HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lecablock som högtalarstativ!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:44:04  Show Profile Send forstheim a Private Message
Man vill ju gärna spara lite pengar om man kan..

så..

Kan några sk lecablock (cementblock) från ens lokala bygghandlare vara ett alternativ till ett par "riktiga" stativ..typ Atacama Nexus 6?

Jag har läst om någon som själv var nöjd med en sådan lecablock-lösning. Men det kanske är "dumsnålt" av mig att ens tänka tanken!??

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:00:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror inte alls det är dumsnålt! Jag tror faktiskt det skulle kunna vara ganska bra ljudmässigt. Dock så kan de nog bli svårt att använda spikes om man vill det och sen kan det nog bli lite opraktiskt...men ljudmässigt är det nog inte alls dumt...
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:37:10  Show Profile Send forstheim a Private Message
Inte dumsnålt alltså..låter bra!

Lecablock ska ju ha goda ljudabsorberande egenskaper, vilket gör att de passar bra i bullriga miljöer. Så det låter som om de skulle kunna vara bra i hifisammanhang. Spikes blir nog svårt..men jag har funderar lite på Vibrapod (vibrationsdämpare i gummi). Om inte under själva lecablocken så åtminstone under högtalarna. Vad tror ni om det?

Vad tänker du på marbrink när du skriver att "det nog kan bli lite opraktiskt"?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:31:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo du måste nog både ha något under högtalaren och något under "stativet"...hifiklubbens "Valhalla feets" kanske kan vara något...

Med opraktiskt menade jag att det är tungt och att det kanske vara svårt att flytta om man t.ex. vill prova olika placeringar. Hur har du tänkt att sätta ihop Lecablocken?
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:45:23  Show Profile Send forstheim a Private Message
Ska kolla upp "Valhalla feets" på hifiklubben. Tack för förslaget! Vibrapod vet jag annars är bra som fötter..åtminstone till CD-spelare och dylikt.

Lecablocken hade jag inte tänkt sätta ihop alls faktiskt. Det lär finnas block som är 19x59cm med valbar bredd på bla 19, 25 och 29cm. Så dimensionerna ser ut att passa ganska väl med en hel del mindre högtalare som tex B&W DM601 och Monitor Audio Bronze B2.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/09 :  16:01:49  Show Profile Send Poe a Private Message
Har själv använt Lecablock med gott resultat. Nackdelen är att de lätt "smulas" sönder vid kanterna.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/09 :  16:16:55  Show Profile Send forstheim a Private Message
Japp, det är väl just "smulningen" som jag kan tänka mig är ett litet problem med lecablock. Finns det annars några andra liknande, billiga lösningar som fungerar fint som stativ?
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/09 :  17:54:42  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Tror ni inte att man kan undvika smulningen om man målar lecablocken? Alltså att ett tjockt lager färg skulle göra susen. Vet att vi målade väggarna i vår källare som bestod av lecablock. TIll följd av detta slutade det damma nästan helt i källaren.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/09 :  22:42:36  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Måla lecablocken så slipper du mycket av smulningen. Ställ blocken på golvet med vanliga möbeltassar emellan. Mellan högtalare och block - lämpligen SD-fötter, eller vanliga sudd (billigt och ganska bra) så står högtalarna stilla när du lirar dina rock-plattor.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/08/09 22:43:12
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/09 :  22:50:47  Show Profile Send arcam a Private Message
Det blir säkert bra med lecablock har själv haft det för ett tag sedan. Det var inga problem med "smulning" och som Fiasco skrev använd möbeltassar under blocken.

Arcam


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/10 :  01:00:17  Show Profile Send marens a Private Message
Har också använt lecablock som stativ, de var rätt smala och vingliga och krasade lite i hörnen (hjälpte inte att spraymåla dem gråa), men det finns bredare varianter än vad jag hade.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/08/10 :  01:10:01  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har ingen aning om vilken tyngd dessa har och om det skulle bli ostabilt att stapla dom, men en billig lösning om man vill sätta ihop dom skulle väl kunna vara häftmassa. Tillräckligt mycket så att blocken inte står direkt mot varandra och "smular" vid flyttning.
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:03:40  Show Profile Send forstheim a Private Message
Kul med respons..och det lovar ju gott med lecablock! :=) Målning och vanliga möbeltassar var det ja..det blir nog great! Men en fråga..vad är SD-fötter??

Arcam: Du är allt en ordvitsare du.. ;=) Men jag kan också: Eftersom man inte kan fylla lecablocken med sand behöver man inte oroa sig för leca(ge).. :=)
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:17:24  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har själv funderat på att ha lecablock som stativ. Tänkte då placera blocken på en slät grå 350x350 mm platta (alt 300x300 om det går och hitt, ev begg). Fästa blocket mot plattan med en rejäl klick pl-400, bör hålla.
Bli nog väldigt stabilt, tyngden är nog både en nackdel och fördel.

Har lecablock som piedistal för blommor. Smular väldigt, bör behandladlas, funderar på strukturfärg som man sen kan måla i lämplig kulör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000