HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vågar man detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:50:11  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmmm jag har en fundering!
En vanlig elkabels ledare är 1,5mm^2 om man tar en Audioquest som har enkelledare på 1,5 och ansluter detta till kontakter BORDE detta funka eller hur! Jag skulle vara glad om detta funkade och jag kunde få tips!

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:00:51  Show Profile Send Niclas a Private Message
"Behöver Du ställa den frågan bör Du nog inte pyssla med det själv"

Menar Du att Du skall använda en Audioquest högtalarkabel till nätsladd eller ?
I sådana fall är det inte att rekomendera. Ledarnas isolering är sannolikt inte anpassade efter 230V på högtalarkablarna.

Mvh
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:03:16  Show Profile Send Niclas a Private Message
Menar Du "tvärt om" att Du vill använda elkabel som högtalarsladd är det dock ok.
Utveckla gärna dina tankar lite till !

Mvh
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:32:35  Show Profile Send primere a Private Message
Skit samma ska inte fråga mer!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:45:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Apropå din sig, jag fattade inte exakt heller vad du menade men till 230 V aktiviteter så ska du bara använda godkänd materiel. Vad jag vet finns det inga (eller få) högtalarkablar som får användas för 230 V:s bruk.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/24 11:54:39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:50:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dessutom är det om jag förstått rätt helt andra parametrar som är viktiga för nätkabel jämfört med högtalarkabel.
Experiment med saker som för nätspänning ska man allt vara lite försiktig med. Håller med P-A.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:58:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En allmän uppmaning:

Det här med att tillverka egna nätkablar blir mer och mer poppis och det är ju kul att byggandan lever. Det funkar, men det är inga jättestora skillnader enligt min erfarenhet. Lite grann gör det dock på en del apparater.

MEN för allt i världen: Var försiktiga, använd godkända material och var helt säkra på vad ni gör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:46:04  Show Profile Send primere a Private Message
Ja nu vet jag hur det ligger till.
Jag tycker bara att det är tråkigt att få ett nedlåtande svar när man frågar om något. Ni är duktiga, jag är intresserad och kan inte hämta information utom här. Jag tycker då att alla som är duktiga kan ge ett vettigt svar utan att låta nedlåtande mot dem som är mindre lyckligt lottade med hifi kunskap.
Sedan vill jag även säga att jag fått många bra och seriösa svar i mina svårare tider.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:14:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
primere, det bästa du kan göra är att ge lite bakgrund till frågan då får du ett snabbare svar och kanske mera korrekt också. Vi (jag åtminstone) är inga tankeläsare förstår du. "Kontakt" som du nämner kan vara vad som helst men säger du stickpropp eller nätkontakt så blir det lite klarare och om du dessutom talar vart du ska stoppa in denna kontakt så blir det ännu tydligare. Jag håller med om att Niclas kommentar är onödig.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:27:16  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Vad är det för matrial du vill använda??
Jag kan inte se att om du använder isolerade ledare att det skulle kunna bli farligt!!
Aluminium,guld??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:46:16  Show Profile Send primere a Private Message
Det jag vill använda är helt enkel solid koppartråd 1,5mm^2 som alla är "kapslade" skyddade från varandra. Denna kabel ska sedan sättas på en stickprop och in i min stärkare!
Jag tyckte att det skulle kunna funka men var väldigt osäker! så att istället för att chansa på att kåken brinner ner så ville jag ha ett svar! eller alternativ.
Tack för alla seriösa svar!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:50:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
primere: Ta inte Nicklas inlägg för vad det står , han menade säker det som en "ögonöppnare" att du skall vara rädd om ditt liv !
Tänk på att vid dessa spänningar så behövs det endast några 100 mA för att stanna hjärtat på en person om det vill sig illa.
För att citera Bernt:MEN för allt i världen: Var försiktiga, använd godkända material och var helt säkra på vad ni gör.
Detta kan kan inte sägas för mycket.
Koppla gärna och med Rätta kablar ! och du ! Var rädd om dig.
PS. Det finns böcker att läsa i "grundläggande kunskaper om starkström" (rekomenderas om du är
helt novis)

edit: mA inte mV


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/08/24 14:08:34
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:02:06  Show Profile Send primere a Private Message
Jo det är det jag säger vill gärna uppleva hifi ett par år till iaf. Jag får ta och läsa på! och kolla runt vad som kan funka.
Tack ännu en gång!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:35:03  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag kan bara ställa mig i raden av alla som skriver att man ska vara försiktig. Har själv kört 220v i fingret och det känns rätt bra.

