HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snik-skärmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:55:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ytterligare en idé från snik-hörnan:

Jag lindade en ledare runt nätkabeln på CD-spelaren och anslöt den (ledaren alltså) till jordblecket i vägguttaget. I andra änden är ledaren inte ansluten. (Gmfr en antenn.)
Vips, en enkel skärmning åstadkommen!

Märkligt, men gamla grumliga NAXOS inspelningar blev tämligen lyssningsbara... Bra inspelningar blev tydligare, de med.

Det här har väl med att göra att man jordar bort "radiofrekvent gegga"
som annars skulle "jordas in" i apparaturen... Geggan interfererar välan med musiksignalen och grumlar till den på nåt vis. Vad vet jag...

Lindningen är ganska tät och spelaren har inte jordad anslutning. Inbillar mej att man på jordade apparater bör isolera chassijorden vid detta twiik. Annars ramlar väl skräpet in i apparaten också...(Enklast genom att tejpa jordblecken på hankontakten.)

Förmodligen är det väl såhär de färdigköpbara nätkablarna funkar...

Komments?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:43:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kajakernas tid är väl nu?

Du brukar ju mest smyga omkring vintertid? Kul att se dig.

Kommentar:

Så funkar säkert flera köpekablar och även signalkablar, kallas väl fuskjordade. Strumpan/lindningen funkar som skärm. Oskärmad kabel låter ibland som den gegga du berättade om.

Har du fortfarande högtalarna hängande i trådar i taket?

mvh

sladd

numer hififöretagare på heltid, dvs fullständigt oseriös....

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:16:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej Sladd!
Har du alltså tjackat upp dej på Hifi-Consult nu? Eller vad sysslas det med?

Många skärmade köpekablar har väl skärmen ansluten just till nollan, dvs till apparaten.
Eller som exvis Supras skärmade högtalarkabel, vilken man uppmanas att skärmansluta i chassiet.

Det är väl lättare att saluföra en dylik lösning än en variant där kunden uppmanas att knöka fast skärmen mot vägguttagets jord, kan jag tänka mej.
Riskfriare dessutom, alltid är det väl någon som missar / missuppfattar och pular in anslutningen i fel hål. Med dödsfall å stämningar som följd...

"Min variant" innebär ju att man inte "nuddar" apparaten med skärmen å alltså skickar geggan rakt ner i backen.

Ska skaffa nåslax metalltape å linda runt sladden istället å sedan jorda tapen på samma sätt som ofvan.

Då jäfvlar!

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:33:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, man har tjackat upp sig...

Begär bara inte att jag skall veta hur det är kopplat inuti. Bara kartongen är sexig och prylen funkar så...

Nå, hänger dom i taket fortfarande?

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/15 :  11:07:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Är det inte enklast att köpa (den relativt billiga) Ölflex-kabeln då?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/15 :  11:25:10  Show Profile Send Style a Private Message
När det gäller nätkablar är det inte förenligt med elsäkerhetsföreskrifterna att fästa i jordblecket på kontakten men sen inte i andra ändan. En jordad kontakt måste vara kopplade mot jord i apparaten.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/16 :  15:54:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Misstänker det.

Fast, vad kan egentligen hända? Nu har jag pulat in hela härligheten i en plastslang för övrigt.

Man får väl koppla upp skärmen på elementet...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/16 :  23:27:22  Show Profile Send Style a Private Message
om apparaten inte är jordad från början (europakontakt) lär det väl inte hända nåntning rent säkerhetsmässigt. Om apparaten däremot är jordad så sabbar du den funktionen och höljet kan bli strömförande i värsta fall. Anledningen till att man inte får göra som du på en ojordad apparat är att man då tror att den är jordad fast den inte är det. Risken är väl rätt låg att nåt ska hända men olagligt är det och skulle det hända nåt lär inga försäkringar i världen gälla, blir nån annan än du skadad så är det nog åtalbart.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/17 :  09:12:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det är komplicerat detta...

Mina monoslutsteg har en vippa (jordlyftare) med vilken man kan bryta chassijorden. Detta kan avhjälpa brum.
Såvitt jag begriper, kan brum uppstå då flera jordade apparater är involverade i anläggningen. Den sk "jordpotentialen" (impedansen mot jord?) kan vara olika stor hos apparaterna. Speciellt sannolikt om apparaterna är anslutna till olika vägguttag.

Nåväl, att bryta jorden på ovan nämnda sätt verkar ju vara detsamma som att köra med en nätsladd av "min" typ.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2004/08/17 :  09:19:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jadå, de hänger kvar i "snörena"!

En fördel med detta (förutom att partialresonaserna blir väldigt små, vilket bör påverka ljudet i "rätt riktning") är ju att man inte tok-nevrotiskt håller på och flyttar högtalarna hit och dit i rummet, utan lyssnar på musik istället!

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:13:28  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
quote:
Mina monoslutsteg har en vippa (jordlyftare)...

Fast den bryter väl knappast skyddsjorden till chassiet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:24:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att experimentera med nätkabel och jordledningar kan vara farligt. Därför vill jag än en gång upprepa detta:
Var försiktiga, använd godkända material och var helt säkra på vad ni gör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/26 :  18:00:08  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har en bekant som tidigare jobbade som elektriker och fortfarande har behörighet, men han gjorde hela tiden "standardinstallationer" och vet inte riktigt vilka regler som finns för vad man får göra. T.ex. kablarna "i väggen" - måste det vara separata, fria trådar - eller kan man ersätta dem med en skärmad Ölflex-kabel med tillräckligt tvärsnitt? Eller får man skärma de befintliga trådarna genom att trä på en strumpa av koppar-/stålnät?

Finns det någon webbplats med information om detta?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/26 :  19:27:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har under de senaste månaderna varit inblandad i elinstalltioner i ett mätlabb på jobbet. I korthet gick det ut på att vi ville jorda ett skärmat rum samt tillhörande mätelektronik på "rätt sätt (=minimera brus), vidare används isolationstransformatorer till all elektronik.

Poängen var att undvika jordloopar samtidigt som alla ledningar var skärmade.

Det visade sig dock vara problem, som tommypeters skriver så kan "vanliga" elektriker ingenting om detta; det krävdes en hel del förhandlade med olika personer+ en dispens från elsäkerhetsverket för att få koppla på "rätt" sätt, dessutom krävdes en lokal jordfelsbrytare.

Det är alltså inga "specialledningar" eller så. I grund och botten är det en helt vanlig installatiuon; problemet var helt enkelt att få vettig jordning och säkerhetskraven att gå ihop, dvs samma problem som man har med hifi-anläggningar; en säker inkoppling är normalt inte optimal från störskyddssynpunkt. En behörig elektriker kommer aldrig koppla på ett sätt som är "bta" om det inte finns papper på att det är tillåtet (en dispens) vilket kanppast kan får för en privatbostad.

Det ska tillägas att när jag kopplar hemma så kommer definitivt säkerheten i första hand, dvs ings "specialjordningar".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000