HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mark Knopfler!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/08/21 :  22:45:59  Show Profile Send MrIcE a Private Message

Hans soloskiva "sailing to philadelphia" är av väldigt bra kvalitet och riktigt bra instrumentblandning!

men smaken är som baken, delad.. !


HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/22 :  00:29:49  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jo den är bra! Hoppas att han kommer till sverige/danmark snart så man får lyssna live...nya skivan kommer den 27 september så det kan ju bli en liten tour

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/22 :  12:27:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag gillar den skivan men det är lite synd att Knopfler börjar mer och mer rulla mot country-stilen (eller US-folk-rock?) vilket blir ännu tydligare på nästa soloalbum "Ragpickers dream", iofs tycker jag att många av de country-inspirerade låtarna från Sailing to Philadelphia är de bästa med starkast melodier... Jag hoppas han ändrar lite på produktionen framöver för att inte glida över helt i country men Morrison drar ju lasset i rätt riktning på "Last Laugh".

Vilka låtar gillar du bäst på Sailing to Philadelphia? Mina favoriter är titelspåret, "the Last Laugh" med Van Morrison som gäst, "Silvertown Blues" och kanske allra mest "Sands of Nevada" som känns mer som en klassisk Direstraits låt. "One more Matinee" låter refrängen som en frikyrkolåt eller gospel men är rejält catchy.

Överlag är texterna bra historier på båda albumen och gillar man philadelphia tror jag att man kommer tycka om Ragpickers dream.

"Ragpickers Dream" finns i en limited edition med bonus CD med 5 live-inspelningar. Tyvärr är just versionen av "Brothers in Arms" en väldigt trött och mumlande eller snubblande version vilket är mycket synd på en så bra låt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:57:42  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Älskar Dire Straits fram till brothers in arms skivan,tycker nästa skiva med calling Elvis låten,vet inte ens vad skivtiteln ,var horribel!Därför har jag inte vågat mig på hans solo plattor,har varit nära att köpa Ragpickers dream några gånger men det har alltid blivit något annat.Kanske dags att slå till?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:03:15  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Glömde att säga att jag lyssnat en del på Notting Hillbillies,gillade sista låten på den plattan "going home" skarpt! emn det kanske är långt ifrån hans senare soloalster?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:23:59  Show Profile Send John a Private Message
balrog: Jag håller med dig jag! Gillade iofs en del av spåren på Elvis-skivan, men det har gått raskt utför, rakt mot bongolottostupet, enligt min mening. Nä, så illa är det kanske inte, men det är nåt som gör att jag bara inte kan lyssna längre. Har man vuxit upp, månne? Eller ner? "Going Home" är ju ett mästerverk, förstås...

Nån som vet var man kan få tag på Live-spelingen 1988 (tror jag), på den där Nelson Mandela-prylen? Det bästa jag hört med Straits! En helt ok komp-gitarrist också, om man säger...

/en john som försökte spela utan plektrum

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:02:35  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag tycker mycket om Ragpicker's Dream som kom efter Sailing to Phladelphia. Den är inte lika omedelbar och det tog mig många "smålyssningar" innan den satte sig.
Musiken är extremt välspelad med massor av finurliga insatser av musikerna. På min anläggning låter Ragpicker's Dream något mörkare jämfört med Sailing... Perspektiv och detaljer är i toppklass.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/23 :  13:57:46  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Tycker främst att de lugna låtarna från "Elvis-skivan" håller bra. Brukar programmera dem med CD'n.
Annars kan jag rekommendera filmmusiken till Local Hero för den som vill höra vacker musik som är lite folkmusikinspirerad (Skotsk) med Knopfler. Mycket bra! Är det förresten någon som känner till en audiofilutgåva på den. Har bara en gammal CD-utgåva som i och för sig är OK, men en bra remastering skulle inte skada.
Shaft
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:59:07  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Kan bara hålla med dig där Shaft,att local Hero soundtracket är väldigt bra,gillade speciellt "going home" temalåten på den plattan....mycket going home titlar nu.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:36:32  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
MK's andre soundtracks som t.ex. "Cal", "Wag the dog", "The Princess Bride", "Last exit to Brooklyn" och min favorit "A shot at glory" kan jeg också varmt rekommandera


