HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare cirka 5k
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:16:38  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Säkert ingen speciellt revolutionerande tråd, men ständigt aktuell...

Jag kommer inom kort att byta ut min nuvarande cd-spelare (Denon 1450 AR) mot något nytt. Har börjat provlyssna till några alternativ redan men vill ha ytterligare feedback och förslag på fler spelare som bör provlyssnas. Musiksmak väldigt blandad. Allt från hårdrock till klassiskt.

Övrig utrustning:

Infinity Beta40
Yamaha AX 892 (tung (!) integrerad) byts förhoppningsvis snart mot en Rega Mira

Har lyssnat till

NAD C542 : Mkt bra spelare. Spelglädje! Men saknar en del detaljer..
Cambridge Azur 640 C: Också en bra spelare, men lite.....kall?

Fler förslag? Rotel? Sony? Arcam? Marantz? Rega? Teac?

Beggat skriker en del säkert omgående. Visst, alltid ett alternativ, men denna gången gäller frågeställningen nya spelare.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:39:50  Show Profile Send Blue a Private Message
... Och så kommer en del ropa "importera från Kina" högt och ljudligt förstås!

Jag tycker att både NAD och Cambridge som du nämnde är bra spelare. Men eftersom du är sugen på en Rega-stärkare tycker jag du också ska kolla in Rega Planet! Något dyrare, men jag tror du kan hitta den ny (eller demo) för typ 6.000 nu. Blir ju en snygg kombination med stärkaren plus att dom förmodligen funkar bra ihop ljudmässigt.

Generellt sägs det att denna spelare är åt det "analoga" hållet, dvs ganska varm och tillbakalutad, men tja... ta en provlyssning!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/08/17 :  15:53:08  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Om du funderar på att köpa en Rega mira oxå så kan jag tipsa att ringa Janne på bossanova audio i Luleå.

http://www.bossa-audio.se


citat:

"Planet:
En lite egen skapelse, eller så mycket rega det kan bli.

Betersig som en skivspelare och låter så också.

Pris: 8500kr eller 5000kr om du köper en Rega Mira förstäkare."
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/17 :  16:10:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Igår sålde jag min XINDAK DAC-03 som jag mycket riktigt köpt till ett bra pris från KINA Köparen ringde idag och ville bara säga så nöjd han var. Han hade lånat hem och testat en del dyra cd spelare och nämnde REGA Jupiter för 17 000 kr som ett exempel. Inget hade dock spelat så bra som denna XINDAK DAC-03 gör och det "öppna köp" vi avtalade vid affären behövde jag inte oroa mig för. Han behåller Xindaken.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/08/17 16:11:07
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:22:21  Show Profile Send bliss a Private Message
Rega Planet är en bra cdp, speciellt tilsammans med Miran.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/08/17 :  18:43:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
www.ljudkompaniet.se i Uppsala säljer rega planet för 7000kr.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/08/17 :  19:47:03  Show Profile Send DIESEL a Private Message
www.domesticsystems.se så kostar Rega Planet 6000 kr. Är själv intresserad av denna spelare och kan inte just nu hitta den billigare nån annanstans .

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:15:07  Show Profile Send gnutten a Private Message
kan detta vara något..
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2296
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:40:46  Show Profile Send bjarne a Private Message
Innan jag köpte ny cd funderade jag på att modda hos Harmony Design - skillnaden var att jag behövde köpa in en cd att modda också. För dom pengarna du är beredd att lägga går det att göra en del, och 1450:an är nog tillräckligt bra i grunden. Kolla baraupp vad det kostar att byta laser, så att du inte plötsligt står med en jätteinvestering. Alla jag hört som HD-moddat sina cd-spelare har varit nöjda - Jag ställde frågor på detta forum ang detta då det begav sig. Kan vara en god och prisvärd idé. Fråga Mattias på HD vad han tror.
/bjarne,
som tycker att allas råd är lika mycket värda och att Blue kan lugna ner sig lite - no offense

Edited by - bjarne on 2004/08/17 22:43:27
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:01:37  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ni som letar efter Rega Planet 2000 borde även ta en titt på dess föregångare. Såg nyligen en till salu på HM för 2k. Själv har jag länge levt nöjd med den gamla Planeten.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/18 :  01:50:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rörmoddad Cambridge D500SE

