HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dimensionera och etsa kretskort..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:29:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Hur väljer man tjocklek på kopparskiktet på ett kretskortsämne med tanke på hur stora strömmar som skall flyta igenom? Jag menar, det lär ju vara skillnad om man skall etsa ett kretskort till en 230V krets än en liten förförstärkarkrets, eller har jag fel? Finns det enkla formler för dimensionering?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:22:22  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kolla faktasidorna i Elfa-katalogen. Där finns en tabell som knyter ihop kopparskiktets tjocklek, ledarens bredd, strömmen och ledarens temperatur-ökning. Sen vete sjutton hur hög temperatur-ökning man egentligen bör ha.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/18 :  19:32:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Stanna under 100 grader totalt är mitt råd. => 60-75 graders temperaturökning. Etsar du själv, välj inte för smala ledare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:20:54  Show Profile Send gongken a Private Message
OK!

Jag skall etsa ett kort till min softstart till mitt slutsteg. Det kommer följaktligen att ligga 230 på detta kort hela tiden... Jag skall kolla elfas pryl och se om jag fattar!

Tack!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:41:10  Show Profile Send gongken a Private Message
Det var väldigt mycket matnyttigt på Elfas sidor... Tyvärr vet jag inte hur tjocka kopparskikten är på de kort jag har, de är köpta i ett pack med en massa olika storlekar. Jag utgår då ifrån att de är de tunnaste och överdimesionerar bredden på banorna samt försöker hålla nere längden på dem... Detta borde väl räcka hoppas jag...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/18 :  21:17:39  Show Profile Send ludo a Private Message
Har för mej att isolationsavstånd fas-nolla/jord/lågspänning måste ligga på över 4mm för klass1 resp 6mm för klass2 godkända apparater?

Edited by - ludo on 2004/08/18 21:18:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000