HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på injustering av subwoofer!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/21 :  07:35:55  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, jag tänkte få dela med mig av hur det ( i alla fall för mig ) har varit lättast att finjustera in subwoofern, eller som det nu sist blev, två subwoofers. Det har nämligen varit så varenda gång, att efter att jag med hjälp av mina favorit-CD-skivor ställt in nivåerna så bra det varit möjligt, sedan satt på någon Vinylskiva så har det först då varit möjligt att verkligen fintrimma nivåerna på subborna! Och det har verkligen inte bara varit subtila skillnader alla gånger! Och undantagslöst har det varit så att basnivån har varit för hög efter att enbart justerat med hjälp av CD-spelaren. Dessutom så har jag upplevt när jag sedan gått tillbaka till att spela CD-skivor att det verkligen blev bättre bas även där. Att det då var så omöjligt att få till rätt nivå enbart med hjälp av CD-spelaren kan jag inte riktigt förklara men så har jag i alla fall upplevt det. Naturligtvis så är det inte möligt för alla att prova detta - man bör ju ha tillgång till en skivspelare av något så när vettig kvalitet. Att det hela sedan kanske mer är ett problem med mina öron är ju en möjlighet men för dom av er som har möjlighet att prova det här eller redan har erfarenhet av det så vore det intressant att få ta del era erfarenheter eller åsikter. mvh Urban

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/08/21 :  14:04:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
Du får nog samma effekt om du rippar LP till CD och sedan använder den rippade CD,n i stället för LP. LP är oftast inte utstyrda lika starkt i basen som CD på grund av olika tekniska förhållanden. Det är ju oftast nivån i området 50 - 100 Hz man koncentrerar sig på och har man lite " häftigt " material är det lätt att skruva bort sig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/08/21 :  18:35:34  Show Profile Send urban a Private Message
Jo det vore mer praktiskt. Varför jag envisas med att först försöka ställa in nivån med hjälp av CD-spelaren är ju att det är så mycket lättare att hantera den istället för vinylen! med repeat och sån't. mvh Urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000