Author |
Topic |
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 12:38:42
|
Ja, är den något att hänga i granen. Jag har funderat en hel del på det elementet, dels för att det ser sjysst ut, det skulle passa rätt bra i ett par lådor jag har liggandes och sen så har jag hört det rekommenderas och sett det i ett par högtalare.
Tyvär är konen inte tillräckligt djup för ett litet experiment jag hade tänkt göra men men...
Vad tror/tycker ni om BBK200? Fågel fisk eller mittemellan? |
Euroline - T-Amp - DIY |
Edited by - Fisksmisk ola on 2004/08/22 23:32:52 |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 13:24:54
|
Flygande mellanfisk? Tror tyvärr inte den passar alls i julgranen eftersom VAS är lite låg och lådan (vardagsrummet) då blir lite stor. Det går nog att bygga en högtalare med den med och jag hade nog satt ett par push-push i en hyggligt liten sluten låda (säg 10-15 liter max) under skrivbordet med allt vad det innebär i suboptimering (!) och använt den till datan. Då borde man ju kunna skruva ihop nåt på mjukvarunivå som fixar frekvensgång (LT etc?) med typ EQ som följer med ljudkortet. Men å andra sidan har jag ju ingen aning om hur man bygger högtalare... |
Edited by - UrSv on 2004/08/19 13:26:08 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 18:56:49
|
Hmm, UrSv. Kankse får skippa hela den här julgrejjen då.
Beror lite på hur svårt det är att få en LT att funka bra, och vad jag förstår så kommer den att kräva en hel del effekt då, kanske pallar inte elementet med det? LT-kretsen skulle få bli på hårdvarunivå, mjukvara är inget jag gärna håller på och fippla med om det inte är snorenkelt.
Någon mer som har en åsikt?
|
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 21:35:42
|
Jag hörde faktiskt en högtalare med dessa element i en gång, det var en Hifi kit konstruktion tror jag med Gamma banddiskanthorn. 30L sluten låda var det nog, jag tittade på byggbeskrivningen som den stolta byggaren visade mig. Dom lät inte alls dåligt faktiskt, rent och hög upplösning, alert och slagkrafig bas fast inte med något väldigt djup. Jag tror vi testade med Yello och någon italo disco, det var nog kring 1985. Jag hade med mig ett slutsteg jag byggt som vi testade också, det var på 15W och var byggt med IC kretsar (TDA2030) det var tider det. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 22:52:52
|
Jag tror jag har sett den konstruktionen också men jag har inte hört den. Trevligt att du hade bra erfarenheter i alla fall!
Djupet på basen kan man kanske fixa om man kör basreflex, enligt jbl speakershop ska den gå ca 20Hz djupare (f3:22,3) i basreflex. Frågan är då om den inte upplevs som slöare? Så har jag känt förut när jag testat slutet mot portat med andra element. I så fall kan ju UrSvs förslag med LT vara något. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 22:53:39
|
Jag har byggt några lådor med detta element. Helt klart en underskattad ljudalstrare. Har ett klart fint ljud med någon uppbrytning över 3khz. Passar bäst till basreflex. Tidigt 70-tal var det mycket pulver för pengarna. Jo, den har tillverkats i mer än 30 år....det borde ju säga en del. Så här skriver HifiKit 1985: "...Att en så liten högtalare kan låta så stort! Det synnerligen välbalanserade ljudet har uppnåtts genom valet av Gammabasen BBK200...." Pris: 1985 185kr 1988 190kr 1992 195kr 2004 285kr
Resonans 30hz Känslighet 89db Vas 27l Qts 0,51 Vikt 1,2kg
Javisst ja, sen var det det här med att den tillverkas i Bulgarien. Hade den tillverkats i Tyskland eller liknande hade priset legat runt 6-700kr...kanske. |
Edited by - linnar on 2004/08/19 22:56:11 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 00:32:36
|
Linnar- Vad byggde du för lådor med dem och vilka var dina intryck?
