HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Epos ES 11 soundstage problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:07:45  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Man kan lyssna på sin Hi-Fi anläggning antingen musikaliskt eller soniskt, eller både och. Sedan mitt Hi-Fi inköp drygt 10 år sedan, har jag mest lyssnat på den musikaliskt. Men nu när jag funderar på att förbättra systemet och börjar lyssnar på det soniskt, har jag upptäckt att mitt system saknar den där djupa känslan i soundstage. Ljudet låter ganska två-dimensionellt.

Mitt system består av:
CD spelaren: Arcam Alpha 5
Förstärkare: Naim Nait 2
Högtalare: Epos ES 11 på stativ med spikar
Högtalarkabel: Naim Audio
Signalkabel: Formodligen är från Naim med DIN, tweakade av Hi-Fi Art i Stockholm vid inköpet.

Som jag förstår så borde Epos har ganska bra ljud inom mid-range, och soundstage enligt kritiken jag läst för länge sedan är också väldigt bra. Men min erfarenhet med den är minst sagt imperfekt. Jag bara undrar om någon som har erfarenhet med att tweaka med Epos, eller som har bra tips med att höja ljudkvalitet särskilt med att få en bättre sound stage.

Eller ska jag byta ut någonting i anläggningen?

Tack i förhand...

Kenneth

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:51:34  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ok, det här är sagt helt utan erfarenhet av dina prylar så ta det med en stor nypa salt. Jag vill heller inte starta en ny kabeldebatt, men när jag körde min första 'riktiga' förstärkare (en Plinius 8150 som jag hade hemma till låns) till mina (då nyinköpta) B&W Nautilus 805:or med 'enkel' kabel (VdH Royal Jade) hade jag ingen vidare 3D-känsla. Men med bättre kablar (Kimber 8TC eller Nordost Red Dawn, hade hemma båda och provade) infann den sig. Det var första gången jag fick höra det där 'soundstage' som alla skrev och pratade om. Så i mitt fall löste det sig där. Det har kanske inte så mycket med just din anläggning att göra, eller ens de kablar jag provade, men är min första erfarenhet av det du önskar uppnå. Det var första gången jag hörde riktigt ljup i ljudet (från en skivspelare dessutom, med gamla plattor jag inte visste kunde låta på det sättet).

Men är inte Naim kända för att vara 'flat earth', dvs inte så himla intresserade av den hifiparametern? Det kanske har ändrats?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:07:11  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Hatoil: Tack för hjälpen! Det visste inte jag att Naim är kände som "flat earth"...oj, jag borde kolla å det hållet först...hmm, har funderat på Monster kabel idag...men Nordost är out of the question.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/18 :  09:13:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Inte Monster om jag får komma med en åsikt, det finns så många bättre för samma pengar.

Nä, jag misstänker att detta beror mer på placering och/eller för många rumsreflektioner. Ljudet kan ha för fritt spelrum och studsa vilt i rummer vilket ger 100 ggr av 100 en platt ljudbild.

Prova med att flytta ut dom från väggen, annan invinkling och dämpa 1:a reflexen. Rapportera hit så skall vi hjälpa dig vidare mot en djup ljudbild.
Det bästa med dessa saker är att de är gratis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/18 :  11:17:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag glömde de billiga tipsen. Placering är A och O!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000