HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2004/08/15 :  21:06:53  Show Profile Send duck77 a Private Message
Tjena!

Har en fundering.

Har en surround förstärkare en Sherwood R-963 7x120watt nypris ca:16000kr

Och frågan.... när/vilken prisklass behöver man ha för en två kanalare, för att den skall prestera bättre än surround förstärkare i musik? ( i två kanal givetvis)

Om man kompletterar med slutsteg får man en vinst då, eller är det även förstegs biten som kan vara avgörande?

Mvh

/Sjosse

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/08/15 :  22:14:59  Show Profile
Ljudkvaliteten i 2-kanalsläge är högst skiftande hos olika flerkanalare. Jag är rätt säker på att halva priset för en integrerad 2-kanalare räcker gott o väl för att spöa en dubbelt så dyr surroundreciever. Separerat för- och slutsteg behöver inte betyda någon fördel. Kan i vissa fall bli svårare. "Ju fler kockar..."
Själv föredrar jag för- och slutstegskombinationer före integrerat. För tillfället...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/08/15 :  23:29:14  Show Profile Send hjort a Private Message
Förstegs biten är väldigt avgörande.
Själv spelar jag ingen musik alls med en Yamaha RX-750 trots användande av lågnivåutgångar, det låter gräsligt.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/08/16 :  00:09:29  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Sjosse: Din fråga är svår att svara på, den finns ingen speciell gräns vad det gäller pris. Jag har en Sony str-db790 som låter mkt bra i 2-kanaler. Den har blivit mkt omskriven just för sitt 2-kanalsljud. Pris: Ca 4000kr
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/16 :  01:55:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Sjosse!
Som någon skrev så skiljer det en massa mellan olika AV-receivers på 2-kanals. Tex förra hösten så lyssnade jag nästan på alla AV-receivers mellan 12.000-17.000kr och det var storaskillnader mellan de olika modellerna hur de lät på musik. Fanns några märken som klarade sig klart bättre än andra.
Men vill du ha en vanlig Förstärkare som låter bättre än AV- receiver modellerna som ligger runt 16.000kr så räcker det jätte långt med 10.000kr. Och är du villig att köpa beg. som jag själv är på väg att göra så kommer du ännu billigare undan. Själv ska jag köpa en beg. SAT Amplifix och den åker i åttor runt min Sony STR-VA333ES, har testat. Båda dessa kostade 16.000kr i nypris.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/16 :  08:38:48  Show Profile Send Mahler a Private Message
FBK!!

Har du hittat en Plifix nu till bra pris??

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:19:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, det har jag Du har fått PM av mig din rackare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000