HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MM- vs. MC-pickuper.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/20 :  22:42:50  Show Profile Send magnus a Private Message
Hur uppfattar ni ljud skildnaden mellan dessa pickuper?
Är prisskildnaden berättigad??? Pris/ljud?

Edit:Rubrikförtydligande/cyber

Edited by - Cyber on 2004/08/21 00:28:41

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/20 :  23:52:49  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Johnny säger:

Det finns bra och dåliga av båda sorter! MM-picker uppfattar jag dock som mycket mer prisvärda, skillnden mot dyra MC puppor är liten.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/21 :  00:53:24  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det finns prisvärda MC också, Denon 103!

En mans liten är en annan mans stor. Skillnad alltså.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/21 :  00:57:59  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Förtydligande: Skillanden mellan pickuper kan vara ganska stor, men det är inte kopplat till princip, MM eller MC. Skillnaderna är större inom grupperna än mellan dom.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/21 :  01:06:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Beror på vilken tonarm dom skall sitta i. Beror på belastning. Men jag skulle säga att på en riktigt bra skivspelare med en lite tyngre tonarm så har MM pickuper väldigt liten chans.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/21 :  16:04:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Handlar mycket om hur mycket pengar man vill lägga och vad man har för spelare och arm förstås. Har man något i "lägre" prisklasser, typ upp till Rega P3 och liknande, skulle jag absolut rekommendera en MM! En "bra" MC kostar 2000+, kräver en skivspelare för kanske det fyrdubbla och dessutom tillkommer ju ett bra MC-RIAA (finns väldigt sällan inbyggt i dagens stärkare).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/21 :  22:13:05  Show Profile Send magnus a Private Message
Tack Cyber rubriken kanske inte var så bra!!!
En "bra" MM pickup borde inte vara sämre en en MC pickup?
Vad gör igentligen skildnaden
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/21 :  23:01:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Förenklat eftersom det handlar om utförande, så har en MC har en lättare rörlig del än en MM.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/21 :  23:46:12  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
MC pickuper har nackdelar också...ex resonanser.

MC har större bandbredd, men MM kan med lätthet nå 20 kHz, vilket är tillräckligt bra. MC PUn AT OC9/II har en klar topp mellan 10-20 kHz. Ortofon OM-40 ger med korrekt last en rak kurva upp till 20 kHz.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/22 :  15:09:14  Show Profile Send Blue a Private Message
"En "bra" MM pickup borde inte vara sämre en en MC pickup?"

Tja, som Harry_up säger så handlar det om ganska olikartade typer av konstruktioner. Jmf dynamiska högtalare/elektrostater, rör/solid state, multibit/singlebit osv (detta återkommer, vilket är lite kul, genom hela hifi-kedjan så att säga).

En bra MC-pickup är alltså dyrare att konstruera än en bra MM-pu, och kräver även dyrare "kringutrustning". Det är nog de flesta överens om. Sedan finns det dom som säger "det är MC som gäller, MM är en halvdan kompromiss" och liknande.

Men allt beror på hur högt man vill sikta. Med en hyfsad spelare och arm (t.ex. Rega P3) och en MM-pickup som Rega Bias får man ett dynamiskt, "svängigt" och synnerligen medryckande ljud skulle jag vilja påstå. Med en mer exklusiv spelare och en bra MC-pickup får man lite mer luft och detaljer därtill, men då till ett högre pris.

Andra bra MM-pickuper till rimliga priser (alla med olika ljudkaratär): Grado Gold, Shure M97xE, Sumiko Pearl.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/22 :  15:22:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mekaniska egenskaper hos olika pickuper i förhållande till tonarmens mekaniska egenskaper är mycket avgörande för hur det kommer fungera ihop.
Nålslipningarna är också avgörande, allt man ser som elektrisk frekvensgång innehåller även mekaniska komponeneter. Så matchning gäller för att nå bästa resultat. Enskilda mätdata är även här ointressanta då dom ändras per skivspelar. Har man en lite tyngre tonarm så skulle jag starkt avråda ifrån en mjuk Ortofon exempelvis.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  17:31:30  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Matchning mellan tonarm och pickup grundar sig i komplians och massa. Resonansen bör ligga någonstans mellan 8-12 Hz.

Resten av matchning av PU till tonarm (sekundära resonanser etc) är av underordnad betydelse. En elektrisk anpassning av PUn via RIAA steget är mycket mer betydelsefullt.

MC-PU har en generellt större bandbredd pga låg induktans hos spolarna. En dålig matchning till RIAA steget kan ge elektriska resonanser som färgar utsignalen. MC-pickuper har också via anslutningarna från spolarna ett extra problem med mekaniska resonanser som inte MM PU lider av. MC-PU kräver också ett mkt lågbrusigt RIAA.

Jag har inte hittat några belägg för att den rörliga massan hos en MM-nål alltid skulle vara högre än en MC-dito. En av de lägsta rörliga massorna är idag Shure V15VxMR (0.17 mg) och det är en MM-design.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  18:05:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
MM plockar lättare upp störningar, det märkte jag när jag körde oskärmad sladd till skivspelaren.

Det är inte lätt att hitta topp-MM-modeller, Shure V15VxMR är väl bland det bästa man kan hitta? Clearaudio kanske har någon också.

Favoriterna (i absoluta termer) brukar vara MC, men de kräver också sin kringutrustning och sina inställningar. Inget ont om MM. Hellre en sådan på en bra spelare än en MC på en dålig (eller dåligt inställd).

