HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spelar riktning på foliespolar roll?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:54:17  Show Profile Send Lash a Private Message
Spelar det någon roll åt vilket håll man kopplar en foliespole i ett högtalarfilter? Spolen har ju en tåt som börjar innerst och en som börjar ytterst, spelar det någon roll vilken som är närmast högtalaren eller vilken som är närmast plus/minus?

Edited by - Lash on 2004/08/05 23:55:54

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:03:10  Show Profile Send marens a Private Message
Vilket håll du kopplar dem spelar ingen roll.


Försök bara att montera dem så att du inte kan se den ena spolen genom den andre spolens mittenhål och att de inte ligger i samma riktning (ställ den ena upp på högkant). Annars går det bra bara avståndet är tillräckligt stort vilket brukar handla om centimeter.

Edited by - marens on 2004/08/06 00:04:42
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:28:18  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Eftersom många signalkablar gör stor skillnad hurvida man riktar dem så borde det spela jättestor roll.

Kopplar du den som går ytterst till + så kommer centrifugalkraften göra att ljudet låter lugnare då c-kraften minskar för varje varv.


Instämmer med marens, ett försök att vara lustig.

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:48:32  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Lash,

kul att du väljer 2,5-klonen. Fick möjligeheten att lyssna på dem hos en bekant. Fruktansvärt bra ljud / krona. Det enda som "strulade" var ljudet kring delningsfrekvensen (har för mig att det rörde sig omkring 2,5kHz).. men då med tanke på att orginalet kostar 6x så mycket. För 8000kr så är det absolut inget man hade "stört" sig på. Anledningen av " " är att störningsnivån var väldigt låg.

Det finns en norman som fixat till en s.k. psykoakustisk dipp vid (minns inte exakt) ~3kHz med hjälp av en sugkrets. Den gör att högtalarna "försvinner" något i ljudbilden. Rekommenderas, minns dock inte vad han hette som modifierade filtret. Väldigt kunnig dock, säkert lika duktig som ingenjörerna på ProAc.

Edit
Tips:
Använd bara folie-spolar i signalvägen, alltså 1.8mH och 0.47mH, kvaliteten på "parallell-spolarna" är inte så viktiga. Lika så "parallell-kondensatorerna". Dock säkerligen mycket viktigare än kablage och dylika "voodoo" tweaks.




Edited by - Gerhard46 on 2004/08/06 00:52:31
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:52:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tror att det är det filteret jag använder(v6.0(fast bilden ovan är 6.1)), fast jag har för mig att han var dansk, Troels tror jag han hette, är det han du menade? Och jag har redan köpt allt, bara filtermontering kvar, sedan är de klara.

Angående kablage, är 2,5mm ekk bra som kabel inne i högtalaren. Jag har ingen lust att köpa specialkabel, så det blir antingen 2,5mm enkarderlig eller lite tjockare flerkarderlig kabel.

Edited by - Lash on 2004/08/06 01:04:25
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:52:32  Show Profile Send marens a Private Message
Lash, angående internkablage så skulle jag nog använt en mjukare kabel än EKK, annars finns det risk att spänningarna frestar på lödningarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000