HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Analog pot kontra digital
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:24:44  Show Profile Send pix a Private Message
Vid valet av volympotentiometer finns mig veteligen fyra huvudvägar att gå.

Digital (IC) volym comntrol - Texas PGA2310,Maxim DS1802,Wolfson XWM8816EDW.CPUstyrd eller push-pull reglering.

VCA (Voltage controled amplifier) - Thats 2181A,B,C

Analog pottentiometer - Ex Nobel,Alps

Resistorstege (i pricip samma princip som de digitala lösningarna bygger på men lägre upplösning och precition)

När det gäller de två översta finns väldigt god dokumentation över kappacitet och data.
En TI PGA2310 har en TDH+n på ca 0,001 % innom audiobandet. Vilket väll torde vara den mest intresanta parametern i dessa fall.
(Upplösning mm är tillräcklig i samtliga morderna kretsar).
Även övriga av de två övre alternativen ligger innom samma härad.

Hur skall dessa gämföras mot en gammal traditionell pot av kvalitet ? -typ en ALPS-pot.
Har någon någon TDH+n nätning som skulle kunna gämföras med de väldokumenterade IC varianterna ?

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2004/08/14 :  14:30:47  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du funderat på transformatorvolymkontroll?
Det har jag :-))
Det skall ge bättre dynamik o upplösning speciellt på låga volymer!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:02:31  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har hört talas om dyligt -via Bert tror jag det var, som en lösning att reglera balaserade signaler.
Har du några data på en sådan lösning att gämföra med övriga lösningar ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:23:25  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är S&B:s sida: http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm

Här är Sowters sida: http://www.sowter.co.uk/
Kolla under attenuator.

Svalander säljer båda typerna.
Bent Audio säljer fjärrkontroller. Köpte en själv.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:18:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dock säljer ju Jonathan på S&B gärna direkt och då kostar en TX-102 GBP 125 per styck istället vilket ger SEK 1700 eller så viket är bättre än de SEK 2600 som Svalander skall ha.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:35:04  Show Profile Send Bardis a Private Message
Glöm inte frakt + tull plus svensk moms. Eller det kanske inte behövs när vi är med i EU?

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:47:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Frakten är på GBP 30 vill jag minnas och ingen tull eller moms inom EU såvitt jag vet. Finns säkert nån annan som vet säkert.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:04:53  Show Profile Send pix a Private Message
Inom EU är det precis som att köpa inom sverige.
Moms betalas i köplandet (-vilket gör en del på priset )
Det som kan tillkomma är att frakten kan vara något högre samt att vissa betalkort rägger på någon procent i valutaväxlingsavgift.
(Samt förståss risken att man betalar men inte får några grejjor )
Tipps köp bara av kända företag/personer jag har kompisar som varit med om en del missöden. Dock har jag själv enbart positiva erfarenheter
/Pix

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:14:05  Show Profile Send pix a Private Message
I praktiken borde en vanlig gammal ALPS pot vara det enklaste och billigaste lösningen. Dock pratar alla om det brus som dessa ger.
Är det någon som har ungefärliga värden på detta brus (För en jämförelse mot de digitala varianterna).
Förutom bruset måstye ju även en analoga potarna en distorsion i form av "parasit-komponenter" som en kappacitans och Induktans. Så även dessa borde kunna vara möjliga att -med fakta, gämföra mot de digitala alternativen.
Någon som funderat i dessa banor och har något att tillföra ?
Transformator volymkontrollen kan vara intresant på sitt sätt, men (-hoppas jag inte gör någon upprörd nu) i mitt fall jagar maximal låg TDH+n samt frekvenssvar samt slew rate.
Jag har letat mer data ang. dessa men inte funnit tillräckligt för att gämföra mot de digitalas datablad.
/Pix

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/15 :  21:48:06  Show Profile Send ludo a Private Message
Kika gärna på den här lösningen först (=shunt attenuator).
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=20694#post20694
Låter bra utan att kosta skjortan.
Som pot föreslår jag Alps RK27 50k log och Rserie på mellan 2-10k.
Vill du gå upp i kvalite (o därmed pris) kan du kika på en lösning med en mekanisk shunt av något slag (omkopplare/reläer).

PS. Stirra dej inte blint på THD-siffrorna. Dom har INGEN som helst relevans till hur komponenter faktiskt låter
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/08/16 :  08:39:33  Show Profile Send zahnn a Private Message
Lite relevans måste de ju ha. Kanske dock inte så mycket som man kanske tror...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000