen som då förhoppningsvis håller ihop den.
paketet pulas in i högtalaren och så drar man ut den tråcklade sömmen. Då borde den expandera inne i högtalaren, stumpbyxan behöver man ite dra ut.

Hjelm
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:48:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick höra igår att de liknar kängurur, så snart har jag ett helt zoo hemma i ettan!

Det där med strumpbyxa med dämpning var en intressant idé faktiskt.
Det bästa är väl om man kan göra lådorna så att ena sidan går att skruva bort medans man experimenterar med dämpningen. Tyvärr gick det inte här eftersom den välvda fronten sotter fast "utanpå" så att säga.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/30 :  12:56:54  Show Profile Send linnar a Private Message
Var försiktig med att dämpa horn.
Hornets funktion försämras teoretiskt
av hinder på vägen av hornledningen.
Nu pratar jag om exponetialhorn och
liknande som får ljudet förstärkt av
den exponensiella formen.

Kvartvågare, ljudledningar mm
fungerar genom avstämmningen mellan
frekvens och rörets längd.
Att man upplever en förbättring med
lite dämpull beror på att horn nästan
alltid ger kraftiga amplituder under
hornets längd. Dessa dämpas delvis bort.
Tyvärr sjunker också verkningsgraden.
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/30 :  14:06:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, jag har hela tiden haft en misstanke om att man egentligen inte ska dämpa horn men med tanke på hur bra det låter nu jämfört med innan så glömmer jag nog bort det där "egentligen"

På mina tidigare prototyper räckte det med att klä en del väggar invändigt med filt i olika tjocklekar, men så var inte fallet med de här hornen. Förmodligen är det principen med bakåtutblås in mot hörnen i rummet som gör att verkningsgraden skjuter i höjden och att det alltså blev obalans mellan bas och resten.

Jag ska experimentera vidare med mängden dämpmaterial, som det är nu så är det nästan lite väl mycket vadd känns det som.

Hornen drivs i nuläget av en liten rörförstärkare (PCL82 SE) som kanske inte är så mycket att skryta med. Det ska bli spännande att höra dem ihop med min 6B4G SE så fort den är färdigrenoverad, då vet man iaf att utgångstrafona inte begränsar basen.
Framöver ska jag prova att driva med mosfet-steg med hög utimpedans
a´la Nelson Pass.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:14:06  Show Profile Send linnar a Private Message
Horn och rörstärkare är tvillingar.

Många horn är byggda med parrarella
ytor och vissa stag mm.
Där uppstår stående vågor och annat som
kan dämpas med dämpull.

Ett gammalt men bra trix för att få bättre
mellanregister är att dämpa rakt bakom
elementet med lite dämpull. Använd en nylon-
strumpa som skydd mot elementet och ytterligare
en efter att dämpmaterialet anbringats som
håller det på plats. Testa dig fram, börja med
ett tunt lager och öka på tills det låter bra.

Det som händer är att man dämpar bort högre
frekvenser för att ta sig in i hornet samnt
att reflexer inte kan ta sig ut genom mebranet.

Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2004/08/30 :  17:57:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att rör och horn är tvillingar håller jag med om.
Dock kan jag tänka mig att horn och små fina mosfet klass A-slutsteg kan gå fint ihop också. Jag har planer/funderingar kring ett bygge (liknande Zen-förstärkarna) som skulle kunna gå på batterier istället för nätdel.

Jepp, parallella ytor finns det gott om i hornet och dessa kan säkert vara bidragande till att det låter illa utan dämpning.

I kompressionskammaren har jag dämpat kraftigt med otvättad fårull samt en bit vadd som skydd för elementet. Jag provade med lite ull först med sen ökade jag. Väggen bakom elementet är ganska kraftigt vinklad så eventuella reflexer borde inte vara något problem heller.

Mängden mellanregister som kommer ut genom hornet är minimal numera och det lilla som eventuellt kommer borde tas död på av väggabsorbenterna på bakväggen (proviskoriska än så länge).

Nästa steg med de här hornen blir att snygga till området runt själva elementen, i dagsläget ser det allmän konstigt ut med skarpa hörn och otyg. Stämjärn och spackel för att få till formen och sen någon sorts filtmatta runt elementet borde bättra på perspektivåtergivningen en hel del, även om den är bra redan nu.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000