HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkarråd, i synnerhet Opera Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/23 :  01:15:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Undrar om det är någon som lyssnat på Opera Audio´s förstärkare både integrerade och för/slutsteg? Vad tycker ni om kvaliten, ljudet, helheten av dem?

Sedan rent generellt, om ni skulle ha 15 000:- som ni skulle köpa en integrerad i första hand vilken skulle det bli ny, import eller begagnad?

Funderar att byta ut min förstärkar kombo Lc Audio Zapsolute Mk4 Klass A slutsteg med Perreaux SM6P försteg (ca. 45 000:- nypris tillsammans) till framför allt förmån för en integrerad då tjejen klagar lite men sedan är det ju kul att byta också och så får man mindre komponenter. Vill ej gå ner speciellt mycket i ljudkvalite då min förstäkarkombo trots allt spelar väldigt bra (iaf tycker jag det), men har fastnat för några integrerade däribland Opera (bla. Reference 880) som verkar hålla bra kvalite ljudmässigt och är snygga men det finns säkert andra potenta förstärkare i denna prisklass, eller??

Det ska spela ihop med högtalarna som alternerar mellan Pro Ac klon och HFLS-1, CD är E.sound CD-5 och kablaget kommer från Xindak. Lyssnar på all sorts musik, den ska låta bra till rock/hårdrock men även klinga fint på de lugnare bitarna.

Så, fyra av era beröm över Opera, eller ge tips om andra förstärkare ni har koll på i denna prisklass.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/08/24 13:34:23

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/08/23 :  09:31:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag är väldigt nöjd med denna lilla integrerade så jag förutsätter att dom dyrare modellerna är ännu bättre



Dessutom är dom både snygga och välbyggda. Jag tycker att Artsound i Danmark har vettiga priser på Opera. Opera är väl annars den av Kineserna som är dyrast. Dock menar Coem (eller om det var Cattylink ) att Opera är Kinas hifisvar på Rolls Royce

Jag trivs i alla fall mycket bra med min.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:05:34  Show Profile Send erikus a Private Message
Jag har ägt ett Opera Audio Consonance slutsteg, kostade 11000 dkr på Artsound. Intryck som kan hänföras till slutsteget är pondus, mycket energi i toppen utan att bli skrikigt. Bra perspektiv, dock inte i djupled men det kan nog ha mycket med rum etc att göra. Gick perfekt med ett neutralt Rotelförsteg. Detta var en transistorkonstruktion, och jag kan gott rekommendera Opera Audio. Men vad gäller rörhäckarna har jag ingen uppfattning.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:10:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hifi+ testade Opera Consonance Reference 8.8 i nummer 29. Jimmy Hughes avslutade så här:
"I have to say - I'm very impressed with the Reference 8.8. It's solidly built, beautifully finished, and sounds excellent. Styling, as always, is a matter of personal taste. But the design is very eye catching and it looks expensive. If you're shopping for a good amplifier in this price bracket, the Reference 8.8 is definitely one you have to hear."

Priset var satt till 1995 GBP! Vet någon vad den kostar om man köper från Kina?
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:02:15  Show Profile Send jiha a Private Message
Hej, här de senaste priserna jag har från China..
OPERA-CONSONANCE:
CD REF 2.3 (2.2) METALLIC TOP $998.00
CD 120 $563.00
M99 plus $498.00
M100 plus $698.00
M100S plus $898.00
2 x M400 $768.00
2 x M800SE NEW VERSION $1,100.00
REFERENCE 1.1 PRE-AMPLIFIER $1,366.00
REFERENCE 1.2 PRE-AMPLIFIER $2,033.00
REFERENCE 5.0 $1,033.00
REFERENCE 5.5 $1,338.00
REFERENCE 6.6 $833.00
REFERENCE 8.8 $938.00
REFERENCE 9.9 $2,433.00
REFERENCE 1.0 TUNER $398.00
T99 PRE-AMPLIFIER $298.00
T1 SE PRE-AMPLIFIER $728.00
CYBER 10 $533.00
CYBER 20 $388.00
CYBER 30 $498.00
CYBER 40 MM/MC $833.00
CYBER 50 LINE STAGE $698.00
CYBER 211 $2,698.00
CYBER 500 $1,338.00
CYBER 800 $2,098.00
CYBER 813 $2,698.00
CYBER 845 $2,698.00
PM 1 MM ONLY $368.00
PM 2 MM/MC $673.00

// Jiha
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/08/23 :  18:14:25  Show Profile Send jiha a Private Message
Går själv och klurar på om man skulle beställa en uppsättning opera.
Har sparat ganska länge till en Advantage Thor + En balanserad cd/sacd, kanske den nya Advantage Freja som kommer..
Men sen fick WAF-en syn på Opera audio uppsättningen. Hon tyckte den var bland det läckraste hon sett..(kan bara hålla med)
Men, men man vill ju inte bara se på sin anläggning den ska ju låta bra också.. Tråkigt om man beställer hem och det låter skit..

Reference 150 Amp..


Reference SACD-2.0


Reference Tuner-1.0


Vi får väl se hur det artar sig..