Borde man alltså dela den en bit under 3kHz pga uppbrytningen? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 09:54:57
|
Jag undrar om man skall ge sig på att försöka få den att gå väldigt djupt i en basreflex låda, riskerar man inte att få dålig effekttålighet i basen? Jag tror slaglängden inte är speciellt stor. En sluten låda är säkrade i det avseendet. Passar den verkligen så bra i basreflexlåda? Den har ganska hög Qts, verkar nästan gjord för sluten. Datorn rekomenderar sluten låda när jag testar med WinISD, och den ideala volymen skulle var... se på fan 30 liter! Hifikit måste haft PC redan 1985. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 13:08:03
|
helt rätt att den är för sluten låda. Jag byggde dock flera lådor i basreflex helt fyllda med dämpmaterial. Det fungerade på så vis att det blev ordentligt tryck i basen. Det var just tryck kunden ville ha.
Är det finljud man är ute efter är det sluten låda som gäller för dessa element. De klara väldigt små volymer dessutom.
Jag tycker man inte skall gå över 3khz för vid lite högre nivåer verkar dom bryta upp.
I övrigt spelar dom rent med snabba transienter minst lika snabba som flera av dagens modeller kring tusingen. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/22 : 22:39:59
|
Hur kan det här elementet tänkas vara i ett horn? Enligt en uppgift jag läst på internet så ska Qts vara mellan 0,2 och 0,3. Det stämmer ju ej på det här elementet men är det någon som vet hur viktigt just det är?
Är det någon som har koll på X-max på den?
Jag har simulerat lite i JBL-speakershop och där fått fram den ideela volymen 22liter för Qtc 0,707. Martin X- Vad för Qtc räknar du med som ideelt i WinISD?
Vad jag kan förstå så verkar ändå inte volymen vara så jättekinkig när det gäller slutna lådor, skillnaderna mellan 22 och 30 liter verkar vara små.
linnar- Vad hade du för avstämning på dina stoppade basrelexlådor? Har du byggt några i slutna? Hur lågt tycker du att jag ska dela och med vilken branthet?
Tack så mycket för svaren. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 01:41:37
|
Hej,
Jag har just gjort färdigt en basreflex subwoofer med 2st BBK200 för att använda med mina Lowther Fidelio horn som stöd i basen. Det är svårt att hitta en subwoofer som passar ihop med Lowther horn utan att vara för långsam så min ide var att bygga en sub med 2 relativt små element med lätta membran för att få bra transient återgivning. Enligt Winisd så får man rak frekvensgång ner till ca 30Hz i en låda på ca 120 liter, enligt vad jag har kunnat mäta själv så stämmer simuleringen bra.
Jag delar vid ca 50Hz och då fungerar det riktigt bra, suben fyller in på ett bra sätt när musiken innehåller så låga toner men utan att ta över, på många låtar så är suben nästan helt inaktiv då musiken inte innnehåller så mycket låga bastoner. Jag tror att det fungerar så pass bra som det gör eftersom BBK200 har pappmembran såsom Lowther och därför ger liknande ljud. Hela projektet var bara ett experiment med överkomlig kostnad eftersom jag ville lära mig mer om simulering och mätningar på högtalare men jag tycker det fungerar så bra att jag skall snygga till lådan lite bättre, det är kanske däremot inte en bra sub för hembio där man vill ha väldigt högt bastryck.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 07:59:21
|
Fisksmisk ola: pga det låga priset och att dom jag byggde åt var unga småbarnsföräldrar blev det några lådor av olika typ med BBK200. Tyvärr var det före den tid jag började dokumentera det jag byggde. Men jag har för mig att jag använde elementets resonans som systemets resonans. Upptäckte också att smala reflexrör är bäst, runt 30mm. Qts är lite högt men inte för högt. Med helt fylld låda av dämpmaterial (ej mineralull) fungerar det bra. Slutna lådor fungerar utan trix. Låt lådan få en dim på 20 till 30 liter. Dämpa med mineralull på väggarna. Kommer ihåg att jag lade en matta rakt bakom elementet några gånger med gott resultat för taljud.
