HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dolby Digital dekoder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:51:54  Show Profile Send Eskil a Private Message
Hejsan!

Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg.

Jag har hamnat i ett litet dilemma och skulle behöva hjälp från forumets många kunniga medlemmar.

Saken är denna: jag har nyligen köpt en Proceed PMDT, en ren CD/DVD-transport, som jag tänkt använda till både CD- och DVD-avspelning. Den digitala ljudsignalen tar jag via en balanserad digitalkabel till en av de digitala ingångarna på min TacT M2150. TacT:en är en digital förstärkare (egentligen en DAC så kraftig att den orkar driva högtalarna direkt) och här sker både DA-omvandling och förstärkning. När jag nu försöker spela DVD visar det sig att Proceeden inte har dekoder för avkodning av Dolby Digital och andra ljudformat. Och TacT:en förstår bara PCM-signaler.

Om jag förstår saken rätt behöver jag en extern dekoder mellan Proceeden och TacT:en för att kunna få ljud ur DVD-skivor. Jag använder bara 2-kanal så det är väl Dolby Digital 2.0 Stereo som skall avkodas.

Mina frågor:
- finns det externa dekodrar som bara avkoder men inget annat (DA-omvandling och förstärkning har jag ju redan)? Förslag mottas tacksamt!
- om jag måste köpa en surroundreceiver, vad rekommenderas?

Tacksam för synpunkter!

Eskil

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:40:27  Show Profile Send daja a Private Message
Kan man inte ställa in så att digitalsignalen från DVD:n är PCM även vid avspelning av dvd? Kan man göra på min tror jag å det är en sunkig Panasonic.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:08:42  Show Profile Send Eskil a Private Message
Jo, om DVD-skivan har PCM-format går det att ställa in men detta är ovanligt. Av mina skivor är det bara en som har PCM-format.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:45:08  Show Profile Send mace a Private Message
Kul att se Dig här Eskil

Välkommen
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:47:38  Show Profile Send Eskil a Private Message
Tackar!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:20:46  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag känner inte till din DVD men som "daja" säger så brukar det finnas en inställning i spelaren att den ska omvandla en Dolby Digital-signal till PCM innan den skickar ut den. Kolla i setupen och bruksanvisningen om inte det finns...

/P
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:33:38  Show Profile Send Eskil a Private Message
Jag kan välja i spelaren vilket ljudformat jag vill ha, och det skall väl då stämma med det/de format som skivan har. Men just det som du säger (omvandla Dolby Digital till PCM) det kan inte min spelare. Och vad jag förstår är det väl detta som en dekoder gör.

Nån som kan klara ut detta?

Eskil
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/08/06 :  20:55:38  Show Profile Send daja a Private Message
"Och vad jag förstår är det väl detta som en dekoder gör"

Stämmer väl inte. En derkoder omvandlar digitalsignalen till flera analoga signaler. PCM är ju digitalt.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:06:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
I princip alla DVD spelare har invtggda dekoders, men du skriver att din Proceed är en ren transport så det är ju faktiskt möjlig att det saknas. En inte alltför vild gissning är att det är tänkt att den ska jobba tillsammans med ett bioförsteg.

En variant är väl att helt enkelt köpa en billig DVD-spelare med inbyggd dekoder som du använder när du ser på film, med tanke på dim övriga utrustning antar jag att 2-kanaöls ljudet kommer i första hand i vilket fall.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:11:56  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK, jag hittade manualen till din spelare och med risk att bli övertydlig, spelaren kan inte på något sätt konvertera digitalljudet från det format som ligger från skivan. Och eftersom TacT:en inte heller kan konvertera vad jag kan se... Eskil, du har gissat helt rätt, du behöver en extern burk som kan konvertera åt dig...

Skulle en hemmabioburk (receiver, försteg) kunna göra det? DD in; PCM ut? Hur många digitalutgångar har du på spelaren? Skulle du kunna ha en som går via en dekoder för DVD och en som går direkt till TacT:en för CD? Finns det lösa DAC:ar (eller blir det en DDC??)som fixar konverteringen?

Verkar vara fina prylar du har men för just denna situationen (DVD i 2-kanal) verkar de inte helt optimala...

Ville bara hjälpa till att förtydliga lite, nu kommer jag inte längre... Hoppas ngn annan kan ta vid...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/08/06 21:13:34
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:14:20  Show Profile Send Eskil a Private Message
f95toli:
Jo, du har rätt, den "hör ihop med" ett särskilt Proceed-steg, dyrt.

Min tanke var att eftersom jag bara kör musik-DVD, inga filmer, så skulle jag köra bildsignalen till TV:n och ljudsignalen till TacT:en och på så vis få ett riktigt bra ljud.
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:22:13  Show Profile Send Eskil a Private Message
Hej Per Berger!

Tack för din research. Jo, jag har också lusläst manualen och kommit fram till samma som du.

Jag har gott om digitalutgångar på transporten, 4 st. Och precis som du säger kör jag CD digitalt till TacT:en. Min tanke var att göra likadant med DVD, jag kör bara musik-DVD.

Samma frågor du ställer på slutet, ställer jag också. Är dåligt insatt i DVD/hembiovärlden.

