HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reviderad N-kanalsförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:08:40  Show Profile Send PelleW a Private Message
Hej!

Har gjort en liten modifikation på Anthonys N-kanalsförstärkare som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på.
Orginalförstärkaren finns att se i pdf:en här nedan
http://bildarkiv.hififorum.nu/pellew/n-channel.pdf
Tanken har varit att byta ut en del komponenter mot sådana som jag redan har för att hålla ned priset. Har även sänkt spänningen och effekten på förstärkaren.
Här kommer schemat:


-Pelle

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:39:49  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Jag har kikat på ditt schema och jämfört med mitt eget. Då jag byggde mina så satte jag också bara in ett par utgångstrissor och använde schemat oförändrat i övrigt. Det har fungerat bra.
Du har gjort lite mer förändringar på ingångssteget som jag förstår. Min fundering är över den lilla 22pF kondingen du satt dit i återkopplingen. Varför har du gjort det?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/24 :  01:30:53  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag har bytt ut strömgeneratorn till ingångssteget för att minska komponentantalet, plockat bort förregulatorn som satt innan U5 i mitt schema (med sänkt matningsspänning bör den inte behövas) och lagt till C16 (22pF) för bättre stabilitet.
Har även lagt till C15 som sänkte distorsionen 10 ggr enligt pspice.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2004/08/24 01:31:51
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/24 :  21:39:26  Show Profile Send radelius a Private Message
Intressant, när jag kollat stegsvaret på mina steg med fyrkantvåg så har jag inte fått snygga svar. Det har rundats av tidigt i frekvensen. Kan dina moddar vara lösningen på det, tänker då närmast på C15 och den lilla 22pF i återkopplingen.
H/S

Staffan Rådelius

Edited by - radelius on 2004/08/24 21:40:14
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:11:47  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Intressant, när jag kollat stegsvaret på mina steg med fyrkantvåg så har jag inte fått snygga svar. Det har rundats av tidigt i frekvensen.


Hur tidigt?
Undrar om den låga bandbredden inte kan avhjälpas genom att sänka värdet på R_gate(tot) för sluttrissorna.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:04:38  Show Profile Send radelius a Private Message
Bra tidigt, om jag inte missminner mig så fick jag inget bra svar redan vid 1kHz. Dessutom osymetriskt.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/25 :  22:17:33  Show Profile Send ludo a Private Message
Radelius: om du känner för att labba lite: prova med att sänk värdena på motstånden R27/R22 (i schemat ovan) till c:a 50R (22-100R). Kortslut R28. Hur ser fyrkantsvågen ut efter de föreslagna ändringarna? Observera att ändringarna kan ev leda till instabilitet, särskilt om anslutningarna till sluttrissorna är långa.

PelleW: Skulle inte ha tagit bort det "mittavkopplade" motsåndet (inkl kondingen) som du ersatt med R20. Inte heller de source/drain_motstånden för utg.trissorna. Möjligen skulle jag ha sänkt värdet på dessa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000