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/08/18 :  10:51:35  Show Profile Send bliss a Private Message
Mr Ekans förslag är mycket bra. Dock börjar de första mkI modellerna få ett par år på nacken och det är stor skillnad på ljudkvalitet mellan de första och de sista exemplaren, så kolla efter ett så högt serienummer som möjligt alternativt att det inte är en grå "rand" kring knapparna.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:07:37  Show Profile Send Blue a Private Message
"/bjarne, som tycker att allas råd är lika mycket värda och att Blue kan lugna ner sig lite - no offense"

Hehe... jag är så fin och lugn så du anar det inte. Idag har jag dessutom väldigt ont i mitt vänstra knä. Och vaddå lugna mig? Bara för att jag sa "Kina" innan ni hann gå in och säga Cattylink? Lugn, nästa gång hinner ni säkert före!

The Leafs: En ny Rega Planet för 6.000 tycker jag verkar perfekt för dig!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/18 :  12:20:55  Show Profile Send John a Private Message
Men är inte 1450:n en rätt pra pryl? I alla fall maskinellt? Verkligen värt att byta, blir det så mycket bättre?

/en john som själv varit sugen på en 1450 och som skulle kolla lite på de däringa Harmony-moddarna som nämndes

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:09:32  Show Profile Send The Leafs a Private Message
John: Jo DCD 1450 är väl en rätt så ok spelare, mkt gedigen mekaniskt och den låter rätt ok. (Snygg är den också!) Jag var helt nöjd innan jag "råkade" komma i vägen för en demo av Rega Planet 2000 (och Rega Mira) tillsammans med mina Beta40....En mkt lyckad kombo, och nu inser jag att Denon DCD 1450 AR ligger lite efter vad gäller rumsinformation, placering av musikerna o.s.v. samt upplösning i de nedre registren.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:38:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
Lite smygreklam:
Beroende på hur bråttom du har ska jag göra mig av med Arcam CD72T om någon månad.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/25 :  03:25:42  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Att byta lasern i en CD-spelare är mycket enkelt. ALLT som behövs är en varsam hand och några små skruvmejslar. Själva lasern kostar normalt 3-600 kr. På lasern står det vad den heter. Köpa ny laser kan man göra av Orderhemelektronik i Helsingborg.
Vidrör inga kontaktytor. Sitt inte på en stol med syntetdyna etc. Vissa lasrar har en lodklump som skall lödas bort efter montering.
Det är fakttiskt inte speciellt mycket märkvärdigare att byta laser än en glödlampa.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/25 :  09:08:24  Show Profile Send John a Private Message
Men behövs inte en sån där kalibreringsskiva när man byter laser? Så sa dom på Sony i alla fall. Men det kanske skiljer sig mellan fabrikat?

/undrar en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/08/25 :  10:41:09  Show Profile Send Heat a Private Message
Lyssna på en Arcam cd 72 brukar gå att hitta för runt 3000kr i fint skick. Låter mycket bra för den pengen

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/08/25 :  15:18:41  Show Profile Send PeterL a Private Message
Satsa på en Pioneer DV668 som CD-spelare. Har själv en NAD C541 och en 668:a och Pioneer:en utklassar NAD:en som CD-spelare. Pion ger mer detaljer och ett lugnare ljud.

PeterL
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:08:44  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Faktum är att xindaken är vansinigt bra för pengarna. Den spelar bättre än ALLA cd:s under 15tkr.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/25 :  16:23:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Hinken74: Har du hört ALLA cd-spelare under 15 papp??? Friskt jobbat måste jag säga!




Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/27 :  17:55:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Faktum är att jag hört mycket. Men inte alla.. :)
Det jag vill få sagt är att den är oerhört prisvärd. Själv går jag ett steg längre men det är jag det.....
Igår jämförde vi den med marantz mkII cd 17 och den var totalt chanslös. Operas cd kommer lite närmre men inte alls så luftigt och öppet. Audio Analouges nya är riktigt riktigt bra men den får ändå rätt så ordentligt smisk.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/08/27 17:56:05
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:39:02  Show Profile Send buffy a Private Message
Vad går dendär xindaken loss på då med frakt+moms hem till sverige ? man blir ju nyfiken.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/28 :  00:56:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är inte ensam om att vara nyfiken buffy, men var har den för ljudkaraktär är minst lika intressant

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000