Använd INTE elementet till stora slutna lågbassubbar. Risken finns att talspolen bottnar då X-max inte är stort nog. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 09:37:48
|
Fidelityn- Tack, jag har ijuförsig redan sett dem men inte studerat filtret på någon av dem närmare. Jag hade inte lagt märke till volymen på di-/bi-polen, det var inte mycket det, blir ganska smidiga högtalare. Enligt mitt program är det väldigt lite skillnad mellan idealet(22 lit) och 12, särskillt om man har mytcket stoppning!
Tubetvr- Kul att du tycker om dem. Jag tror tyvär inte att några 120 liter blir aktuellt p.g.a föräldrar som alltid ska hålla på att lägga sig i vad man ställer upp i vardagsrummet(särskillt om det är omålad spånskiva som delar av mitt system nu)! Snabbhet tycker jag är det viktigaste när man pratar bas, jag tycker lätt att det kan bli släpande... Har du några mätningar att dela med dig av? kanske någon impedansmätning som man kan ha som riktlinje?
Jag kan inte mäta själv tyvär... pga inkompetens men jag väntar spänt på det linnar håller på med!
Linnar- Varför var smala rör bäst? Mineralull hade jag nog ändå inte tänkt använda, det kliar så! Det goda resultatet med talljud fick du det för att du dämpade bort ljud som hade studsat tillbaka och gått igenom konen? Hur stort ungefär är x-max? Hade tänkt testa i 60 liter portat, kan det gå?
Gör det något om man bygger en låda med lika eller nästan lika åt alla håll? T.ex om man skulle ha en låda som var 250*250*250 eller liknande? Jag räknade lite på det och resonanserna kommer rätt så högt i frekvens(1:a 1376Hz 2:a 688Hz) så dem kanske man kan dämpa ut med dämpmaterial innuti lådan? Har jag räknat rätt?
Ingen som testat elementet i en så kallad waveguide eller i ett horn?
Tack för alla svaren, det lutar åt att jag köper att par! Är det någon som tycker illa om det här elementet? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 10:33:29
|
Hej,
Jag har gjort mätningar på frekvensgång och impedans men jag förlorade frekvensmätningarna (tillsammans med mycket annat nyttigt)vid en hårddisk krasch, så jag måste göra om mätningarna när jag får tid, impedansmätningarna som jag gjorde först har jag däremot sparat på en CD tror jag, jag skall kolla när jag kommer hem idag.
Intressant det där som Linnar skriver om basreflexrör, jag använder 2 på 50mm och 130mm längd vilket gav bäst resultat och faktiskt är mycket nära det som WINISD ger.
Lådan på 120 liter gör också tjänst som TV bänk vilket gör att man inte kan optimera placeringen men det fungerar bra, kanske för att jag delar så djupt.
Linnar har säkert rätt om lågt Xmax och jag har också tänkt på det men jag spelar oftast inte så högt så hitills har jag inte märkt några problem.
Edit: Jag har nu kollat hemma och tyvärr så försvann alla mätresultat vid min hårddidk krasch så´det är bara att göra om alltihop...
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
Edited by - tubetvr on 2004/08/23 13:41:51 |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 14:48:25
|
WinISD säger Qtc 0,71 vid lådvolymen 29,3l Jag vet inte om WinISD räknar med verkan av dämpmaterialet, någon som vet? |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 15:24:59
|
Tubetvr- vad synd att de försvann hade varit toppen att ha någon impedansmätning att kolla på så att delningsfiltret inte blir helt åt... Ja, man kanske får testa sig fram vad gäller basreflexrör, i mina nuvarande baslådor har jag stoppat igen rören med disksvampar!
MartinX- ok, det skillde sig en del från JBL Speakershop som säger <21,5 lit för Qtc 0,71 lite beroende på dämpning! Winbox säger ungefär samma sak 21 liter. Speakerworkshop förstår jag mig inte på så det kan jag inte kolla vad det säger. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 20:47:21
|
tubetvr: Du använder 120 liters lådor med dubbla element. Där kan det vara bra med större portar. Dessutom använder du lådan som subb vilket kan vara ytterligare en orsak till lite större portar. De lådor jag byggt var på 20 - 30 liter och jobbade upp till 3,5khz. Lådorna skulle klara ett högt "fest- speland". För att klara dessa krav utan att kränga av talspolen använde jag mindre portar. På köpet fick man en snabb kort bas.
