HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nya tolkningar av äldre material
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:08:37  Show Profile Send JesseX a Private Message
När det gäller nytolkningar eller covers (beroende på musikstil) brukar det finnas två olika typer. Dels finns det sådana inspelningar som låter nästan exakt som originalet (A) dels sådana där det verkligen handlar om en ny personlig tolkning av äldre låtar (B). Att resultaten är av blandad kvalitet säger förstås sig självt.

Jag undrar nu om ni har tips på (eller varningar för) inspelningar gjorda de senaste tio-femton åren som är covers/nytolkningar av originallåtar inspelade fram till låt säga 1975. Både enskilda låtar och hela plattor är förstås av intresse.

Enligt min egen uppfattning är inspelningar av typ A en aning tråkiga medan det i kategori B finns en del godbitar. Inspelningar i kategori A känns ofta ungefär lika intressanta som en "nymålad Picazzotavla" eller ett "nybyggt grekiskt tempel". Men ett och annat undantag finns det förstås.

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:57:42  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag är ingen större fan av johnny Cash, men hans coverskiva m låtar av U2, depeche och Nick Cave m fl är mycket bra!
Enstaka låtar;
Moby´s version av Joy Divisions "nev dawn fades"
Nick Cave´s version av "In the ghetto"

Dreams never end!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:00:29  Show Profile Send jonta a Private Message
Det ska sägas att ovanstående är "Typ B" enligt min åsikt!

Dreams never end!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:11:31  Show Profile Send jonta a Private Message
Det ska också sägas att jag puckot inte läste innantill ang årtal osv.

Dreams never end!
Go to Top of Page

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/08/22 :  22:24:31  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Hederos & Hellberg har ju två plattor med nästan bara coverlåtar, med bland annat en suverånt bra version av Dylans "You're a big girl now"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000