HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga Förstärkare samt Hfls-1 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:32:55  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Hej, Jag tänkte bygga en förstärkare som examens arbete i skolan och undrar om ni har några bra förslag på förförstärkare, förstärkare samt rörförstärkare!

Jag skulle vilja matcha effekten i (rör)förstärkaren till ett par Hfls-1 som jag har blivigt väldigt sugen att bygga på sammagång, Kommer att följa den fina bygg beskrivningen som finns här på forumet då antar jag.

Jag har nog det mesta som jag kan behöva i verktygsvägen samt mätutrustning i skolan så det skall nog inte bli ett så stort problem.

Sen även vad priset på en matchande förförstärkare, förstärkare eller rörförstärkare skulle kunna landa på?.
Förförstärkare är absolut inget "måste ha", tänkte att det kunde vara kul att ha en sådan även men ja antar att då blir även förstärkaren dyrare att konstruera?
Kanske inte ens är nödvändigt med en förförstärkare?
Lite förvirrad på denna punkten pgr av att jag inte vet exakt var en förförstärkare gör.

Har för tillfället ingen budget men skulle inte ha så stor lust at lägga ut "överdrivet" pengar på en värsting förstärkare bara så att den med god marginal orkar driva Hfls-1. Detta pgr av mina studier .

Alla åsikter och svar är välkommna

Mvh//Andreas

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/18 :  21:00:41  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Tittar man på baselementet PL18 i HFLS-1 så ligger den på 100W effekt. En förstärkare i regionerna 100-150W borde väl vara lagom.
Sedan kommar allt ner till pengar och prestanda. En relativt enkel lösning borde väl vara två LM3886 (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2004186.htm) som bryggkopplas. Sök med google på 'gainclone diy' så borde du få massor av svar. Per Anders här på forumet hållar annars på med en kvalitetclone för tillfället. Kan vara värt att undersöka.

Vill du lägga lite mer utan att behöva bygga själv så kan nog ett par Ucd180 moduler göra jobbet (http://www.hypex.nl). De är på 180W var. Kostnad blir låda + strömförsörjning + €120 för moduler + frakt.

Annars finns alltid Ron Elliot (http://sound.westhost.com/projects-1.htm) han har en hel del olika förstärkare att välja på. Vet dock själv inget om dom.

Har sett någon i Uppsala som har konstruerat en traditionell 250W förstärkare som har fått bra omdömmen. Kan dock inte hitta länken till den nu. .

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/08/18 :  23:46:10  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Tack!
jag ska ägna större delen av min skoldag imorrn åt att surfa så kanske jag redan bestämmer mej
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/19 :  00:11:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
andreas hfls-1 trivs med mycket effekt...mina 2*33watt är alldeles för lite effekt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/19 :  10:58:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HFLS-1 är precis som alla andra högtalre en kompromiss.

Vi ville inte ta bort basprestanda. Därför kräver HFLS-1 rätt många watt, gärna 100.

I rörsammanhang betyder detta t.ex. push pull kopplade konstruktioner och troligtvis dubbla par, dvs 4 st rör per kanal. 6550, KT66, KT88 etc kan jag tänka mig att du lätt hittar konsturktioner med.

Det är nästan så att en transistorförstärkare är att rekommendera!?! Gainklonerna eller kanske Zapsolute från LC Audio!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/08/19 :  11:04:14  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Ja det lutar lite mera mot någon form av en transistorförstärkare, ingen i skolan har större erfarenheter av Rörförstärkare så att..
har kikat en hel del på ett par Ucd180 moduler idag, verkar vara bra med effekt i dom och har fått ganska bra omdömen vad ja sett idag, skall dock kika på Gainklonerna och Zapsolute ännu och välkomnar alla förslag ännu

EDIT: Vad ligger effekten på en Gainklonerna och Zapsolute? Samt ungefärligt på total kostnad för dessa konstruktioner?

