HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik problem! (bilder och beskrivning)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:33:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena mittbena,

Har nu nått fram till den punkt där jag känner att jag måste ta itu med de akusikproblem jag brottas med och mitt besvärliga v-rum.
Därför hoppas jag att jag med följande beskrivning av mitt rum kan få lite tips och råd och infallsvinklar på min lösning av akustiken.

Först ber jag om ursäkt för oredan i rummet. För varmt för att städa!!

Utrustning:

S.A.T Amplifix
Meridian G07
Infinity Kappa 600
Kappa Center
Kappa Sub
Alpha Surround

AZ Satori Högtalarkabel
PAD Musaeus Signalkabel

Rummet och möbleringen
Rummet mäter 3,7 x 5,2 meter och är således förhållandevis långsmalt. Stereo och tv utrustning har jag placerat längs med den främre kortväggen som har fönster bakom nästan vägg till vägg. För att dämpa reflexer bakåt har jag/vi tjocka gardiner i jeanstyg bakom högtalarna.



Bakre kortvägg ser ut som följande med en bokhylla som täcker hela längden.



Vänster sidovägg är förhållandevis naken med endast en kort bokhylla och en lackhylla med lite krims krams på. Min tanke är att flytta bokhyllan från bakväggen så att den täcker nästan hela denna vägg istället! Är jag helt ute och cyklar?? Blir dämpningen för "stor" då?



Höger långvägg slutligen är förhållandevis väldämpad med lång soffa längs väggen, tavlor på väggen och en ganska stor bambumatta hängandes.



Edit:
----------------------------------------------------
På golvet har jag ganska välförsörjt med mattor.
1,5 x 2 meter under soffbord. Långmatta under tv-möbeln och lång hallmatta längs med vänster långvägg.

-----------------------------------------------------
Akustiken, ljudet och problem!

Efter mycket flyttande av högtalarna fram och tillbaka, höger och vänster och ja, nästan upp och ner så har de parkerat sig ca 67 cm från sidoväggarna och ca 80 cm från bakvägg vilket ger ett mkt bra mellanregister med klar och tydlig fokus på röster och mkt mindre "burkighet" i rösterna som jag upplevde med högtalarna närmare bakväggen och sidoväggen. Basen är samtidigt fast och torr och mycket luftig med super bra fokus utan att bli alldeles för mullig och grötig. Med elektronika kan basen dock bli liiite tjock och grötig men det upplever jag inte som ett jätteproblem.

Fast jag tror ändå att det finns lite att göra här ochså. Problemet är diskanten som jag upplever som mycket påträngande i flera fall och näst intill hård och vass; ett problem som förstärks i rock musik med mycket elgitarr och vid musik med kvinnlig röst och ess-ljud. I och med uppgraderingen av spelare och kablar senaste månaden har detta problem accentuerats väldigt mycket i och med mkt bättre upplösning och klarhet i musiken. I och med att musiken blir "skrikig" ibland blir det i mitt tycke även diffust och jobbigt att lyssna på med många inspelningar.

Då jag tidigare inte tänkt och stört mig SÅ mycket på problemen är de idag svåra att stå ut med varför jag ber om alla råd tips och infallsvinklar som forumet har i detta ämne.

Thanks a bunch!!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/08/09 13:39:05

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:46:46  Show Profile Send sampix a Private Message
Jobbigt det här med akustik.
Men min första reaktion av de problem du beskriver,.. sidoväggarna behöver någon form av behandling. Dessa är (precis som mina egna) på tok för kala. Bredbandsaborbenter från Svanå skulle kanske vara något för dig?
Bakom huvudet har du däremot en hygglig diffusering som borde ha hög WAF dessutom

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:50:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Sampix,

Nog har jag funderat på Svanå artifakter. Men WAF faktorn är nog ganska negativ i detta fallet. Flicktigern förstår helt enkelt inte skönheten i ett par silverglänsande akustikplattor på sidoväggarna. :)

Och sofflocket är så obekvämt att sova på.

Nja.. funderar som sagt mer på att flytta bokhyllan till vänster långvägg som är naknast! Fast då kanske bakväggen blir nästa problem??


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:58:07  Show Profile Send everwake a Private Message
Hej.