Borde det inte vara bättre att sälja den kabel du har och köpa supra lorad, JPC eller någon annan kabel som är anpassad till dina behov?

MvH
Johan
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:55:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
primere, solid ledare är OK MEN inte som nätkabel mellan apparat och vägguttag. Det är OK i väggar där det inte kan bli frågan on böjning. Solid koppar går av efter ett antal böjningar.

Om du vill ha en coolare kabel så finns det sådana! Några här köpte ett antal meter skrärmad heavy duty kabel för tungt industribruk. Du måste hitta ett antal märken på kabeln, som S-märke, CE, etc. och att kabeln är godkänd för 230 VAC

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/24 15:00:41
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:59:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men peranders varför måste man böja den så mycket om man vet att den tar skada av det!!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:07:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mikael_1979 skrev:
quote:
Vad är det för matrial du vill använda??
Jag kan inte se att om du använder isolerade ledare att det skulle kunna bli farligt!!
Aluminium,guld??

Problemet i många fall är ren aningslöshet. Man kan inte föreställa sig varför man inte kan ta en viss kabel. Svaret är att nätkabel ska se ut på ett visst sätt för att vara säker, det som SEMKO och liknande instanser tycker.

Ska man göra det enkelt för sig så tittar man alltid efter märken för godkännanden.

Ett bra exempel är Svalanders nätkablar. Skulle jag säga att jag kom ifrån Elsäkerthetsverket så skulle han med stor sannolikhet ha svårt att visa upp intyg för att kablarna håller svensk standard för nätkablar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/24 15:08:00
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:11:38  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hur många hemgjorda kablar klarar en SEMKO/Elsäkerthetsverket kontroll??
Finn det verkligen nån som kollar upp det?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/24 :  16:18:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror inte huvudrisken är att nån skall kolla det. Frågan är mer hur säkert man vill ha det och om man vill att hemförsäkringen kanske inte skall täcka en eventuellt katastrof...
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:10:43  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Mikael_1979:

Håller med UrSv, samt att man kan göra en snabb analys (och fråga frugan).

Om hon tycker det är ok att hemförsäkringen inte gäller när/om huset brinner ner, för att du skall få en 0.02375%-ig förbättring på ljudet, så kan du säkerligen göra vad du vill.

Det hela handlar om risktagande, pris/prestanda. Hur mycket är det värt att få bättre ljud?

Man kan nog sätta upp en kalkyl på hur mycket kabeln kostar dig:

Huspris: 1.5 miljoner (minst)
+ Skadestånd till eventuella andra som drabbas: 1.4 miljoner (* 3% chans att det finns någon hemma hos en HiFi-fanatiker)

Multiplicera det med risken för brand.

* Här kommer det kuliga... För en vanlig hempulare, är väl risken för brand, kring 0.01%, alltså det börjar brinna lite grand var 10.000:e gång. Har hänt mig, men inget allvarligt. För någon som provar att bygga nätsladdar av högtalarkabel, låt oss säga 1% chans. Typ, det börjar brinna en gång på 100. Av dessa 1%, så är branden fatal en gång på 10, då man kanske somnar i soffan.

Så vi har en 1% /10 = 0.1 %, vilket multipliceras med den ekonimiska risken 1.5 + 1.4 miljoner (ta bort 1.4 miljoner om du bor i egen stuga, utan grannar och om du inte har några vänner som kanske finns i närheten). 2.9 miljoner * 0.1 % (en promille), vilket är 2900 kronor.

