HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarjakten (25 - 30´) (Provlyssning No1 sid 4)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:09:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tja,

Så var uppgraderings djävulen och knacka på dörren! Efter ett par ordentliga genomlyssningar nu när min G07:a är inspelad har jag till slut kommit till den "kloka" insikten att jag NOG "behöver" byta högtalare!

Tyvärr låter mina Kappa 600 lite väl ljust för att summera. Så här är det! De låter toppen med VÄL inspelad musik i form av jazz, blues, soul etc. Även hip-hop låter GRYMMMMT!! Min bästa skiva ljudmässigt är förmodligen Outlandish sensate skiva som får en otrolig upplösning, skön bas och härliga röster genom Kappa 600. Men de blir smått smått skräniga när man sätter på lite snabbare musik typ rock och även med vissa skivor med kvinnliga sångerskor vars röster blir lite vassa i dynamiska utbrott. Lyssnar just nu på Miles Davis Kind of Blue och trumpeterna går vääääldigt långt upp i oktaverna om man säger så!!

Så nu är jag på drömjakt efter nya högtalare ett snäpp upp i kvalisorten!! Har tidigare lyssnat på Audiovector Mi3 Signature på Ågrens tillsammans med min G07:a och Arcam stärkare tror jag som borde ha ganska lik karaktär som min Amplfix. Det ljudet upplevde jag som mycket mycket bra med otroligt luftig presentation av ljudet och toppen mellanregister och upplösning utan att någonsin bli vasst.

MEN!!! Jag funderar om det beror på deras lyssningsrum som ju är ganska torrt och dessutom stort. Basen t ex var non existent i jfr med Kappa 600 hemma och det är ju svårt att bedömma högtalare i butik. En sak var dock tydligt. Röster släppte nått sjukt tydligare från Mi3:orna än mina kappa 600. Och det lät ALDRIG ALDRIG vasst!! Inte ens med Red Hot skivan jag brukar sätta på för att testa.

Någon som äger Mi3 Signature?? Alt. Avantgarde??

Andra högtalare jag funderar på är T ex Mårten Design Mingus 3, Monitor Audio GR20/60, Vienna Acoustics Beethoven, Cremona Auditor (Stativ) (Suck va snygga dom är!!!)

Men jag tar gärna emot fler tips som sagt.

Jag är ute efter ett ljud med mycket hög upplösning och fast och torr bas. Jag säger NEJ till instängt och luddigt ljud!! Vill ha så bra mellanregister med luftig presentation som möjligt (naturtrogenhet i röster och viss värme är önskvärd). Dessutom vill jag komma undan från den hårdhet och vasshet som idag spökar här hemma. Detta är nog viktigast tror jag!

Nå, hoppas ni har lite kul tips och lyssningsintryck av de ovannämnda högtalarna och andra att dela med er!!




-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/19 10:25:16

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:20:29  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag säger bara MARTIL LOGAN !!!!!!! Ett par beggade SL3:or hittar du för ca 20 000 kr

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:20:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle rekommendera att du även lånade ditt öra till ett par B&W 803 Nautilus, en mycket bra högtalare!


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:23:06  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag är ute efter ett ljud med mycket hög upplösning och fast och torr bas.
Jag tycker du ska ge Intelligent Sound IS8 en provlyssning, de uppfyller dessa kriterier mycket bra. De har dessutom ett väldigt rent ljud, utan vasshet, och stereoperspektivet är extremt bra.

Jag tycker inte du ska gå för mycket på "värme" eftersom du har kyliga högtalare nu. Det är lätt hänt att man överkompenserar och tröttnar igen.

Edited by - marens on 2004/08/11 14:29:10
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:25:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Står ett par beg. QRS Saturnus "stativare" på HifiConsult (45`) nu 28`


http://www.hificonsult.se/qrs_saturnus.html

Lycka till med letandet och glöm inte att låna hem innan köp för att avgöra om din blivande högtalare passar in i ditt rum och inte bara i butikens.


//Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/08/11 14:27:00
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:26:40  Show Profile Send molsson a Private Message
fråga mig per pm om mina åsikter om saturnus. Jag vågar inte ta det på forumet....

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:28:27  Show Profile Send molsson a Private Message
Jo just det, consulterna har dessa: Högtalare Thiel CS 2.3, Ek ny 48 000:- nu 25 000:-

För 25 är detta bland det bästa som går att få.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:31:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Går även att söka på forumet för att se molssons åsikter om allt som lämnat Alingsås...



//jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:32:33  Show Profile Send molsson a Private Message
Av den anledningen vill jag ta det på pm, tack så mycket jonas......

Och för ordningens skull, jag har inget problem med produkter från alingsås som sanoj påstår. Tvärt om har jag mycket goda erfarenheter av den tidigare advantageserien, cdfix och amplifix (som dock är lite för mörk för mig). Gondul och grendel har jag inte hört och kan inte uttala mig om. De högtalare jag har lyssnat på, är saturnus, och dom har jag en åsikt om.

Ledsen för denna edit, men jag börjar så smått tröttna på sanoj's häxjakt på de som inte gillar det ha gillar. Nästan så att man tror att han är avlönad av consulterna..

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2004/08/11 15:06:52
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:34:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
B&W 803 Nautilus är definitivt bland intressenterna måste jag tillägga!! Drömmen är förståss 802:or men än skiter jag inte pengar!

QRS är säkert grymt bra högtalare men hur kinkiga är dom på elektronik?? Trögdrivna?? Kör som sagt Amplifix!

Priset verkar ju smått fantastiskt!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:36:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
QRS är framtagna med SAT och Advantage elektronik.


//Jonas


Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/08/12 07:50:38
Go to Top of Page

R.H.
Member

90 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:43:53  Show Profile  Visit R.H.'s Homepage Send R.H. a Private Message
B&W 803
MONTANA SP3
Audiovector Mi3 Signature
Sonus Faber Grand Piano Home

Eksempler på gode høyttalere med god lyd pluss/ minus 30' kr.

My stereo:
PBN Olympia HT 4 (2x492W)
PBN Olympia L-Mini (pre-amp)
Montana XP
Cary CD-303/300
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/11 :  14:52:53  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag skulle rekommendera JMLab 926 eller Von Schweikert VR-2. Båda är mycket bra. JMLab kanske känns mer upplöst medan Von Schweikert kanske känns något mer musikalisk. Har lyssnat på Von Schweikert samtidigt som Audovector M3 Super. Måste säga att Von Schweikert spelade skjortan av dem. Man tänker liksom inte på högtalarna eller tekniken. Det är helt enkelt musiken som gäller.

Såg att Von Schweikert VR-2 fått editors best buy i Absolute sound vilket borgar för viss kvalitet.

Tror att det inte är någon risk att någon av dessa högtalare låter hårt eller kallt med den elektronik och kablar som du har. Själv så kör jag mina JMLab Electra 906 med Arcam prylar utan att jag upplever någon somhelst hårhet i ljudet.

/Johan
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:01:59  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej Mahler,

När jag läser vad du önskar dig av ett par nya lådor så kan jag inte låta bli att rekomendera Mingus 3:orna.. Inte många som hänger med i deras upplösning och renhet...

Har dem själv och kör dem med Advanatge elektronik. Förr så demades de ofta med Amplifix och Cdfix med mycket bra resultat...

Om du skall provlyssna dem så rekomenderar jag besökcentert i Gbg annars så får du väl komma över på en lyssning...