Problemen med skrikig diskant känner jag igen, har lyssnat på amplifix tillsammans med Kappa 600, och det är i mina öron en lite väl "hård" kombination, känner dock inte till G07.

för att dämpa diskant krävs ingen större mängd absorbenter, tjocka gardiner, tygklädda tavlor o dyl räcker rätt bra (första reflexer o dyl.), men chansen är väl rätt stor att skrikigheten inte beror på akustiken utan matchningen, jag vet iaf att kappa 600+amplifix+nordost kablage inte är någon kioskvältare för t.ex. rock och jazz med trumpeter , det blir alldeles för hårt för mina öron

är det däremot så att du har akustikproblem i mellanregister/bas kan detta ytterligare förvärra problemet
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:01:30  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Nog har jag funderat på Svanå artifakter. Men WAF faktorn är nog ganska negativ i detta fallet. Flicktigern förstår helt enkelt inte skönheten i ett par silverglänsande akustikplattor på sidoväggarna. :)



Du kan gömma dessa med din bambumatta


Med mina bristande erfarenhet, så kan jag säga att sidoreflexerna förstör mer än reflexerna bakom huvudet. Har testat med madrasser och annat bråte

Konstigt nog har mina reflexproblem minskat, sedan jag skaffade absorbenter bakom högtalarna. Jag förstår inte riktigt varför,..men så är det

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:03:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har du byggt dina absorbenter själv Sampix??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:27:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag tror inte heller att du ska flutta diffusorn bakom dig.

Försök få HENNE att gå med på gardiner ända ut till väggarna, säg att det gör att fönstret kommer se större ut. Då kan du dämpa mer där. Sen skulle man vilja ha träpersienner som hänger lodrät för att diffusera lite mellan högtalarna, men det kanske finns utan att jag vet d.

Sidoväggarna e ett krux, å främre delen bör dämpas snarare än diffuseras, då får du troligen ordning på en del av diskantproblemen. Prova med madrasser, typ, vid första väggreflexen, bar för å se hur det blir.

Oj bråttom fick man testa med att flytta bort TVn oxå. Många upplever den som en riktig bov. Om du inte kan, testa med att lägga en binge täcken över den å se vad det ger

Lycka till.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:39:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag misstänker att dina högtalare är en stor del av ditt problem och det är kanske inte så lätt att fixa. Du kan inte ha så särskilt mycket mindre invinkling heller så det går bort, likaså tror jag inte att elektriniken är boven i dramat även om någon drar lite mot det kyliga. Kvar finns då nästan bara att dämpa reflexer fråm högtalarem med draperier, "tavlor" enligt "kokboken" eller annat på väggarna som tar bort studsar som ljudet gör.
Tuffa förhandlingar väntar. Lite bättre kan det bli om du visar på bilder från snygga rum härifrån.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:40:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag misstänker att dina högtalare är en stor del av ditt problem och det är kanske inte så lätt att fixa. Du kan inte ha så särskilt mycket mindre invinkling heller så det går bort, likaså tror jag inte att elektriniken är boven i dramat även om någon drar lite mot det kyliga. Kvar finns då nästan bara att dämpa reflexer fråm högtalarem med draperier, "tavlor" enligt "kokboken" eller annat på väggarna som tar bort studsar som ljudet gör.
Tuffa förhandlingar väntar. Lite bättre kan det bli om du visar på bilder från snygga rum härifrån.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:14:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mjaaa!

Visst drar högtalarna med välupplösta skivor lite väl långt upp i oktaverna vilket resulterar i lite "kyligare" ljud. Av den anledningen funderar jag på att byta högtalare vilket känns som den "viktigare" uppgraderingen före Stärkare?!? Rätt eller fel? Spanar lite lätt på Audiovector Mi3 Signature/Avantgarde alt B&W 804 typ som jag tror är lite snällare.

Men jag tror ändå att det i huvudsak handlar mest om akustiken. Jag vill ha kvar det välupplösta men bort med lite reflexer och mjuka upp ljudet lite. Basen är exemplarisk och mellanregistret helt ok. Det är i gränsen mellanregister-diskant och uppåt som problemen ligger. Provade just efter Lasselites tips ett par madrasser vid första reflexen. Både jag och tigrinnnan var överrens om att ljudet var kyligare, spretigare och vassare längst upp UTAN madrasserna. Men skillnaderna var inte "enorma" så att säga. Men ändå så pass stora att det blev lättare med Schh-ljud och ess-ljud. Så ett gäng absorbenter på väggarna är nog en klok ide tror jag.

Skall nog ta en extra titt på absorbenter tror jag och se hur mycket jag kan lirka flickans medgörlighet här hemma!! :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:20:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Prova att vinkla in högtalarna enligt bilden för att komma ifrån sidoreflexer så gott det går.





//Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  16:22:14  Show Profile Send sampix a Private Message
Jodå, de är hemmagjorda. Fungerar riktigt bra



Sanoj´s tips om invinkling är även det mycket bra. Jag har själv en kraftig invinkling av mina högtalare, och det hjälper en hel del.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/09 :  18:04:12  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Sidoreflexen är långt mer kristisk än bakreflexen. Jag skulle börja med att som du beskriver flytta bokhyllan till långväggen och se vart det barkar. Även om du har mycket mattor nu, försök täcka hela golvet, ända ut i hörnen, de främre åtminstånde, med mattor. De första reflexerna är viktigast att dämpa, köp stenullsskivor (eller vad de däringa markisoleringsplattorna på byggvaruhuset är gjorda av), skär till lämpliga bitar, klä dem i något fint tyg och experimentra. Kan bli till ett konstverk i bokhyllan kanske? Använd spegel för att hitta rätt placeringar. På bakväggen sätter du med fördel upp en tjock (sammet kanske)ringlande gardin som täcker hela väggen ända ut i hörnen. Välj ett ljust (men tjockt och utan ljusgenonsläpp) tyg för att inte glåma till det för mycket. Dra för vid musiklyssning och filmtittning. Hoppas det gav lite inspiration. Lycka till!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/09 :  18:43:02  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Du kanske skall trimma in ljudet med sådana här produkter:


http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?accstwek&1094407368

Kostar inte jättemycket och har fått bra recensioner.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:04:05  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag tycker rätt illa om Kappa 600 faktiskt. Ett av problemen med högtalaren är dess skrikiga diskant.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:18:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ett par frågor, har du gardinderna fördragna bakom högtalarna när du lyssnar på musik? Har du någon form av täcke, filt eller liknande över tv:n när du lyssnar på musik? Sen tror jag som många andra att med din fina elektronik är Kappa 600 det svagaste kortet just nu....
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/09 :  22:38:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
Snyft!!

Vad ni är elaka mot mina kära 600:or :)

Skojjar bara. Nää!! Jag vet med mig att de har en lite ljus karaktär vilket gör att jag förmodligen ser mig om efter nya högtalare snart. Kom gärna med tips. (I annan tråd alltså eller PM!!).

Pjotre, nej gardinerna är som på bilden jämt och ingen som helst dämpning över tvn i form av filt eller täcke etc. Antar att det ochså är ett problem område.

Vi kommer förmodligen att möblera om lite snart i samband med nya tapeter, bokhyllan kommer troligtvis hamna på vänster långvägg som min tanke var vilket tar hand om den reflexen. Höger långvägg skall jag titta på ochså ang. dämpning och så. Tavla med dämpande material och tyg är ju en god ide kanske. På bakväggen kommer det troligtvis stå en lackhylla från Ikea liggandes på hjul, ca 60 cm upp från golvet liggandes. (gammal tv-möbel) På väggen kommer det att sitta en hylla dessutom och ett gäng växter etc med. längs med väggen.

Får väl bli lite trial and error helt enkelt!

:)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/09 :  22:50:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag vet inte vad du har för kablar, men amplifix är ju inte direkt silkeslen i sin topp.
Hur är det med taket förresten. Ser ut som betong...
Kanske det går att sätta upp ett par undertaks-skivor. Skulle förmodligen göra att rummet blir trevligare att samtala i också.
Tycker annars att dina planer för "renoveringen" låter vettig...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:28:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror som många andra här att du behöver mer dämpning av reflexer. Fönster bakom högtalare ger nog mer reflexer av diskanten än från mellan och bas. Träpersienner, extra foder till gardiner och större gardiner som går längre ut till hörnen och kanske även dra för fönster. Bakom gardinerna på väggen kan du gömma mineralullskivor från golv till tak.

Byt bambumattan till något mer absorberande eller diffuserande. Sidoreflexerna kan du dämpa bort med "tavlor" ala kokboken.

Den här tavlan består av träram fylld med 95mm mineralullisolering klädd med polyestervadd och designtyg. Lampor från IKEA

Om du flyttar hyllan från bakväggen till ena sidan återstår ändå ett mindre problem med att lösa diffuseringen av bakväggen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/10 00:30:45
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:12:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Leo

Vilken läcker tavla! ett föredömme för oss alla.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:48:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men är det bilden som är sne eller tavlan??

:)

Skämt åsido!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:59:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mahler:
Hoppas du får bukt på dina problem. Väggreflexen har diskuterats och det finns under "BILDREPPORTAGE" två trådar om hur man kan bygga dämpväggar: ena är min och andra är DrKim's. Jag har en enklare byggbeskrivning på www.engelholmaudio.com under Produkter (en pdf fil).

Ett alternativ kan vara att skriva bort diskantelementet och sätta in två motstånd (ett i serie och ett parallellt) för att dämpa diskanten nån dB. Kostar inte mkt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000