HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Sverige spelar äntligen i den högsta divisionen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/10 :  08:05:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kräm-Acoustics (Supersonic) ett stockholmsbaserat företag som en längre tid utvecklat PA högtalare har nyligen släppt en ny serie riktad mot en stor användarskara, allt ifrån arena till klubb.

Us-serien från Kräm-Acoustics är de första högtalarna från sverige som på allvar kan ge tunga internationella namn som JBL, EAW, NEXO och Turbosound mfl. en rejäl match.

Min kändedom om Us-serien är än så länge något begränsad och den information jag erhållit såhär långt kommer dels från en av konstruktörerna bakom Us-serien samt deras hemsida och branchfolk.

Jag är glad att sverige äntligen är med och spelar i den absolut högsta divisionen, detta är något av en milstolpe inom svensk högtalartillverkning/utveckling.

Us-Q214


För mer information se http://www.kram-acoustics.com

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/08/10 08:06:04

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:02:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Jag är glad att sverige äntligen är med och spelar i den absolut högsta divisionen"

Det har de väl gjort länge....


//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:32:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Läckert Martinsson!
Hoppas på att dom demas nån stans snart!

Men Sanoj då...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/08/10 09:32:47
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:22:15  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det är nog värmen

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:56:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Förhoppningsvis kommer ett par exemplar att korsa min väg inom kort, problemet är att jag måste åka tvärs över landet för att kunna vara med och utvärdera dem, men det gör jag gärna.

Jag kommer att bli notifierad när detta händer, och eventuellt kommer ett bildreportage att dyka upp i och med detta tillfälle.

Sanoj, inom hifi ja, men världen är större än så.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:09:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det är bara att medge. En konsert utan PA-system skulle vara ganska ynklig. En konsert med bra PA och nykter mixer...brukar bli wow...

Kul med nya företag som tar för sig!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:51:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Visst behövs PA system!! Tokigt namn dock.. hehe..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:34:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Visst är det kul med förädling av gammal kunskap, se bara på detta fall, jag är mkt nyfiken på hur de presterar med tanke på att specarna minst sagt imponerar, känligheten till exempel ligger ju och pendlar en aning runt 108dB1W1m från 120Hz till 20kHz vid passiv delning.

(Us-Q214 toppen kostar iofs 53000 sek per st)


Deras 218 låda från samma serie är ju inte så togig den heller, 106dB1W1m, med ytmonterade element, dessa känsligheter hör ju annars hemma i hornbasar.

Vilken drömkombination... -if I were a rich man..lalalalalala

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:52:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om jag hade pengar....lalaalaaa...
Njäe, i ditt fall, Martinsson, handlar det nog snarare om annat boende om du skall ens kunna driva dessa! I båtsammanhang är dessa så känsliga så att analogin blir "4 knop med bara flaggan uppe"!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:19:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
med tanke på att de tar upp emot 1kW program (läs musik) material så blir det ju endel (ca 146dB per låda)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/12 :  21:26:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message



Står inte JBL nånstans så jag bryr mig inte,
146db pyttsan, det kan jag spela med mina K2:or



och DÅ står det även JBL på lådan.

Martinsson, när hälsar du på ?!?!?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:38:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Står inte JBL nånstans så jag bryr mig inte ...



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/13 :  07:52:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er Niklas och Neriks, kul att ni uppmärksammade tråden.

Vad jag gissar mig till så är dessa lådor Beyma bestyckade, kollade ni deras hemsida? den må vara tråkig men de grafer som fanns pekade på mycket trevliga egenskaper (man är ju tekniker), jag är medveten om att detta inte säger så mkt mer än att de är jämna i frekvensgången och har hög känslighet och hanterbar spridningskaraktär, det som fortfarande förbryllar är hur i hela friden de kom upp till 106dB/W/m på sina 218 lådor (Us serien).

108dB/W/m på topparna är lättare att förstå, nåväl...

Det är helt ok att vara "fabrikat orienterad" Niklas, se bara på mig och QSC, jag har hittat vad det är jag vill ha ut av ett slutsteg och hittills trotts flertalet tester av konkurenter har jag inte vacklat i min övertygelse, jag antar att det samma gäller för dig och JBL (och det finns värre fabrikat att hålla nära hjärtat).

-----nedanstående är skrivet med en stor glimt i ögat och inte det minsta allvar------

Vad är det för känslighet på K2:orna? jag gissar ca 96dB/W/m (vilket är grymt högt för att vara högtalare avsedda för hemmet) detta innebär att du måste lägga in 16w för att matcha vad Us-Q214 (108dB/W/m) presterar vid 1w.

Som sagt, inget illa menat Niklas, du har det bättre ställt än de flesta vad det gäller ljudtryckskapacitet, angränsade till vansinigt, fasen va kul du lär ha på lördagskvällarna.

Speciellt med tanke på musiksmaken :)

--------------------------------------------------------------------------------------

Trevligt att ha er i denna tråd, jag personligen är fortfarande glad att vi satt sverige på kartan i dessa sammanhang.

Niklas, när jag kommer och hälsar på beror lite på, bodde du i Göteborg ? isåfall vart, och nästa fråga är när det passar dig, för jag kommer mer än gärna förbi med ett par skivor.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:18:25  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Vad jag gissar mig till så är dessa lådor Beyma bestyckade ...

Beyma gör rätt grymma element de oxå

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/13 :  18:18:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Japp ! Den numera legendariska G50 tex.
Myckt fina Nd serier också och LX serien används flitigt värre därute.

Ser numera Beyma som något mkt intressant, B&C börjar också kommma starkt, de har haft fina drivers ett tag, sedan släppte de ett par finfina 15" middar (101,5dB känslighet i sitt register) med bra effekttålighet också, låter kanon, för att inte nämna deras nyare TBX serier med upp till 2kW effekttålighet och 97dB känslighet (18" 15") basar.

Ursäkta urspårningen : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000