HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Griegs Pianokonsert A-moll-fantastisk!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/22 :  13:48:56  Show Profile Send ulf a Private Message
Häromdagen var jag på en mycket bra konsert på K. slottet (rikssalen).
Den ryske pianisten Alexander Ghindin (f 1977) spelade denna konsert helt underbart tillsammans med St Petersburgs Ermitageorkester. Jag hade aldrig hört detta stycke förut med vill nu ha förslag på en bra inspelning på CD.

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:54:42  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon inspelning men om Ulf ursäktar (OT mode on) vill jag passa på och fråga om det finns någon bra site på nätet där man kan läsa jämförande recensioner av klassiska inspelningar? (OT mode off)

Angående Grieg; Naxos verkar ha en nyutgiven inspelning som finns både som DVD-audio och SACD; någon som hört denna? Det är Håvard Gimse, piano samt Royal Scottish National Orchestra / Bjarte Engeset som spelar...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/08/22 23:55:05
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:05:52  Show Profile Send Gabe a Private Message
Gå in på www.gramophone.co.uk och registrera dig på gramofile (kostar inget!), tidskriften Gramophones databas med recensioner i mängder. Jag sökte på Grieg och fick upp en hel drös inspelningar. Trevlig läsning!
hälsar
gabe
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:06:40  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Underbart! Tack!

/P
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:53:07  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Ulf!
Har lyssnat mycket på denna fina konsert (dock aldrig live). Klart underskattat verk tillsammans med Griegs första symfoni (rekommenderas på BIS).
I min smak så har du en fin inspelning med Ricardo Chially(dir) och Jorge Bolet (piano) på Decca från 1991. Ljudet är bra i vanlig nydigital deccastandard. Handlar du på Amazon så kan du fynda den begagnad:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000E4NX/qid=1093261138/sr=8-2/ref=sr_8__i2_xgl15/102-9571170-7578520?v=glance&s=classical&n=507846
Lycka till!
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/26 :  01:26:09  Show Profile Send ulf a Private Message
tack shaft. skivan är beställd.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/26 :  10:03:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Kul, hoppas du gillar den!
Sitter nu och lyssnar igenom den igen och det är verkligen en romantisk "fin" tolkning som börjar lugnt och fint för att "hetta till" på rätt ställen ;-)
Ljudet är helt ok. Det finns luft runt pianot som inte ligger för nära i ljudbilden utan spelar "med" orkestern. Har bytt stereo sedan jag lyssnade på den sist så det är spännande även för mig ;-) Man får bannmig tårar i ögonen av andra satsen. Bolet spelar med stor känslighet!

Annat supertips: Chopins 2 pianokonserter i superinspelningar från 1967.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005YP9Q/qid=1093506341/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-8039045-5228755
Emil Gilels vid pianot i första och Andre Watts i andra. Ormandy + Schippers. Kan det bli bättre? Helt underbar skiva som går att få tag på till rövarpris (se länk). Jag kan inte prisa denna inspelning nog. Ljudet är analogt och trevligt.
För Er som tror att Chopin bara skrev mazurkor och polonaiser som mammor spelar så skall ni lyssna på orkestern i dessa två konserter! Högromantiska mästerverk.
/Shaft
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/09/07 :  01:59:55  Show Profile Send ulf a Private Message
Shaft. Skivan kom nu (begagnad) och Grieg konserten på CDn varlika fantastisk som jag kommer ihåg livespelningen.Makalöst pianospel!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:37:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Vad kul! Då slipper jag vara nervös längre att Du inte skulle gilla den ;-)
Jag har senare förstått att du spelar på grejor som ligger ett par nivåer över mina så jag hoppas det lät ok även hos dig?
Ta gärna upp Chopin-tipset ovan! Mycket mycket bra.
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000