HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Variabel helmholtz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/20 :  11:34:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Vet att Helmholtz diskuterats mycket tidigare men jag har inte hittat något vettigt i arkiven, har jag missat något?

Vad jag är ute efter är en byggbeskrivning på en helmholtzresonantor som skall användas till basdämpning och som ska ha variabel resonansfrekvens. Någon som har en beskrivning att dela med sig av eller en länk eller...?

T ex mycket måste volymen/öppning/portlängd/spaltöppning kunna varieras (min -> max) för ett frekvensområde på säg 20->200 Hz?

Undrar en experimentsugen
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:28:49  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Varsågod.

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:33:02  Show Profile Send linnar a Private Message
Mycket bra länk!!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/20 :  12:45:35  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror att ett vanligt högtalarprogram är mer exakt än det där, det finns många sådana för gratis nedladdning

är det möjligt i praktiken att få ett q-värde på över 500 med normala material?

sound pollution
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/20 :  15:32:47  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Säkert en nyttig länk... Om man vet hur man ska använda den..? Hur är porten de talar om utformad? Cirkel eller rektangulär? Vad menas med portens length, width och effective depth? Hur ser absorbenten ut, som en fyrkantig låda? Är porten då placerad på "toppen" eller en av de andra sidorna? om man vill göra en triangelformad kan man då använda uträkningarna på sajten?

Blev nog inte så väldigt mkt klokare, men tack ändå... Sedan hade ju inställningsmöjligheter inte suttit fel som jag skrev överst...

Ingen som byggt absorbent(er) a´la Helmholtz?

En fortfarande ganska undrande,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/20 :  22:26:29  Show Profile Send celef a Private Message
du kan bygga absorbenten hur du vill, enklaste varianten är en fristående dito byggd av ett stort papprör som du köper på ett byggvaruhus.
vill du kunna variera avstämningsfrekvens på exempelvis en 100 liters låda (papprör) mellan 20-200 hz så bör man nog vara trollkarl, är man det så trollar man lätt fram ett (port)rör som är utdragbart mellan 1 och 9400 cm, detta för ett (port)rör som är 1280 mm i diameter

sound pollution
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/23 :  12:07:08  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
celef:
quote:
vill du kunna variera avstämningsfrekvens på exempelvis en 100 liters låda (papprör) mellan 20-200 hz så bör man nog vara trollkarl, är man det så trollar man lätt fram ett (port)rör som är utdragbart mellan 1 och 9400 cm, detta för ett (port)rör som är 1280 mm i diameter


Då får man allt vara en j*****t duktig trollkarl om man ska kunna variera längden mellan 1 å 9400 cm med bibehållen diameter på 128 cm OCH en volym på 100 liter...

Hade väl mest i åtanke att variera volymen och/eller storleken på portöppningen... Men nån vidare hjälp verkar man inte få...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:31:58  Show Profile Send celef a Private Message
problemet är att du vill ha ett så stort verkningsområde, välj hellre några få centerfrekvenser och bygg flera olika absorbenter, fyll sedan absorbenten med dämpmaterial för större bandbredd.

tex är det väl sällan man behöver dämpa 20hz

sound pollution
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:44:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Portrör på 1280 mm!!! Så grova rör tror jag aldrig jag har sett, skulle i så fall vara cementringar för brunnar. 9400 mm långt, då har vi ju brunnen klar. Hur stor volym hade du tänkt dig på lådan Celef? Bara röret får ju en volym på 12000 liter. Onekligen ett fascinerande projekt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/23 :  15:50:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skämt åsido, det är nog bra att ha flera fällor. Jag är också mycket intresserad av detta men kan tyvärr inte tillräckligt mycket. Helmholzresonatorer är väl i princip bara avstämda baslådor?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/08/23 :  16:06:43  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
celef: Nja 20 Hz var kanske att ta i lite... Vad jag hade i åtanke var väl något typ a´la svanå, de har ju någon basabsorbent som man kan "ställa in" resonansfrekvensen på... TS45 lr TQ45 lr nåt... Fast jag får väl försöka låna en bra mick, mäta å sen bygga enligt anvisning...

Bernt: Är i samma sits (kan inte tillräckligt)... men principen är som du säger... tror jag...

En okunnig,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:35:49  Show Profile Send celef a Private Message
bernt: jag ville bara påvisa problematiken, om man istället väljer fasta frekvenser så kan man lösa problemet med flera portar som kan pluggas var för sig eller i kombination

georg: jag vet inte hur tq45 fungerar, kanske är det en panelabsorbent där djupet kan justeras till önskad frekvens? inte så lättmeckat det heller! en mätning är att föredra hur som helst

sound pollution
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:13:01  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Att justera TQ45 till önskad resonansfrekvens är busenkelt, bara flytta in eller ut absorbenten från hörnet. Dvs det är glipan (10-120mm) mellan väggen och absorbenten som är avgörande (Helmholtz).

Mvh ML
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:31:47  Show Profile Send celef a Private Message
smart, en springport!

är den helt öppen i bak?

sound pollution
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/08/24 :  22:29:46  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Jepp, en spaltabsorbent.

Det är slätt ca 10 cm (av den ytan som är mot väggarna) och sedan är det ett tyg som täcker dämpmaterialet inne i öppningen på tårtbiten.
Så det är lite svårt att se hur det ser ut inne i absorbenten (pga tyget alltså).

Gissar att det är utmed den släta ytan som luften svänger fram och tillbaka vid resonas (luften inne i absorbenten verkar som en fjäder och luften i myningen som en svängande massa).

Mvh ML
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000