HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ny nål eller ny pickup?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:14:47  Show Profile Send Per23 a Private Message
hände en olycka i veckan lyckades ha av nålen på pickupen när jag höll på o städade lite.
pickupen är en audio tecnica men jag vet inte vilken modell men nålen som jag har hittat heter Audio Technica ATN-3400 o den ser exakt ut som den jag har så jag antar att det är en sån.
men priset ligger runt 250:- för en ny nål så nu är frågan är det bättre att köpa en ny pickup istället för runt en 500:- har funderingar på en ortofon om 10 eller likn.
nån som vet hurdana audio technicas pickuper är? är den en av de sämre eller bättre?
pickupen följde med min spelare en pioneer pl-120 med kolfiberarm en manuell doning alltså ingen plastig skitspelare.
mvh Per

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/08/20 :  00:31:46  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Audio Technika AT-95 är en klart trevlig pickup för ~400 kr. Tycker själv att den var ett klart lyft mot den om 5e som satt på skivspelaren från butik.

Sen är det ju lite småkul att byta grejer...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/20 :  07:06:22  Show Profile Send Poe a Private Message
Håller med Bonkster. AT-95 är mycket prisvärd. Bytte själv från en OM 5E.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/20 :  13:07:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du kanske ska prova att använda det lilla munstycket nästa gång du dammsuger spelaren...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/20 :  14:12:02  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Ortofon OM pickuper låter ganska mesigt. Dessutom ger OM 10 nålen ingen vidare upplösning. Röstar för AT som har ett betydligt bättre driv och känns mycket mer engagerande att lyssna på.
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/20 :  17:14:17  Show Profile Send Per23 a Private Message
lyckades få tag på en utbytesnål
men nu kommer nästa fråga det står på asken att nåltrycket ska vara 2-3 gram frågan är vad har högre eller mindre tryck för inverkan?
har för mig att orginalnålen ska ha 1.75 g nåltryck?
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/20 :  19:18:10  Show Profile Send Babar a Private Message
Den nya nålen är inte identisk med den gamla i så fall, du bör ha 2-3 gram. Ställ den på tex. 2,5 gram och prova dig fram. Ställ inte trycket för lågt bara, då har nålen svårt att hålla sig i spåret = större skivslitage
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/08/21 :  08:54:27  Show Profile Send Per23 a Private Message
nålröret verkar vara tunnare på den nya
vet inte om det är bättre eller sämre?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000