MC är betydligt dyrare (med tanke på spelare/arm/RIAA) att få att låta bra, men många tycker det är värt det.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  18:23:30  Show Profile Send magnus a Private Message
Någon som har erfarenheter av Clearaudio virtous wood MM pickup?
Den kanske kan ge en billig MC pickup en match eller?
Den borde passa till en lätt enpunktslagrad ton arm...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:07:41  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är nog viktigare att du väljer en pickup som passar armen, än vilken sort det är. Låter som ett bra val, i alla fall bättre än en lågkompliant MC.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:33:13  Show Profile Send magnus a Private Message
Det är inte lätt att få låna hem en pickup o testa..........

Hur vet man var resonansen ligger i en tonarm???
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:09:59  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
magnus,

först måste du räkna ut den effektiva massan hos tonarmen. Sen kalkylera denna med kompliansen av pickupen. Jag rekommenderar ett besök på vinyl asylum, där finns det massor av information.

Om du har en DIY tonarm, hur har du konstruerat den?

Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:18:51  Show Profile Send magnus a Private Message
T.A. Edison,
nej jag har ingen DIY arm.Utan en Hadcock.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:59:15  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Om jag inte minns fel är Hadcock en lågmassearm (6.5 gram effektiv massa?). Modell? En pickup som ex Shure V15VxMR eller Ortofon OM40 är då ideala. Kompliansen för Shure är runt 25 mm/N, och för Ortofon OM40 25 mm/N. Hos Clearaudio kompliansen ligger runt 15 mm/N.

Resonansen räknas ut med 159/SQR(M*C),
där M= effektiva massan+pickupvikt; C= kompliansen. Jag räknar med massan 6.5 gram på tonarmen:

För Shure V15VxMR (vikt 6.6 gram) blir resonansen: 8.8 Hz. Med den dynamiska dämparen, + 2 Hz -> 10.8 Hz.
För Ortofon OM40 (vikt 5 gram) blir resonansen: 9.3 Hz.
För Clearaudio Virtuoso Wood (vikt 6 gram) blir resonansen: 11.5 Hz
För Clearaudio Virtuoso (metall, vikt 10 gram) blir resonansen: 9.97 Hz.

Dvs alla PU's ovan passar bra i denna arm (resonansen hamnar mellan 8-12 Hz).

Med reservation för fel i grunddata.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:41:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inte för att jag vill jävlas men samtidigt är denna uträkning bara början på historien. Se det som en utgångspunkt, det är fortfarande inte säkert att alla kommer att spela bra (och vad som är bra i sammanhanget är också subjektivt, eftersom ingen är perfekt). Det bästa är tips från någon som har samma arm som du. Vinyl asylum (på www.audioasylum.com) är som T.A. Edison skriver ett bra ställe att börja på. Sökningar i deras gamla trådar brukar vara mycket givande.

Jag har för tillfället en pickup i en arm som inte borde ha problem, men som har det. Jag önskar att jag kunde räkna mig fram till felet, men samtidigt är jag inte överraskad när jag läser om andras erfarenheter.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/23 :  00:35:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Köp en testskiva ifrån Ortofon så kan direkt se (tonarmen skakar) vid vilken frekvens man har resonanser och man får spårningstester direkt också.
Finns ingen inställning där det spårar dåligt men låter bra. Så du behöver inte räkna alls något. Hadcock är dämpad av silicon, efter ett tag så har den lättflytande smeten blivit en massa.
Rengör och skaffa nytt. Ortofonen är betydligt bra val, men skulle själv föredra Goldring.
Sedan kommer pickupen att spelas in också vilket kan medföra att en ny injustering behövs efter ett tag.
Antiskating är pillig på enpunktslagrade armar då hela tonarmen förmodligen vill vrida sig. Spela testskivor och ställ in alla vinklar noggrant.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/08/23 :  00:43:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hatoil skrev:
"Se det som en utgångspunkt, det är fortfarande inte säkert att alla kommer att spela bra "

Helt riktigt. Det är inte heller säkert att en "på papperet" dålig kombination kommer att spela dåligt.

Har en Hadcock 228, har kört mediumkompilant MC i den utan problem.
När det gäller MM vs MC tycker jag att MM är definitivt mera prisvärd och för Rock/Reggae kanske t o m bättre, men vill man ha det där lilla extra i detalj och separation så är det nog bara att lätta på plånboken...
Av de MM-pickuper jag har hört så är nog Shure V15 närmast MC-känslan.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/23 :  01:31:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hatoil,

vad är det för kombination?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:57:42  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Edison, det är en Shelter 901 i en Nakamichi Dragon CT arm (fast monterad). Effektiv massa på armen är 14 gram, och borde passa, men många menar att den pickupen behöver betydligt tyngre armar för att komma till sin rätt och jag är benägen att hålla med. I min Fidelity Research 64fx var det inga problem. Nu har jag dålig attack och problem i basen.

Skall testa med en Dynavector Karat 17DII och se vad som händer. Om jag monterar min gamla Clearaudio Aurum Alpha låter det bra, bortsett från ett bakgrundsbrum som jag tror beror på bristfälligt skärmade kablar. Den låter inte 'dåligt matchad', som 901:an; så mycket kan jag höra.

Många parametrar att hålla reda på.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/23 11:04:42
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:41:45  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Det är konstigt om man behöver tunga armar. En tung arm spårar i allmänhet betydligt sämre än en lätt. Den stora rörliga massan gör att nåltrycket varierar mycket mer dynamiskt i record warps, ledande till dålig spårning.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/23 :  11:50:16  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
De kanske spårar sämre men spelar bättre (när de klarar av att spåra)? Och så får man köpa platta skivor? Trenden verkar ju gå åt det hållet - låg compliance och tunga armar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000