Eskil
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:26:34  Show Profile Send Eskil a Private Message
daja:
Ja, det kanske är som du säger. Men var sker omvandlingen från Dolby Digital till PCM då?

Eskil
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/06 :  23:41:52  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Eskil, bara ett förslag; gå in på dvdforum.nu och ställ frågan där också... din fråga är ju i gränslandet Hifi och hemmabio...

Problemet är ju att egentligen skiljer sig inte en musikdvd tekniskt från en filmdvd, bortsett från att vissa musidvds har faktiskt PCM-ljud (men långt ifrån alla).

Själv kör jag hemmabio i 2-kanal men har då en DVD-spelare med inbyggd decoder för DD och DTS...

/P

Edited by - Per Berger on 2004/08/06 23:44:41
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:12:48  Show Profile Send daja a Private Message
Det sker väl aldrig nån omvandling från DD till PCM. I alla fall inte i en hemabio-processor.

En hemmabio-processors uppgift är att omvandla digitala signaler till analoga, och inte till andra digitala format.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:24:59  Show Profile Send Eskil a Private Message
Bra förslag Per Berger, jag kollar runt lite på dvdforum. Visste faktiskt inte att det fanns.

Eskil
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/08 :  00:04:48  Show Profile Send sveli a Private Message
Daja, det ske absolut en omvandling mellan Dolby Digital (eller DTS) till PCM i en DVD spelare som har analoga utgångar. De D/A-omvandlare som sitter i varje DVD-spelare (som inte är en transport som Proceed:en ovan) är "vanliga" PCM-omvandlare (räknar inte här SACD omvandlare som också finns i vissa spelare).

Det är därför, som några tidigare skriver, mycket vanligt att man kan välja att skicka ut en 2-kanalig PCM signal från sin DVD-spelare. I många fall gör den också en "down-mix" så att det blir en riktig 2.0 signal av en 5.1 signal. Tanken är att man skall kunna köra in den två kanaliga signalen i en Dolby Prologic decoder och på så sätt få surround ljud. Detta var vanligt i DVD-spelarnas barndom då de flesta inte hade Dolby Digital utan bara analogt Prologic.

Eskil, ditt problem är ganska svårt att lösa. Jag vet inte om det finns några DD->PCM ovandlare i "proffs"-världen (dvs för studios och liknande) som kan lösa ditt problem. Det finns dock ett sätt som jag tror kunde lösa detta och det är att använda någon av Meridians bio-processorer som har digitala utgångar för sina aktiva högtalare. Tror både den gamla 565 och 568 har denna funktion (reservation för numren, måste kollas).

Man borde då kunna köra in en 5.1 signal in i processorn och ta ut signalen från den digital utgång som skickar ljudet till front högtalarna. Om man på detta sätt kan få en s.k. "down-mix" vet jag ej, men det är viktigt så att ljudet i centerkanalen och ev bas i .1-kanalen läggs ut lika i vänster och höger frontkanal. Annars kanske man inte kan höra sångaren om denne ligger enbart i centern

Mvh /Sven

Edited by - sveli on 2004/08/08 10:35:12
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/08 :  08:46:30  Show Profile Send Eskil a Private Message
Hej Sven o tack för ditt svar!

Jag har kollat runt lite på andra forum och hittade en person i ung samma sits som jag. Han använde en MSB digital processor, en modell som heter MDP-3X MULTIPLE DIGITAL PROCESSOR (www.msbtech.com/msb_home.htm).

Vad jag förstår borde det fungera också för mig. Vill du ge dig tid att kolla vore jag naturligtvis tacksam, du verkar ha koll på detta!

Eskil

Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/08 :  10:44:15  Show Profile Send sveli a Private Message
Eskil, detta verkar vara lösningen för dig!

Om man väljer "Stereo Mode" på MSB's MDP-3X så mixar den ner en 5.1 DD eller DTS signal till en 2-kanals PCM signal som skickas ut på frontkanalernas digitala (och analoga) utgångar.

Den skickar också vidare en vanlig 2-kanals signal (t ex från en CD) utan någon "processing" vilket gör att du kan lämna MSB enheten i signalkedjan hela tiden om du vill.

Det var länge sedan jag var inne på MSB's hemsida. Detta var en rolig apparat som gör att man kan använda en riktigt bra DAC både för sina CD och sin hemmabio. Mycket intressant då jag själv har en bra DAC som jag funderat på hur jag kan integrera den i hemmabion!

Mvh /Sven

Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/08 :  11:18:23  Show Profile Send Eskil a Private Message
Hej Sven!

Verkar ju lovande med MSB:n. Jag ser att de har den i 120 och 240V, 240V skall väl funka ok hos oss?

Tack för hjälpen, skall kolla upp var man enklast kan köpa MSB.

Eskil
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:12:35  Show Profile Send sveli a Private Message
Det står på MSB's hemsida att det är http://www.referenceaudio.se som är agent i Sverige.

Hör gärna av dig hur det går med att finna en MDP-3X och vad den kostar.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Eskil
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/08 :  18:34:37  Show Profile Send Eskil a Private Message
Japp, jag kollar med Reference Audio. Återkommer med besked.

Eskil
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000