HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall jag uppgradera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:09:16  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Postade en tråd på FlerkanalsHiFi för en tid sedan och fick många givande svar. Nu väljer jag att upprepa frågan på detta forum, då jag märkt att det främst är frontarna jag är bekymrad över.

Jag har idag Kef Q5 frontar och en Pioneer 2011 förstärkare. Jag vill ha mer dynamik i systemet, alltså mer "spark-i-magen-känsla" när jag lyssnar på film och musik. Det är inte mer bas jag är ute efter då min Velodyne DD10 räcker och blir över utan mer närvaro.

Jag har idag lånat hem H/K's nya digitala förstärkare DPR2005 med switchad nätdel, och kan konstatera att ljudet blir avsevärt bättre. Min fråga är om jag skulle uppleva en större förbättring om jag behåller min gamla Pioneer och istället köper nya högtalare Audiovector Mi3 SU för ungefär samma kostnad som H/K-förstärkaren.
Är medveten om att denna är helt nyutkommen men hoppas ändå att någon kan svara. Pioneeren lämnar 7*110W RMS och H/K 7*120 RMS om det kan hjälpa.

Edit: Har inte råd att uppgradera både stärkeri och högtalare samtidigt, även om så säkert sker på sikt.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Edited by - Joel on 2004/08/17 21:19:29

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:29:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Joel!
Jag skulle först och främst byta ut Pioneern, men det är pga att den låter dåligt på musik. Bli inte upprörd numen jag lyssnade runt på nästan alla AV-receivers förra hösten i den aktuelle prisk. som Pioneern ligger i. Och den var dålig milt sakt på musik, jämfört mot konkurenter.
Sen så kan du nog få en lite större ljudförbättring om du byter högtalarna först. Har lyssnat på nya Mi3Super och de låter verkligen super, riktigt trevliga faktiskt. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:41:54  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej och tack för ditt snabba svar.

Eftersom jag inte är märkeslojal alls så uppskattar jag dina synpunkter. Jag är medveten om att min förstärkare kan se sig slagen av andra märken. Den parametriska equalizern var det som gjorde att jag valde Pioneer, som jag varit mycket nöjd med hittills.

Mina högtalare tycker jag dock är så snygga att jag drar mig för att byta ut dem, men för att få bättre ljud är jag benägen att kompromissa med Audiovector som låter helt underbart i mina öron. Visserligen på Arcam-stärk med en CD-spelare från Marantz för 12.000 kr men det är inlägg av denna sort som kommer att få mig att gå till Ågrens med mina övriga komponenter för en riktig provlyssning. Det är bara så jobbigt att släpa dit dem.


Jag ser fram emot fler åsikter och idéer.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:50:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej igen Joel

Det här med att vara rak med vad man tycker är en liten balansakt ibland, för att det kan lätt missuppfattas. Men du verkar veta vad du söker. Tycker att du gör ett utmärkt val i MiSuper, jag hörde dessa med en H/K AV-receiver och det imponerade på mig var att de lät så bra som de gjorde med relativt enkel utrustning. Så det är en högtalare att växa med så att säga.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:02:29  Show Profile Send Joel a Private Message
Uppar tråden. Så många här men ingen men som inte har bra synpunkter?

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/19 :  03:01:57  Show Profile Send Frost a Private Message
Näe men som andra sagt så tror jag att du gör klokast i att uppgradera förstärkeriet. Sen vad du ska välja beror ju en hel del på vad du har för budget. Men några modeller som jag tror skulle passa (i olika prisklasser) är:

Rotel RSP-1066 och RMB-1075
Onkyo TX-NR801E
Vincent SV 388
Marantz SR7400
Panasonic SA-XR25
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/08/19 :  08:26:49  Show Profile Send Sudden a Private Message
Mitt tips är att du köper en tvåkanals förstärkare som du spelar musik med (om du kan koppla så med din pioneer).

Finns mycket bra på beg. marknaden nu.

/John
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/19 :  17:24:00  Show Profile Send Joel a Private Message
Menar du en som jag kopplar på mina pre out utgångar? Hur blir det då när jag skall titta på film? Har själv funderat på om det går.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.99 sekunder. Snitz Forums 2000