Att lägga en dämpmatta rakt bakom elementet är ett knep som oraklet Stig Carlsson använde i sina lådor. Jag testade med att ta bort denna dämpmatta på mina OA5'or. Man märkte en klar skillnad mellan 400 hz och delningsfrekvensen till det sämre. Efter detta har jag nästan alltid använt mig av detta knep på element som jobbar högt i frekvens in i stora (relativt) lådor. Jag har två referenshögtalare sen 30år tillbaka. Högtalarna har jag använt som referens till det jag byggt. Dom har också dämpmaterial anbringat rakt mot elementet. Dom heter B&W DM4.
Jag minns inte riktigt vad som händer med parametrar när man fäster dämpmaterial rakt mot elementet, naturligtvis med något skydd emellan. Jag vet däremot att reflexer inne i lådan dämpas bort på sin väg genom detta dämpmaterial och tvärt om, frekvenser som kan bli till stående vågor i lådan dämpas bort innan dom kommer in i lådan. Om jag inte minns helt fel (har letat febrilt bland mina pärmar om detta, utan framgång) ser membranet en minskad lådvolym vid ökad frekvens och därmed en stabilare återgivning, främst för "taljud".
Medan jag letade efter X-max och den vetenskapliga betydelsen dämmaterial bakom, såg jag mängder av lådor av hög kvalité med det gemensamt att de flesta hade just dämpmaterial rakt bakom elementet. Jag skall göra en omfattande test med dämpmaterial bakom elementet när jag är klar med mätmanualen till "Mätro-1" för Speaker Workshop(Puh, nu lovade jag antagligen för mycket igen men va f-n det är ju kul...).
Hittade en liten notis om att X-max inte var sämre än andra 8 tummare hos BBK200, där ser man.
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/08/23 : 21:17:46
|
Hmm, tror du det går att spänna ett tyg från där man sätter fast elementet, över hela elementet? Vad tror du att det kan vara bra att använda för tyg? filt, tyll, siden, tjockt tyg, tätt tyg?
Jag väntar spänt på mätmanual mm. Kommer man att kunna köpa saker av dig sen att mäta med? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 01:21:04
|
Hej
Linnar, anledningen till att jag använder 50mm portar är att portlängden blev trevlig när jag simulerade i WINISD, tror du att större eller mindre portar kan ge bättre resultat?, jag har inte provat eftersom jag blev ganska nöjd med resultatet från början. Jag har inte spelat väldigt högt så jag vet inte vilket ljudtryck jag kan få, att störa andra ses mer illa här i Japan än på andra ställen vilket igentligen är mycket bra, (folk tar mer hänsyn än te i Sverige) men jag kan å andra sidan inte spela särskilt högt
Jag har också god erfarenhet av att använda dämpmaterial rakt bakom elementet, vilket jag gör i mina Lowther Fidelio horn, det är ju bredbandselement som tar hand om alla frekvenser och det gör ganska stor skillnad att använda dämpmaterial bakom elementet, högre frekvenser låter renare.
MVH Hans |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 18:18:52
|
Jag är lite nyfiken på BBK200 http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=145 - kanske har nåt samband med det låga priset och att jag är smålänning
Jag har en liten anläggning som består av bla Epos ES11 samt driver dessa med en naim nait 2. Epos-högtalarna ger inte säskit mycket under 60 Hz om man säger så....å därför tänkte jag om det skulle kunna gå att bygga en subwoofer i form av en bandpasslåda...vad tror ni om det?
Edit: Skall väl tillägga att den är tänkt att drivas separat - annars så får naiten mer att göra än den klarar....kanske en sub-förstärkare baserad på LM3886... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/12 21:56:54 |
|
|
|
Topic |
|