MEN.. Va snygga dom e´...

// Jiha
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:27:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Opera ser ut som seriös Hifi, hoppas och tror ej att den låter skit. De lilla åsikter jag läst på detta forum angående Opera verkar överlag bra men det har mest varit runt CD eller något försteg. Undrar hur deras större integrerade står sig.

Vill heller inte köpa något som är ett stort steg ner från det man redan har (även om det blir svårt utan att stoppa i fler pengar till budgeten ) Men det är fullt möjligt om jag hittar en integrerad som verkar bra och passande inom budget och prestanda att jag gör ett litet snedsteg..

Så frågan är fortfarande, allmänna och positiva elle rnegativa åsikter om Opera mottages. I synnerhet om deras större integrerade.

Vil någon hojta om någon integrerad eller ny de sett för runt 15 kkr senaste tden tar jag gärna emot dessa tips också.

Det är inte säkert det i så fall blir en importerad Opera från Öst...



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:56:25  Show Profile Send pewe a Private Message
Vet inte om man riktigt kan jämföra prismässigt kinesisk hifi och stärkare som är ex.vis gjorda i Norden men jag har letat länge efter en förstärkare för ca. 15.000:-, både nya och begagnade var intressanta.
En mycket bra och välbyggd förstärkare som jag provat är Primare A30.1, kostar visserligen 17.500:- ny men är ett säkert köp. Härligt ljud....Är mycket sällsynta på beg. marknaden. Hade det inte varit för priset hade jag nog slagit till på Primaren. Jag har även provat Advantage Thor men den föll mig inte i smaken, kan visserligen berott på högtalarna Canton Karat som inte hängde med.
SimAudio Moon i-3 är en kanadensisk kvalitetsprodukt och den var en trevlig bekantskap med ett fint ljud. Kraftfull, bra på röster, bra dynamik, välbyggd och snygg. Kostar runt 20.000 dock.
Men den förstärkare som jag slutligen valde var danska Thule IA150B, märkets största int. stereoförstärkare om man bortser från hemmabiogrejorna. Den imponerade stort på mig: fin och musikalisk, rejäla kraftresurser, mycket bra på röster och akustisk musik. Kan köras balanserat. Listpris på Hifiklubben är 14.000 men jag fick ett nytt ex. i karton för 11.000 vid utförsäljning. För de pengarna är jag mer än nöjd. Kan verkligen rekommenderas! Viktigt är naturligtvis att stärkaren matchar högtalarna, i mitt fall Audiovector, annars är det lätt att det går snett...Det bästa rådet är naturligtvis att ta hem och testa i egen miljö.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/08/24 :  10:34:27  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Primare byggs väl numer i Kina ??

Säkert i så fall med tydliga krav på innehållet i apparaterna. Quad är ett annat företag som bygger sina grejer i Kina. Det finns fler.

Man kan och skall jämföra Kinagrejerna med minst motsvarande byggen från väst. Själv är jag hittills mycket glatt överraskad över både ljudkvalitet och byggkvalitet och mina grejer lär inte dyka upp i säljannonserna dom närmsta åren


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:08:51  Show Profile Send pewe a Private Message
Brickman; jag har förstått av egen erfarenhet att kinesiska saker håller oftast en hög kvalitet. Min kommentar var att man prismässigt ej kan jämföra öst/väst. Man får troligen mer för pengarna från Kina. På grund av olika orsaker är det dyrare att handla konventionellt via hifihandlaren i Sverige. Men det är en helt annan femma..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:20:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Går säkert att hitta bra kinagrejor (väl uttömt ämne på detta forum) men det finns också mycket bra stärkare på hemmaplan i 15 kkr-klassen. Bra tips från pewe! Några förslag från de brittiska öarna också: Musical Fidelity A 3.2, Exposure 3010, Roksan Caspian.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/24 :  15:09:40  Show Profile
http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-R6.6.htm
http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-article-canada-6.6.htm

http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-ref55-037htm.htm
http://www.operaudio.com/Html/Opera-Review-reference%205.5.htm

Ett par är tyvärr på franska. Hoppas det kan vara till någon nytta.

Hittade dem på www.timaudio.com

Angående MusicalFidelity A.3 (3.2) så är byggkvaliteten mycket hög men ljudet motsvarar defenitivt inte prislappen. En begagnad A300 däremot...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

steelth
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:56:07  Show Profile Send steelth a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men står det inte "Reference Tuner" med Comic Sans-teckensnitt? Någon på designavdelningen borde få en liten fortbildning i vilka associationer olika teckensnitt ger. Comic Sans känns inte så värst hi-end, synd på en annars så fin radio...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/25 :  11:05:24  Show Profile Send Blue a Private Message
steelth: En annan småkul grej tycker jag är när det står "hi end" på cd-spelare och förstärkare. Vill man liksom övertyga konsumenten om hur bra grejerna är på det här sättet? Ungefär som att skriva "excellent" eller "very good" integretated stereo amplifier, eller nåt... Fast ännu roligare vore det ju om någon tillverkare skrev "mid-fi" på sina grejer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000