/U.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:00:12  Show Profile Send shaft a Private Message
JA, hans filmmusik har ett fint "djup" och ärligt musicerande över sig. Mycket bra!
Sen kan man ju för all del lyssna på Tina Turners låt "Private Dancer" som Knopfler skrivit och spelar på. Ståpäls! (för att citera en vanlig svensk hifitidnings favorituttryck ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/27 :  18:55:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Telagraf road är den bästa plattan enligt mig , allt efter är bara sååå tråkigt.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/08/27 :  19:04:59  Show Profile Send ninja a Private Message
Den 27. sept. MARK KNOPFLER - Shangri La

http://www.mark-knopfler.com/ragpickers_dream/news/new_news.php

http://www11.cd-wow.com/detail_results.php?product_code=12572
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/28 :  13:59:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Telegraf Road är en av mina favoritlåtar med Knopfler!

Telegraf road är ju en klockren Bruce Springsteen-låt!! Hör på pianot och texten Mina tankar gick direkt till "Racing in the Street", "My Home Town" och "Thunder Road" när jag hörde den igen för några månader sedan jag äntligen kommit mig för att köpa albumet.

Låten "Industrial Desiase" på Telegraf Road tycker jag är påfrestande på samma vis som jag tycker låten "bug in the machine" är med WAX på albumet American English.

Jag tror jag håller "Dire Straits On the night" som favoritalbum (live-album), annars så blir det nog "Brothers in arms".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/28 14:02:52
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/09/15 :  19:47:28  Show Profile Send krang a Private Message
Skall uppröra stämmingen genom att dra fram den här gammla tråden. Synd att jag tycks missa alla Knopfler trådar jämt men nu så får jag väl slänga in en kommentar i efterhand.

Först och främst. För dom som är intresserade av den nya skivan så verkar det som man inte kan få tag i den förns den 29 här om kring. Ni som inte hört nått från den kan glassa runt på den nya temporära album-hemsidan där det finns en video med nya singeln samt ett 30min Presskit med fler smakprov från kommande skivan. Man kan dessvärre inte förvänta sig någon vidare ljudkvalitet i internetvärlden...som vanligt. Hur som helst...här är länken
http://www.mark-knopfler.com

För dom som, för mig oförståligen, tvivlar på hans solo material kan kanske glädjas av att platta nog inte blir lika lyssningstung som den föregående då man i presskittet kan urskönja en del gladare material. Jag kanske är överdrivet positiv, hur skivan egentligen är återstår att se. Man kan dock lovas en skiva med bra inspelning och stora Hifi-stjärnor.

Jag tycker för övrigt att alla Knopflers soloplattor är suveräna och det behöver väl egentligen inte tilläggas att alla är skivor med mycket bra inspelning.

För dom inte gillar Ragpickers eller Philadelphia kanske ser dess föregångare Golden Heart plattan mer intresssant. En klart varmare skiva än de andra till materialtet sett. Dock är givetvis inte den heller något som ligger nära Dire Straits sfären.

Man kan tycka att Ända sen första D.S plattan tills nu har varje platta vad man kan se som B-spår. Många omtyckta men ofta mindre omtyckta. Jag tycker att de har sin egen charm men på varje skiva finns en sån där "Walk Of Life" för att ta en omtyckt eller Industrial Disease för att ta en mindra omtyckt. Dessas har genom år blandats vilt med Mycket starka låtar som då Brothers in Arms eller Telegraph Road. Oftast tillåter dock skivornas disposition detta så det kan smälta in tillräkligt bra med de andra låtarna. Samtidigt finner man också En eller ett par sköna rocklåtar som träffar helt rätt á la Sultans Of Swing.