Edited by - Andreas A on 2004/08/19 11:43:23
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:50:23  Show Profile Send mac a Private Message
Jag behöver också en ny förstärkare till mina HFLS-1. Håller på med förförstärkare för tillfället. Så snart lär väl även jag ge mig i kast med ett slutsteg. Har kollat runt en del, men kan inte bestämma mig. En förstärkare som står med på min "kanske"-lista, som inte är nämnd i denna tråd, är Mirand A1.

http://www.mirand.dk/

Mirand A1 + HFLS-1 = ?

/Marcus
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/08/19 :  17:00:28  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Ja den ser ju lättbyggd ut iallafall, men klarar den av att leverera tillräckligt med effekt?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/19 :  18:11:59  Show Profile Send Freddie a Private Message
Andreas A,

Mirand A1 förstärkaren är kanske inte lämplig som ett första förstärkarprojekt, då den innehåller ytmonterade komponenter.. Det går väl iofs att beställa en helt färdig modul. Effekten räcker dock..

Vaför inte kolla på P3A förstärkaren, köp färdiga kort och löd ihop. Har en sådan själv. Den är billig tillförlitlig och enkel. Låter bra dessutom
http://sound.westhost.com/project3a.htm

Något som möjligen är ännu lite enklare att bygga är en gainclone.

Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/08/20 :  10:31:42  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
Hejsa DIY´er...

If there is some interrest in the MIRAND A1 amplifier, i could make a version of it where 2 channels, rectifiers, capacitor bank, softstart for the toroid transformer is placed on a single board...
The number of BJT's could be doubled to increase its power.
The only parts external would then be connectors, heatsink and toroid transformer..

But i need at least 4 - 5 buyers to keep the price down.
Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:28:23  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
It could be possible to add a preamp to his board too. As a daughterboard on the main board.

Also this board could be designed for normal parts (no smd or at least very few)..

I would really like to help. I know that SMD is a big step for many of you. So i could help you get you hands on the MIRAND A1 design without to have to do all the SMD soldering.

It really is a very revealing amp, with a high detail level. A really good performer. Not just my words but all the people who hav listened to it.

I know that it sound like promotion. but it is mostly to help you to get your hands on some really good DIY hardware.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/08/25 :  17:38:28  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Har nu nästan beslutat mej för att köra på en Gainclone så får se om ett tag vad detta kan bli kanske ändrar mej ännu om ja hittar något mera intressant, blir ju mitt första förstärkar bygge så kanske inte ska avancera så mycket
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:47:02  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Är det någon som har en fungerande layout för P3A som jag kan få tjuvtitta på? Alternativt någon som vill fotografera sitt originalkort och skicka det till mig? OBS jag har inte samma trissor i ingångssteget som originalet så det handlar inte om att kopiera!
Jag snickrade ihop en egen men har problem med självsvängning. Förmodligen beroende på layouten.
H/S

Staffan Rådelius

Edited by - radelius on 2004/08/29 17:44:25
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/29 :  16:54:46  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har precis beställt BrianGTs Gainclone PCB, tror detta är ett enkelt bygge.

MvH
Johan
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:10:28  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Jag snickrade ihop en egen men har problem med självsvängning. Förmodligen beroende på layouten.


...eller på att utgånssteget är ett CFP...eller både och...
Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:22:24  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
a CFP output can very easely oscilate.

The only thing you can do is to compare your component selection with the one from www.sound.au.com to see that you have choosen the same parts. Also reduce the lead lengths especialy on C6. If this does not help add ferritbeads on the bases of Q7 and Q8.

I have made a design to with CFP and it was very difficult to get stable. Not the amp but the CFP output.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:48:50  Show Profile Send ludo a Private Message
Eller isf att använda ferriter kan du använda resistorer i serie med basarna dvs sk "base stoppers". Typ värden: 100 resp 22R.
Hjälper inte det så kan du även sänka förstärkn i utg.steget gm att förse Q5/6 med var sitt emittermotsånd (prova med 22R).
hjälper inte det så får man kika på att lägga till kondingar på lämpliga ställen...
Tänk oxå på att ha korta ledningar mellan fr allt Q5-Q7 o Q6-Q8.
Hoppas det hjälper...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000