HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 33 1/3 rpm!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  00:11:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"Jag undrar vad du menar med detta. Man får väl utgå ifrån att mastern alltid går med rätt hastighet oavsett utstyrning och likaså lär nog gravermaskinen gå med rätt hastighet. Man kan nog också säkert säga att även om man graverar från en analog master så lär nog även bandspelaren gå med rätt hastighet. "

Precis vad jag menar. Jag utgår från standarden 33 1/3 varv och gör inga förutfattade meningar. Att jämföra hastigheter mellan CD och vinyl innebär en massa antagaden om okända parametrar.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  18:11:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ok, men nog måste man gjort något fel, om samma låt går olika fort på vinyl och cd? Det kan ju knappast vara meningen? För en 'grov' justering, som allt annat än stroboskop med dedikerad lampa är, duger väl både tidtagning och lp-cd jämförelse? Att räkna tar en jäkla tid, med tanke på att man måste räkna om efter varje justering man gör. Plus att det är så tråkigt att den upplevda förlorade tiden vida överstiger den faktiska. Om man nu inte finner nöje i dylika övningar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/22 :  18:49:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det någon som har några exempel på skivor som går med fel hastighet och handlar det om stora avvikelser. Är det hörbart...jag menar då för en person med absolut gehör. Jag föreställer mig att det måste vara svårt att få en bandspelare eller skivspelare att hålla hastigheten. Jag har varit med om att spela in synkljud till en film/video på en DAT...inte änns det fungerade i längden. Man måste spela in en tidkod på DAT-bandet för att det hela ska fungera. Jag skulle tro att det är ett större problem med skivor som inte är helt centrerade och dom är många.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  19:10:22  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
För justering av hastigheten kan man alltid använda en strob eller testton och oscilloskop. Min tanke var ang. originalfrågan i tråden, dvs hur man kan kolla att skivspelaren har rätt fart. Min skivspelare tar 180 sekunder för 100 varv. Testton 1000 Hz, ger 1000,5 Hz, dvs 0.05% för fort. Testlåt från CD vs LP, best of blondie, mätning från en punkt i låten till den andra (samma punkt) ger 539 ms för både vinyl och CD. Dock har jag en låt på två olika CD, tydligt olika mastering, där låtlängden mellan exakta punkter är 230 respektive 234 ms. Vilken ska man då använda för att jämföra med vinyl...?

Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  19:54:24  Show Profile Send magnus a Private Message
Är det lönt att byta nätdelen(väggbulan)till motorn till en bättre?
motorn styrs ju av frekvensen.Linn har ju nätdelar som kostar multum!!! dom har väl med farten att göra?
Tycker pesonligen att justering av farten med strob är det ända
rätta,då blir det ju rätt!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:02:35  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
magnus,

det kan vara idé att byta motorstyrning eller till en tystare motor. Allt beror på hur och om motorn bidrar till svaj och om en motorstyrning kan förändra detta nämnvärt. Svajet är ju en funktion av motorns mekaniska kvalitet (lagerprecision) + motorstyrning. Det går till en viss gräns att förbättra spelaren med motorstyrning, sen begränsas det av själva motorn. Linn's motor är av ganska medioker kvalitet (Premotec).
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:06:48  Show Profile Send magnus a Private Message
T.A. Edison.
Om jag skulle byta väggbulan vad ska jag då köpa?
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:11:36  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jag har ju ingen aning om vad du har för skivspelare eller hur den är uppbyggd eller vad du har för problem...oftast är det bättre att ta reda på felet först och vad som orsakar det, om det är något, innan man åtgärdar.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:15:47  Show Profile Send magnus a Private Message
Ok.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:22:18  Show Profile Send magnus a Private Message
Då jag håller på att bygga en skivspelare så var jag bara lite nyfiken.motorn är från en Ariston,vet ej om dom är bra.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:36:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Två saker som kan förbättra. Låg spänning, så att tallriken måste dras igång manuellt a la Nottingham. Filtrering av spänningen via trafo, a la Naim Armageddon. Finns byggbeskrivningar runt om på nätet.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:10:14  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om hastigheten styrs av ditt väggutag spelar det nog mindre roll vilken testmetod du väljer. Det kommer att variera i alla fall.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:15:34  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Magnus,

Bygg en Naim Armageddon:

http://freespace.virgin.net/tony.lonorgan/flatearth/geddon/geddon.htm

Övertoner undertrycks av trafo't, och det går att ställa spänningen.


Hatoil,

hur mycket varierar frekvensen i nättutaget i verkligheten? Undantaget övertonerna.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/08/22 :  21:50:21  Show Profile Send magnus a Private Message
T.A. Edison tack för tipset,får väl snacka med någon elektronik kunnig person om att göra en sån.......
Jag själv kan inget om sånt
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:47:56  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
T.A. Edison, jag vet faktiskt inte hur mycket det varierar. Knappast under spelning, men för mycket för att man skall kunna göra en exakt justering en gång för alla, med hjälp av nätuttaget. Nästa gång man kollar kan man ge sig f-n på att det är lite off igen. Utan att man har ändrat på något. Men aldrig att jag skulle höra skillnad, jag är ganska okänslig för dessa fel, spelade ofta med fel hastighet utan att märka det. Bara felet är konstant, svaj är ju lättare att höra.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/23 :  08:31:54  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Om ett stroboskop följer nätfrekvensen så följer den också hastigheten på skivspelaren om den drivs av nätfrekvensen. :)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/23 :  08:47:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Precis, det är därför man behöver en speciell lampa. Eller leva lyckligt ovetande om eventuella hastighetsproblem (som man, på enklare skivspelare, ändå inte kan göra mycket åt).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/08/23 08:49:48
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:10:54  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jo,

men väldigt precisa lampor är det ont om. Typisk dynamiskt svaj på en skivspelare är i de bättre under 0.05%, men i praktiken (beroende på skiva) är 0.1-1%. Statisk hastighetsavvikelse på en spelare kan säkert variera ±2%. Om man litar på lampan eller om man räknar, det är nog sak samma. Bäst är att köra med flera metoder...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/23 :  12:17:40  Show Profile Send mace a Private Message
Vår gamla Rega P9 (Mk1) borde väl vara opåverkad av nätet eftersom den har elektronisk motostyrning som jag iofs. är för korkad att fatta hur den fungerar (50Hz hit&dit)

Det säkraste sättet att kolla borde alltså vara med superduper stroboskop eller att sätta sig ner o räkna

Rega omgärdas väl annars av ett rykte som säger "för fort, för foort"


kanske skulle ta & kolla för skojs skull

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/23 :  14:25:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en Technics SL1000 Mk 2. Den maskinen har tre hastigheter och är av direktdriven typ som styrs av en kristall. Jag kan inte påstå att den går med fel hastighet och jag har inte heller testat. När man tittar på stroben så ser det ju rätt ut. Min fråga är...kan maskinen ändå gå med fel hastighet fel.

Edited by - gcs on 2004/08/23 14:27:17
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/23 :  14:54:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Den borde inte det om den är quartzstyrd. Jag skulle inte oroa mig.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000