Det finns ingen knopfler platta som är dålig i den meningen att den inte går att köpa. Finns det nån så vill jag höra om den

Skulle kunna sitta och skriva om låtarna och skivorna hela natten men det orkar ni ändå inte läsa Köp den nya skivan, ingen kommer att ångra sig
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:47:25  Show Profile Send Balder a Private Message
"Sailing to Philadelphia" är dessutom HDCD kodad, ett suveränt album.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:30:46  Show Profile Send filkingian a Private Message
Sitter och lyssnar på Knopflers senaste, Shangri-la. Mycket "mys-känsla" över den.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:14:11  Show Profile Send DennisJ a Private Message
"Golden Heart" finns också i HDCD-version, hittade den i "rea-avdelningen" på ICA av alla ställen ;)
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/09/18 :  19:44:34  Show Profile Send krang a Private Message
Stämmer. Sailing och Golden är HDCD, Även några av Soundtracken är HDCD också. Tåkigt nog bröts den trenden med förra skivan. Vet inte om den kommande kommer bli det. Förmodligen inte tyvärr.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/09/21 :  02:28:34  Show Profile Send Frost a Private Message
Marks samtliga skivor håller otroligt bra kvalitet, samtiden som musikmaterialet är väldigt bra. En ganska sällsynt kombination tyvärr. Fick "ärva" ett par Dire vinyler av farsan när han bytte system. Love over Gold låter mycket bra på vinyl...
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/21 :  14:23:29  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
lyssnar på Boom like that, riktigt skön låt, som vanligt ett härligt flyt i knopflers låtar.

Nu gäller det att vara på hugget när biljettterna släpps till kommande turnen.

Hoppas det är lika bra ljud också på denna skiva som han alltid brukar ha.

h
micke
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:48:35  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
De gode, gamle Dire Strais platene er klassikere. Mark Knoplers senere soloprosjekter og samarbeidsprosjekter er av noe mer varierende kvalitet, rent musikalsk sett, synes jeg, selv om han tidsvis oppviser gode, gamle takter også på disse platene.

Hadde vært morsomt om den siste soloplaten er gjennmført bra og på høyde med tidligere Dire Strais utgivelser. Mannen har noen gitar-riff ut av en annen verden!


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:26:59  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har precis fått hem Sailing to philadelphia. Jag måste gå imot strömmen. Jag tycker inte inspelningen är något att falla baklänges av. Inte mycket luft och ganska dovt inspelat. Jämför man med Jewel eller Norah jones inspelningar så får man inte alls samma närvarokänsla. Det är bara att konstatera att på min anläggning låter kanon inspelningar sjukt bra medans normala och sämre låter mindre roligt....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/30 :  08:46:40  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Märkligt hur olika det kan bli. Hos mig låter den ljust med mycket luft. Sitter på jobbet så jag kan inte se om det ev. går att utläsa när skivan pressats eller var den är tillverkad m.m. Kan du det på din? Vore intressant att se om det kan skilja mellan olika upplagor.

Håller med dig om att Norah Jones plattorna har större närvarokänsla än Sailing..

/Johan
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:10:46  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jo, Sailing to Phiadelphia tycker jag med låter mycket bra.
Det lär finnas en amerikansk pressning som har 16 spår isället för 13 som lär vara ruggit bra pressad. Tyvärr har jag har sökt efter den länge utan att hitta den.

Nu väntar den nyinköpta Shangri-la i cdspelaren på mig .

Mvh
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:08:42  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
VAd tycker ni om hans nya skiva. De brukar ju bli bättre ju mer man lyssnar på dem. Lite besviken dock att det är för många smöriga låtar, mer låtar typ boom like that och spår nr 8 skulle vara trevligt. lite mer klös helt enkelt.

Han är trots de lite för smöriga låtarna fortfarande kung för mig

h
micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000