HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Posten slarvar bort saker igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:26:02  Show Profile Send Gebex a Private Message
Nu har det hänt gen.

Gooze köpte ett par superspikes av mej. Jag skickade det hela med posten som stort brev. Sakerna kom inte fram till Gooze. Nu har jag betalat tillbaks pengarna till Gooze. Det känns verkligen uruselt att inte få en spänn för sakerna man säljer och dessutom betala frakt för saker som inte kommer fram

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:51:07  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tar posten inget ansvar alls?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:59:34  Show Profile Send arcam a Private Message
Har dom ingen försäkring?
Jag tycker du skall kontakta posten och höra efter.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:04:39  Show Profile Send Gebex a Private Message
Dom har försäkring på paket. På stora brev har dom ingen försäkring.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:08:39  Show Profile Send arcam a Private Message
jaha, det var ju synd

Arcam

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:13:35  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Om man inte skickar rekomenderat kan man lägga till.
Tråkigt att höra att posten inte sköter sitt jobb men inget ovanligt kanske. Vad säger posten själva när nåt sånt här inträffar?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:44:50  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Konstigt att posten tycks vara duktiga på att slarva bort saker av värde. Inte en enda endaste gång har en av mina räkningar kommit bort.

Antar att du köpte ett sådant kuvert för ~70kr, jag tror inte rekommenderat hade kostat mycket mer än hundringen. Fast det är lätt att vara efterklok.

Det hela låter väldigt märkligt.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:21:47  Show Profile Send nurfen a Private Message
Kör med Bussgods istället, de är pålitliga, snabba och billiga.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:31:52  Show Profile Send n0p a Private Message
Ipsen>> Vanliga brev inte har någon som helst form av garanti för utdelning, det antar jag att posten kommer att svara.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:32:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
nurfen

Tyvärr funkar inte Bussgods över allt, själv får jag ligga och köra
11 mil tur o retur o hämta paketen, de skickas inte ut till den adress som står på fraktsedeln, vilket jag har klagat på men utan resultat, har alltid använt posten och aldrig haft problem, man måste ta i beaktning att posten hanterar betydligt fler paket än bussgods, så totalt sett lär Posten inte ha mer problem än andra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:02:21  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nej men saken är den att Posten inte tar hand om paketen på ett bra sätt. De slängs runt som om de vore frigolitbitar.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:15:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kör med Bussgods istället, de är pålitliga, snabba och billiga.


Jag har fått skickat till mig en gång med bussgods och själv skickat två ggr. I TVÅ(2) av dessa TRE(3) fall har sakerna skadats på vägen och när man ska klaga är det i princip omöjligt. Jag fick gå upp i hierakin till regionsschefen innan man fick en vettig människa att prata med. Bussgods suger fett enligt mig!

Har även kamrater som fått gods förstört med bussgods.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:31:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

Håller med dig, har bara dåliga erfarenheter av Bussgods, och de
hanterar inte godset bättre, ni skulle sett hur det såg ut på
terminalen när man hämtade godset, posten är rena änglarna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/13 :  17:47:16  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"De slängs runt som om de vore frigolitbitar."

stämmer säkert. jag gjorde lite skivbeställningar med rätt jämna intervaller, och alla paket som kom såg ut som Posten försökt penetrera rakt igenom med en sax/spett/syl (?). som tur var, var inga plattor skadade. men det säger ju ändå en del om Posten.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/08/14 :  09:30:36  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Ett tips är ju att alltid skicka saker som har nåt värde med en sån adresslapp som har ett kollinr..

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/14 :  17:35:29  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Sök brevet på pts.se om du glömt skriva avsändaradress och misstänker något strul med adressen. Lätt hänt att en liten siffra kan strula till det...

Edited by - Jonas N on 2004/08/14 17:38:16
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/08/19 :  10:21:48  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har sälv skickat med bussgods mellan Lilla Edet och Gällivare (en nätt liten sträcka ) flera gånger och då framförallt elektronik och högtalare. Priset på det jag skickat låg mellan 2000:- och 20 000:- men aldrig att något förvunnit eller förolyckats.

Men! Visst kan man känna viss oro när man skall hämta paket som kom från andra hållet och grejerna stod ute på backen så vem som helst kunde plocka med sig......

Posten då? Skickade en gång en trasig dvd på lagning och den försvann hem till någon postantälld men återfanns efter ett tag igen. Kanske var det så att småtjuven inte ville ha en trasig H/K DVD...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:37:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Tror inte att det finns någon firma som hanterar paketen bra eller som inte slarvar bort grejer. När jag hämtade mina Sonusar som kom med Bussgods så var jag nervös milt sagt, men det gick bra den gången som tur är. När de skulle hämta högtalarna som stog i en annan lokal, så lät det som om någon höll på att riva stället, hörde flera tydliga och tunga dunnsar i golvet. Paket som låg i vägen för att få ut mina stor kartonger. Så det stämmer att det Bussgods inte hanterar grejerna varsamt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:19:47  Show Profile Send långhåret a Private Message
hehe.. jobbar extra på posten på paketavdelningen. Så jag är inte skyldig till några bortslarvade brev. Kan meddela att posten är rätt duktig på att skicka saker i tid och till rätt ställe. I 99% av fallen beror föresning på felaktig eller taskigt skriven adress eller uselt packat (paket alltså).

