Author |
Topic |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/12 : 23:28:49
|
Någon som har lyssnat till denna nya serie ?? Stativare som golvare ?? Tacksam om någon ville dela med sig av erfarenheterna |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 00:35:01
|
Jag sitter på dom största golvarna (Beta 50) och trivs ypperligt. Inte alls den "skrikiga" diskanten som vissa hävdar att Infinity brukar ha. (Har för mig att jag läst att just diskanten är kraftigt ändrad jämfört med förra generationen, Alfan alltså). Underbart mellanregister och en klar ljus diskant (dock inte skrikig). Hyfsad punch i basen också. Kanske inget för basnarkomaner men fullt tillräcklig för lilla mej!! Har Vincent SA-31+SP-331 och en liten Marantz CD6000OSELE. Trivs som sagt ypperligt! |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 01:08:30
|
Snoddas
Där ser man, hade själv Alpha 50 men den åkte ut ganska fort, inget kul alls, däremot var Alpha 40 mer homogen. Har aldrig upplevt att Infinity skulle ha skrikig diskant. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 04:03:08
|
Halloj! Jag har varit ordentligt i bytar-tagen då jag inte hitills inte hittat nåt jag varit nöjd med i mitt aukustiskt dåliga (18kvm med 2 enkla gipsskivor till vägg mot sovrummet)vardagsrum. Jag har faktiskt köpt hem Beta 40 och håller på att testa dom för fullt då jag vart väldigt imponerad i butik. Kan ju säga att jag hittils är imponerad av deras mjuka och spänstiga ljud. Bra botten med stadga. Mellanregistret har inte riktigt kommit hos mej än. Men vadå? Jag har ju bara spelat dom i en sisådär 14 timmar och det är ju väldigt långt från deras rekommenderade inspelningstid.Jag ska använda dom till hemmabio-lösning med deras största center och småstativare för surroundbak. Till detta använder jag H/K:s nya AVR430. DVD:n är för tillfället en gammal skraltig Pioneer DV 525 som försöker kapa (!) fingrarna på en genom att stänga sej medans man försöker ta ut DVD:n! |
Trött på folk utan vett |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 08:27:41
|
Jo Beta 40 tycker jag ocskå ser intressant ut, hur lång inspelningstid rekommenderar de ?? |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 08:45:03
|
Bra fråga larsho. På Lefflers där jag köpte mina, så sa dom minst 100 timmar. Så det verkar inte vara riktigt lika farligt som t.ex B&W. Men jag hört talas om att Infinity:s CMMD element kräver lång inspelningstid. Fast, jag tycker redan nu efter stått och puttrat oavbrutet sen 17 igår att dom lyft avservärt med mer mjukhet och ett helt annat lyft i öppenhet och dynamik. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 08:56:25
|
KennethS
Låter trevligt När jag hade Royd Albion rekommenderade de cirka 700 - 800 timmars inspelningstid, det är rätt lång tid, så 100 timmar är nog ganska vanligt, och att det blir bättre för varje timme gör ju ingen ledsen |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 12:28:54
|
I senaste numret av Hifi och musik fick Beta dåligt betyg. Ett antal andra golvare i prisklassen ansågs vara bättre. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 12:47:49
|
OK då får man kanske inhandla tidiningen och läsa Nu brukar jag inte lägga så stor vikt vid deras tester utan ser dem mer som vägledning, det är bättre att lyssna själv |
Edited by - Larsho on 2004/08/13 12:48:35 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 13:23:56
|
Larsho: Japp, är det några tester jag verkligen tar med en nypa salt så är det dom i Hifi & Musik. Dom tycker nästan aldrig som jag.
PS. Skönt med en tråd som inte BARA handlar om kinahifi. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 13:29:27
|
Blue
nä vi får hoppas att Beta inte sätts ihop i Kina |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 13:49:05
|
Det var just därför jag nämnde testet, som vägledning alltså. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 14:27:24
|
Jo, satt och skrattade lite när jag såg testet. Dom upplever högtalarna nästan tvärtom som mig. Sen är det kanske ingen slump att en svensk hgtalare blev testvinnare? No offense mot Audio Pro. Säkert bra högtalare... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 14:36:20
|
Audio Pro vinnare |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 14:53:35
|
Nya Black Diamond... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 15:00:40
|
OK får nog kolla in testet känns det som |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/13 : 19:51:29
|
Sitter och läser testet just nu men blir inte klok på den där Göran Johansson
Han säger om Beta 40 att han kommer att minnas dess baskapabla och stora ljud, men i nästa mening låter de allt för återhållna och tröga i ljudet, det får inte jag att gå ihop eller tänker jag fel |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 00:39:28
|
Precis vad jag menade Larsho, känns som om han sitter och säger emot sig själv... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 01:56:17
|
Skönt att man inte är ensam om den uppfattningen Ärligt talat så allt han har ratat har fallit mig på läppen och vice versa, vilket visar att man inte ska ta så allvarligt på dessa tester |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 07:45:02
|
hehehe jodå, jag är på din sida i det här Larsho!
Jag är jättenöjd med mina beta, och jag har haft extremt svårt att hitta nåt passande i mitt kassa vardagsrum. Men dessa Beta 40 fungerar riktigt bra! |
|
|
gnutten
Member
71 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 11:07:13
|
har ett par beta 50. dom är bara två dagar gammlar så jag har inte lyssnat så hemskt mycket på dom. men dom känns helt klart varma och goa i bas och mellanreg, och i diskanten finns ingen vass känsla som jag kunde uppleva i alpha 50. men de är vad jag tycker de.. |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 12:10:16
|
Har haft mina Beta40 i fyra månader cirka, är väldigt väldigt nöjd. Först av allt...de behöver lång inspelning, minst 200 timmar. Jag upplevde att vid denna "gräns" började de släppa till, störst skilnad i mellanregistret. Vilket för oss till testet i H&M.... Jo vår vän Göran Johansson säger mot sig själv ganska rejält, vilket H&M ibland gör men framför allt tror jag faktiskt att de hade bedömt ett par som inte ännu var inspelade. De var ju väldigt nöjda med bas o diskant, men tyckte ej att mellanregistret riktigt ville "släppa". Precis detta upplevde jag började ske vi ungefär 200 timmar. Jag upplever inte alls att mina Beta40 skulle vara "tröga" på något sätt.
Jag lyssnade till ett stort antal burkar i klassen (inklusive Audio Pro Black Diamond) när jag köpte mina. Beta40 ger klart mest för pengarna anser jag (tvåa på min "lista" i klassen är KEF Q5)
Jo det är ju "intressant" att Audio Pro är så enormt populära hos H&M (och därmed hos ett stort antal konsumenter) med tanke på att de har en i princip obefintlig lågbas enligt mig. Visst, bra kontroll och upplösning, men....Har inte lyssnat på nya versionen, men har svårt att tänka mig att den ska gräva 20 Hz djupare i basen... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/08/14 : 15:37:33
|
Tror nog också att Beta 40 ligger närmare mitt ljudideal, vass diskant är ingen höjdare |
|
|
|
Topic |
|