/Pelle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:14:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart skall du utrycka din åsikt här Molsson, det är ju det forumet är till för.
Vi behöver heller inte dela varandras åsikter vilket vi också kan utrycka här, inte genom att ge varandra kängor, utan genom att helt enkelt delge vad vi tycker om produkten. Då kanske man i slutändan kan få ett balanserat intryck av produkten. Dessutom måste vi vara medvetna om att vi har olika smak, lyssnar på olika sätt genom olika sorters musik, sitter med olika utrustning i olika rum.
Det kan ge dom mest skilda uppfattningar om saker och ting.
Så utryck gärna dina åsikter här och nu, så tar vi det som ett test på om vi är mogna för att verka på detta forum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:48:51  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
För att ge mina favoriter lite mera tyngd så nämner jag Martin Logan igen med Thiel som ett gott alternativ. Av övriga nämnda alternativ har jag goda erfarenheter av QRS, JmLab och Mårten Design med mindre bra erfarenheter av Audiovector och B&W. Men det är mina erfarenheter.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:50:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Vore jag du skulle jag ju lätt försöka hitta något som inte "alla" har (ungefär som att jag hellre skulle ha en Jaguar än en BMW), men givetvis är det viktigaste att du hittar högtalare som matchar dina personliga preferenser. Lite kul att kolla in i så fall: BC Acoustic, Living Voice och Totem (exempel på märken som finns på demo i Sthlm och som har trevliga modeller i denna prisklass).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:56:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min reflektion är att du lyssnat på en större trevägshögtalare som jag misstänker inneburit en rejälare bas än vad vissa av de högtalare som ges som exempel här i denna tråden kan leverera.

Nått för DIG att ta ställning till - hur mkt kan du pruta på basområdet?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/11 :  15:58:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad jag rekomenderar vet du redanoch eftersom du säger att B&W N803 tillhör de mer intressant så bör mitt förslag vara bättre för de låter BÄTTRE än B&W N803. Föresten så ska killen som säljer sina Monitor Audio GR60 byta till B&W N802.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:02:30  Show Profile Send andreas s a Private Message
Energy Veritas 2,4!
Spöar mina gamla GRF 60 på alla punkter. Djup fast bas, detaljrik, öppen. Låter aldrig ansträngd.
Jag har också ägt ett par Kappa 600 och instämmer med din kritik.
/Andreas
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:10:07  Show Profile Send Rebo a Private Message
Dynaudio contour s3.4 hade jag lyssnat på om jag var du. Ett fynd för 30k De spelade bättre än Thiel CS2.3 då jag jämförde de mot varan. Cs2.3 är lite ljusare i ljudet än s3.4.
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:11:16  Show Profile Send jas39 a Private Message
Röstar också för Intelligent sound IS8.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/11 :  16:46:32  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Om du kan klara dig utan den lägsta basen så är JMLab Mini Utopia beggat ett hett tips. En oerhört upplöst och dynamisk högtalare med mycket att hämta i. Para sedan ihop dom med en Sub Utopia II och du kan glömma alla andra alternativ än så länge i denna tråd.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/08/11 16:47:35
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/08/11 :  17:34:04  Show Profile Send lbstr a Private Message
Håller med Rebo. Kolla in Dynaudio Contour. Begagnade 3.0 eller 3.3 alt. nya 3.4 ryms i bugeten.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/08/11 :  18:09:06  Show Profile Send Lomen a Private Message
Jag håller med FBK Monotor audio goldreference låter grymt bra i prisklassen ( bättre än N803). Nautilus 803 låter också bra men kräver mer än en S.A.T. Dynaudio Contour är överhuvudtaget inte att tänka på då dom är mycket trögdrivna( kräver dyrare elektronik än vad högtalarn kostar för att sjunga ut). Om du har en handlare i närheten som har M.A. GR60 så åk och lyssna. Sedan så funkar satten alldeles utmärkt med GR60.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/11 :  18:25:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Rob har PM!

Har ochså fått lite intrycket att Dynaudiou Contour är lite svårdrivna faktiskt och i dagsläget finns det inte utrymme att utöka hifi familjen på förstärkar fronten.

Men det finns ju Ågrens hifi i GBG som har MA och Audiovector, Och så har Hifipunkten i Skövde ett par modeller som kanske kan vara intressant.

Men är det ingen som har intryck av Vienna Acoustics serien?? Dom som gör högtalare med namn Mahler, Strauss, Beethoven och Mozart etc. Är grymt nyfiken på dom men har förstått att agenten sitter borta i Oslo och att dom bara importeras till Sverige via dom?!?!?!?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000