Ibland ser man några Sonus komma farandes. Senast var det en advantage thor + någon Primare

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:27:54  Show Profile Send långhåret a Private Message
Kan ju meddela att man blir mörkrädd över hur dåligt "vissa" företag / privatpersoner packar sina paket.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:52:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Långhåret

Där har du de flesta orsakerna till reklamationer, det är A och O
att packa ordentligt, själv packar jag alltid apparaten i sin låda,sedan lägger jag denna lådan i en större låda, helst med flytande i sk chips som då tar smällen och originallådan är intakt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:52:53  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Köpte saker till datorn för ett par veckor sedan. Köpet gjordes av ett välkänt svenskt företag som vi även anlitar på jobb. Alla beställningar som kommer in före 14:00 har man i handen dagen efter senast 16:00. Kort o gott. Sakerna var beställda ons natt. Torsdag får jag bekräftelse på att sakerna är på väg. Kanske hann det med morgon posten för att vara framme redan samma dag. Tjänsten var postens företagspaktet dagen efter leverans 16:00. Men, fick inget på torsdag, inget på fredag heller. När jag spårade paketets kollinummer från Tors morgon till Söndag natt på postens hemsida för paket, fanns samma info: Finns just nu på uppsamlingscentral i stockholm. Måndag kom, paketet hade spårats hela vägen till utlämningsställe i Ängelholm och anlänt 14:32. Men enligt kollispårningen hade fel uppstått, paketet kunde inte levereras och posten skulle jobba på en lösning. Jag gick sonika ner till affären som delar ut paketen vid 16:00 tiden och frågade om det fanns där. Jodå, det fanns det. Jag hämta ut det utan avi och allt var frid och fröjd. EN VECKA senare kommer en avi som talar om att jag nu har ett paket att hämta???? Alltså, vad är det med posten egentligen. Tjejen som lämna ut mitt paket var inte förvånad då jag kom och bad om ett paket utan avi, det är tydligen inte helt ovanligt att det blir så här..

Tur att man hade kollinummet och möjlighet att spåra. Annars hade man fått vänta i evigheter i onödan. Well, det tog ju faktiskt längre tid än posten garanterar med sitt "företagspaket 16:00"..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/08/19 16:02:44
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  16:13:41  Show Profile Send långhåret a Private Message
Nu gällde detta iofs "brev" men tänkte ändå att det kan vara bra att åter igen påminna om hur stor roll det spelar att man packar väl. Annars riskerar man att lådan hamnar hos posten i något lagringsrum i väntan på att spåra upp avsändaren etc.

Larsho: helt korrekt.

själv kan jag meddela att jag blir lite extra rädd och försiktig när jag ser en hifi-kartong komma farandes . Fast jag kan ju bara svara för den överlämning jag gör och inte vad som händer innan eller efter.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/19 :  16:14:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Långhåret!
quote:
Ibland ser man några Sonus komma farandes. Senast var det en advantage thor + någon Primare

I luften menar du va.... det där ser dyrt ut, ska vi kolla om det är väl packat

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  16:21:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har exakt samma erfarenhet som Splix.

Framme före 16 funkar ALDRIG!!! Och servicen på posten och i butik är horribel!

Sen jag flyttade till Lidköping har det varit så varje gång att man fått jaga paketet land och rike kring. Två gånger var det bortslarvat, en gång visste inte ens posten var paketet var någonstans i Lidköping trots att kolli sökningen visade att det var i lidköping. Till sist VAR paketet i Lidköping men tjejen som lämnade ut paketee kunde inte förklara varför det hamnat hos dom!!!



Min erfarenhet av posten efter deras lilla omorganisation är allt annat än positiv!!

En annan kul story. Skulle skicka iväg min dator på lagning eftersom den förståss var sönder efter leverans av posten. Paketet vägde exakt 21 kg vilket innebar att närbutiken vägrade att ta emot paketet!

"men jag betalar gärna extra för övervikten" sa jag!
"tyvärr vi kan inte ta emot paket över 20 kg"
"men hur skall jag då skicka iväg paketet?"
"ja det vet jag inte"
"vet inte?? Men vem vet då??"

Till sist ringde den stackars expediten först till postcenter i Lidköping som inte hade svar på frågan och sedan till paketcentralen i lidköping som efter ca 15 minuters omkoppling till sist kunde meddela att jag kunde lämna in paketet på postcenter i Lidköping!!

Jag hade paketerat datorn i original emballage med ordentligt skydd och stoppning och allt inne i lådan och den var mycket väl tejpad och förseglad.

Noterade att expiditen behandlade lådan som om det vore en fotboll och sa då lite försynt att "du får hemskt gärna vara lite försiktig med paketet, det är en dator där i!!

"Nej det kan inte jag ta ansvar för om den går sönder" fick jag till svar." "det är kundens ansvar att packa det rätt"

Situationen var så bisarr att tom killen bakom mig i kön skrattade med följande kommentar!!

"Var inte orolig!! Det kommer "nog" fram helt!!!, jag har fått mkt pengar från posten på sistonde". Skratt skratt!!

Varpå expiditen blev lite röd i ansiktet!

Ja jag har allt annat än bra erfarenheter av posten och den "nya" organisationen. Rena circusen i mina ögon!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/19 :  16:59:51  Show Profile Send långhåret a Private Message
FBK: Hehe, nej inte i luften. Men paket kommer i sådana volymer och sorteras i maskin (det som går) Större paket glider ut
på olika banor för manuell sortering. Det kan ibland gå hårt till så jag säger åter igen... Packa väl mina herrar! :) Så ska det inte vara några problem (i 99,9% av fallen).

Mahler: Dom ska kunna ta emot upp till 25kg!! Handlar endast om vilja (egentligen borde dom kunna ta upp till 45kg, gränsen är endast satt för att det jobbar svaga tjejer på närbutikerna som inte säger sig kunna lyfta mer än 20kg. Men upp till 25 ska dom klara (vad jag har hört!)

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000