HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med brum och "bromspikar"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:31:54  Show Profile Send niro a Private Message
Jag har problem med att ibland brummar en kanal på ett av mina monosteg.

Detta åtgärdar jag med att röra på strömkabeln eller högtalarkabeln och/eller signalkabeln. Då uppstår ibland "brumspikar" dvs. ett rejält och högt brumljud för ett kort ögonblick (max 1 s).

Så min undrar är om någon vet vad detta beror på??? Är det att kablarna ligger för nära varandra som brumjludet uppstår, eller är det för jag inte anslutit anläggningen till ett jordat uttag (finns ingen möjlighet till detta), eller vad kan det vara...

Kan det avhjälpas om jag införskaffar mig skärmade strömkablar av typen Supra LaRad?

/niklas

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/25 :  00:33:23  Show Profile Send Style a Private Message
låter som en trasig kabel/anslutning tycker jag

Go to Top of Page

niro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/08/25 :  08:18:31  Show Profile Send niro a Private Message
Det kan det vara, men problemet uppstår ibland på högra kanalen, och ibland på den vänstra. Tror inte att det skulle vara samma fel på båda monostegen samtidigt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:01:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det där lät skumt. Frågan är om du inte har en jordslinga någonstans som beror på en eller annan glappkontakt någonstans. En gång hade jag ett liknande problem och då var det en lödning som lossnat på jordkabeln vilket naturligtvis var enkelt att fixa men svårt att upptäcka.
Jag skulle prova med några andra kablar bara för att försöka hitta var i kedjan det hela uppstår.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:44:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Du kan ju prova att ansluta hela anläggningen till ett jordat skarvdon så får alla jordade apparater samma jordplan på skyddsjorden. (Givetvis måste minst 2 apparater vara skyddsjordade för att du skall få effekt)

Prova också med att vända stickproppen i uttaget på det steg som brummar ifall fasen är "fel".

Har du antenn ansluten direkt eller indirekt till anläggningen? Dator som är ansluten? (Fast på din beskrivning låter det inte som ett sådant jordslingefel med potentialskillnad mellan nolla, jord och antennjord.)

Har du någon längre kabel ansluten till anläggningen som ligger ihoprullad och kanske plockar upp någon störning? (Kablar skall inte ligga ihoprullade för då får man en spole, utan i stället veckade i S-form)

Micke Y's idé om glappkontakt någonstans låter som en mycket tänkbar orsak. Kan du provocera fram felet igen även sedan du rört sladdarna och fått den där brumspiken? Desvärre kan det vara mycket svårt att upptäcka glappkontakt i vissa fall. Kanske glappet sitter i slutstegets anslutningar mellan kontakthylsa och kretskort eller i någon av sladdarnas anslutningar eller i värsta fall innuti någon sladd? Om du byter ut en sladd i taget kanske du kan hitta var felet ligger? Kolla att lödningar sitter fast. (stäng av apparaten först och koppla ur strömmen så det inte händer en olycka)

Oxid på kontaktytor?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

niro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/08/25 :  12:41:58  Show Profile Send niro a Private Message
Tackar för tipsen. Skall undersöka problemet noggrannare

/niklas

Edited by - niro on 2004/08/25 12:42:30
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/25 :  18:54:18  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Låter som jordledaren på en signalkabel är glapp. Prova med en annan signalkabel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000