HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förslag på cd spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:38:40  Show Profile Send Carlos a Private Message
Har ni några förslag på bra
cd spelare eller dac/transport i prisklassen 15 - 100k.

Beskriv gärna spelarens ljud karaktär

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:51:02  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
15-100k, jag är nog inte den enda som reagerar på prisspannet.

Edit
Förövrigt är det smått omöjligt att beskriva en cdspelares karaktär i en okänd anläggning eftersom den per definition färgar ljudet minst kontra högtalare och förstärkare, för att inte tala om rummet.


Edited by - Gerhard46 on 2004/08/24 00:56:02
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/24 :  01:48:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns völ nästan en hel uppsjö av spelare i den klassen. Det jag kommer att tänka på är

Krells SACD standard
SONY SCD-XA9000ES
Wadia 861
Meridian G07
Copland CDA-823
Audio Aero

Osäker på vad Acuuphase CD spelare ligger i för prisklass.
Har svårt att beskriva karaktärer då dessa ligger lite utanför min budget. Lyssnat på Tidigare modeller av Coplandspelare och dessa är trevliga. Fin upplösning.

Vad skall spelas det mer på ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:12:45  Show Profile Send Blue a Private Message
En i sammanhanget "billig" cd-spelare är Arcams toppmodell i FMJ-serien. Kostar väl 20 kkr nånting? Det är egentligen min enda egna erfarenhet av hur en bättre cd-spelare (jämfört mot samma märkes basmodell) väsentligt kan förbättra slutresultatet i en given anläggning - bägge provlyssnade tillsammans med för- och slutsteg från Primare och Monitor Audio GR (lilla golvmodellen). Förbättringen var mycket tydlig i mina öron! Har även sett några recensioner av spelaren, där den fått mycket bra betyg.

Som vanligt gäller väl sedan att du behöver förstärkeri och högtalare i liknande prisklass om det ska finnas någon poäng med att skaffa en cd-spelare för hisnande (tycker jag i alla fall) 100 kkr !

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:35:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att det är minst lika bra att skaffa en bra källa än riktigt bra förstärkare/högtalare, kanske ännu mer...

Källan är där allt startar och har man en bra sådan blir det oftast bra i fortsättningen oxå, men visst ska grejerna hålla en viss nivå sen oxå...

Men jag skulle absolut kunna lägga ut mest pengar på källan !! Det gör skillnad...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:43:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Håller med om att källan är viktig, men tycker fortfarande att man måste se det i förhållande till övriga systemet. En 100 kkr cd-spelare kopplad till förstärkare och högtalare för, säg 20 kkr, måste väl ändå betraktas som lite overkill?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:40:35  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag har absolut inter råd med en sån dyr spelare, men jag tänkte mest som lite drömmar och mål för framtiden. Då gäller det att jag vet vad som finns, och hur dom står sig emot varandra, kanske man får tag i nån begagnad.

Den ska kunna integreras i mitt system som består av thiel cs 2,3 högtalare och krell 300i int förstärkare. Högtalarna anses väl ligga i den ljusa sidan.
Jag tycker däremot inte att dom är ljusa utan avslöjande, en otrolig upplösning.

Egenskaper som jag föredrar

soundstage
3d
magical "cotton-candy" kind of delicacy
airy
ultra-black backgrounds
transparent
timbre
detail
dynamic

Absolut inte framåt men inte för "laid back" för det.

(Skriver på engelska pg av att det är lättare att hitta ord som passar)
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:25:10  Show Profile Send Carlos a Private Message
Just nu använder jag en multispelare. (pioneer 757ai)
När jag spelar en cd och byter från cd till sacd utgångarna låter det som att jag spelar på en helt annan anläggning, så pass känslig för signalkällan är den.

Jag har tex lyssnat på audiovector m3 signatur och bytt signalkälla från arcam till musical fidelity dac och har fått leta efter skillnader, och jag var inte ens säker på att jag hörde någon skillnad.
Men här är det inget snack om att man bytt källa, det är som att ha bytt högtalare.

Edited by - Carlos on 2004/08/24 13:33:21
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  17:04:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Vänta, du spelar en cd-skiva (inte en SACD-skiva) och byter till SACD-utgången, och får ett mycket bättre resultat eller??? Verkar skumt...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:00:57  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jepp en cd skiva. Inte bättre , utan en helt annan ljudkaraktär.

Genom sacd utgången får ljudet mycket bättre upplösning än med cd utgångarna och starkar som om bandet nu tar två steg framåt, men till bekostnad av "soundstage" känslan.

Däremot genom cd utgången blir ljudet mjukare ,behagligare med mycket fin "soundstage" både i djup,bredd och höjd. Fortfarande med en underbar upplösning men inte lika påträngande.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:18:30  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
soundstage
3d
magical "cotton-candy" kind of delicacy
airy
ultra-black backgrounds
transparent
timbre
detail
dynamic

I princip allt med andra ord
Jag gillar speciellt "magical "cotton-candy" kind of delicacy"

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:34:46  Show Profile Send Carlos a Private Message
Eller hur . Jag tog det ur en text på stereophile, ett bra sätt att förklara ett ljud som är mjukt och inte hårt.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:47:24  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Du får gärna köpa min gamla Teac CD-3 för 15000!

Skämtåsido, du har inte funderat på att slå till på en FET DVD-spelare och ha som CD? Du får du en apparat mindre att hålla reda på.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2004/08/24 :  19:57:09  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag har en pioneer 757ai , den är ganska hyfsad. Ljud sidan har samma dacar som nya 868avi som fått så bra resentioner dvs burr brown 1738 dacar.

Mängden apparater stör mig inte, ju mer ju bättre
Jag vill ha en spelare där dom lagt allt krut på att få den att låta bra.

Edited by - Carlos on 2004/08/24 19:59:29
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:00:58  Show Profile Send Poe a Private Message
Ja, varför inte en sådan här: http://dialspace.dial.pipex.com/town/street/xne98/ta565.htm
Fet-moddad Pioneer 565.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/24 :  20:01:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Undertecknad skulle kunna tänka sig en Linn Unidisk 1.1, som faktiskt ligger inom det angivna prisspannet. Referensspelare lite här och var.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:03:43  Show Profile Send sampix a Private Message
De nya Meridian-spelarna ligger i en bra prisklass för dig. Dessutom kan man nog pricka av hela din önskelista med en G08

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:33:05  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31951

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=724 br /

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000