HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ersätta trissor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:09:41  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hej!

Jag ska renovera ett gäng slutsteg där nåra trissor pajat. Dom som ska ersättas nämms i kopplingschemat som "2N5195" och "2N5192".

Om det är nån som undrar varför dom har gått sönder så kan jag nämna att slutstegen blir mycket varma när dom är igång. Kylningen är nästan obefintlig, och stegen har varit igång många långa timmar.

Det är "Bass-energizern" från några OA6 typ 2 som ska fixas.


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/25 :  14:46:27  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Och nu när jag kollar i slutstegen så är en av de trissor som i schemat heter 2N5192 ersatt av en 2N5496. Varför är det "samma" trissa eller? den har en annan kapsel.


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/26 :  02:02:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Antagligen har det inte funnits någon 2N5192 så man har ersatt den med en 2N5496 som har liknande men inte riktigt lika bra värden.
Lite lägre spänning, och lite lägre strömtålighet. Den kostar lite mindre också.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/26 :  07:33:57  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Så kan det ju ligga till. Men det sitter en av varje sort så att säga, en 2N5496, en 2N5195 och en 2N5192. Så ser det ut i alla 4 slutstegen. Och 2 är rätt "tidiga" och 2 är lite "senare" jag inte har helt fel för mig. Finns iof en del andra konstighter som ska kollas upp. Ingen som vet vad jag kan ersätta dom med? Hur kan jag testa vilka som jag behöver byta?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:19:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Via www.datasheetarchive.com (rekommenderad länk) hittade jag dessa rader:
2N5192
MEDIUM POWER NPN SILICON TRANSISTORS
Possible Cross References: ECG184,2SD487,2N4920,2N4922,2N4921,2N4923,BD237,2N5190,2N5191,2SC2594,2SC3807

2N5195
PNP SILICON TRANSISTOR
Possible Cross References: ECG185,2SB577,2N4918,2N4919,2N5193,2SB743,2SB744,BD136,MJE254,MJE253,MJE370

Såg förresten att bhiab (www.bhiab.se) har 2n5192 fråga dem de har även transistorer som inte är listade.
De hade 2N5193 men jag tror det är mindre spänningstålighet och annan hfe på den.
Beror på hur förstärkaren ser ut skulle jag vilja säga.



Hjelm
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/08/27 :  21:24:34  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Det sitter kiseltrissor i nu. Det står i manualen. Spelar det nån roll?

Jag är inte spec bra på elektronik och nu ser jag en uppsjö att välja på, vad behöver du veta om steget för att hjälpa mig att välja trissor Hjelm?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/27 :  22:42:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Det sitter kiseltrissor i nu. Det står i manualen. Spelar det nån roll?

Ja det gör det. Även om hfe kan vara densamma, så finns risken att transistorns arbetsområde ligger annorlunda. BIAS-strömmen på basen på transistorn kalibreras i designen av förstärkaren så att transistorn arbetar optimalt.

Olika transistorer (även kisel-trissor) har olika ideal-nivåer, och genom att välja en annan variant löper man risk att orsaka distorsion. Dessutom, andra material än kisel typ Gallium och andra varianter har mycket annorlunda arbetsområden.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:29:20  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nu är det väl ändå väldigt sällan man använder något annat än kisel i transistorer idag, ialla fall för audio??
Jag skulle nog för att vara lat föreslå dig att försöka få tag i orginaltransistorerna, kolla med bhiab. Annars med farnell, elfa hade väl inte dem.

Skall man börja byta blir det krångligt men de som är listade borde fungera, välj de som är lättast att få tag på förutsatt att de tål samma max Vce och ström, eller mer. HFE ligger runt 20 tyckte jag att jag såg i databladet men det är oftast såpass stor spridning mellan både n och p typ och att lite skillnad i Hfe inte spelar någon roll om man byter typ. Kan vara värt att försöka matcha n och p typ dock, mäta och välja. Cross reference betyder likvärdiga data men kanske inte exakt. Skall man vara noga så skulle man behöva simulera hela steget med de olika transistorerna för att se om det blir någon skillnad. Kan väl säga så här dock. Med en hfe på 20 så antar jag att de är effekttransistorer, dessa brukar, dock inte alltid, sitta som emitterföljare. Om de gör det så är inte hfe så väldigt kritiskt och om Vbe skulle skilja sig något så borde det finnas någon form av bias justering.

Långt intesvar men ändå.


Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000