2900 kronor, säger killen, vilken jeppe... (kommentar från UrSv) ... då är det ju billigare att köpa en riktigt COOL kabel.

Japp, det stämmer.

Lite skämtsamt, kanske, men man skall alltid väga in risker i det man gör. Ta inte livet av er, i ert sökande efter det perfekta ljudet, dårå.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:39:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
swede: jag är lite fundersam bara =) klart att du har rätt det är en chansning
men vad är inte det i livet??
Bara för att sladden går till nån fancy smancy stereo pryl innebär ju det inte att det blir en brandrisk??

Visst kan det bli avbrott på en ledare men det kan det ju bli i en köpt kabel oxå =)
Och 230 volt är ju inget testa 10kv isället =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:04:26  Show Profile Send iffe a Private Message
Varför uppmanar du folk att installera potentiellt livsfarlig elutrustning i hemmet? Det tycker jag verkligen inte du ska uppmuntra. Finns ju faktiskt godkänd kabel man kan använda istället så slipper man (99% av) risken för avbrott och andra bekymmer som kan uppstå.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:22:37  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
En felaktig kabel _är_ en brandrisk. Har man otur och t. ex. dragit till i den så att man får en dålig sektion med hög resistans så kommer ohms lag at slå en i huvudet. En formulering säger att P=I*I*R, d.v.s det kommer att utvecklas hög effekt där det är hög resistans.
Med lite hjälp av Murphy så har man valt en isolering som kan smälta, den rinner iväg och ledarna närmar sig varandra. Men bara tillräckligt nära för att skapa en ljusbåge... Eller varför inte att värmen når isoleringens flampunkt och den fattar eld och sedan får man inte ut något på försäkringen för att man har utrustning som inte är fackmannamässigt monterad. Det är trist, dyrt och onödigt.

Kontrollerad utrustning kan också gå sönder, men risken är mindre och när något händer så ska skadorna inte bli så stora. Försäkringsbolagen vet att det kan gå sönder men kan ta smällen om det är bra grejer. De har dock ingen lust att ge ersättning om man inte ens har försökt minska risken genom att använda bra saker.
Godkända (SEMKO, CE etc) saker är bra saker.

(Hoppas ingen tar illa vid sig. Blev bara lite upprörd och lät fingrarna gå.)

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:25:01  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du skulle aldrig justera parabolen när det åskar det hör jag det
Jag känner mig dock missförståd jag skulle aldrig rekomendera användandet av enkelledare 1,5 trots att det är med stor chans det som gömmer sig bakom urtaget

Vad jag ville få fram är att det fungerar!!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:01:00  Show Profile Send Resonans a Private Message
En sån här tråd vill man som DIY:are helst inte känna till... Här bygger vi egna elektronikprylar för att omsätta små signaler till akustisk energi - det vi kallar hifi - där vi utsätter oss själva och våra medmänniskor för risker såsom elchockar, bränder och framförallt hörselskador. Vi är alla en fara för samhället!!

primere: JAG är iallafall glad att du (som skulle kunna vara min granne) försökte ta reda på fakta innan du började bygget! Men, tyvärr, av egen erfarenhet vet jag att det faktiskt finns frågor som av andra här på forumet betraktas som dumma, och nu vet du ju hur man formulerar en sådan. Nästa gång du vill fråga något som du misstänker verkar "lite korkat" är ett tips att PM:a någon lämplig person. På så vis slipper man bli till åtlöje inför hela forumet.

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/24 :  23:59:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är bra att detta ämne belyses då och då. Det stora problemet är just att frågeställarna i regel vet ingenting om vad som gäller i elsäkerhet. Problemet är ofta inte byggaren själv utan alla andra som inte har en aning om byggarens aktiviteter, än mindre utrustning.

Nätsladdar till exempel skall ha en extra ytterisolering runt ledarna (två separata isolationsskikt) samt att kabeln ska vara böjlig.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000