HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka högtalare för 20 papp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:38:31  Show Profile Send nesnob a Private Message
Vilka högtalare ska man satsa på för ca 20 papp?
Det ska vara golvare och trivas ihop med gammal god 70-tals rock.

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:03:55  Show Profile Send Per G a Private Message
Vad har du för grejor i övrigt?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:19:57  Show Profile Send bruce a Private Message
Ta en titt i din message box om du är intresserad i en bra högtalare
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:30:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Nya eller beg. Övrig utrusning

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:59:37  Show Profile Send nesnob a Private Message
Har ingen övrig utrustning, men har fått rekommendationen att börja med högtalarna.
Jag vill ha lite tips om vilka man ska lyssna på.
Kan tänka mig beg. om de är i fint skick.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:18:28  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker att du seriöst ska överväga jonte0 :s IS8: or som han annonserar på detta forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31355
Inte för att de passar särskillt bra till gammal 70-tals rock utan för att de är väldigt bra högtalare som låter tydligt och rent på all sorts musik. Det är inga golvare men de kan monteras på väggen utan problem om du vill slippa stativ.
Go to Top of Page

niro
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/08/06 :  09:16:31  Show Profile Send niro a Private Message
Kolla in Audivector M3/Mi3... Har du tur kan du få tag på ett par M3 Signature som körts som demoex i butiken för det priset. Men framförallt åk ut i olika butiker med dina favortitskivor för att lyssna och bilda din egen uppfattning av hur din favoritmusik skall köras med..

/niklas
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:30:03  Show Profile Send lbstr a Private Message
Köpte själv ett par beg. Dynaudio Contour för den summan. Helnöjd.
Kräver dock en del av övrig utrustning.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:21:27  Show Profile Send Blue a Private Message
"Har ingen övrig utrustning, men har fått rekommendationen att börja med högtalarna.
Jag vill ha lite tips om vilka man ska lyssna på.
Kan tänka mig beg. om de är i fint skick."

Hmm... lite småskumt. Så länge du inte har något att mata högtalarna med blir dom ju bara ett par ganska dyra möbler eller hur? Generellt kan du räkna med att du får lägga nästan lika mycket på cd och förstärkare vardera för att få det bästa ur dina högtalare. Så tja... budgetera ytterligare utgifter för uppåt 40.000 om du ska få någon verklig glädje av så pass bra och kostsamma högtalare.

Men annars... för 20.000 kan man få RIKTIGT bra högtalare. Problemet är bara att det finns alldeles för många bra alternativ!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:33:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror många nöjer sig med 20000-30000 kr för både CD och förstärkare till ett par högtalare för ungefär 20000 men det är ju givetvis en fråga om eget tycke och vad respektive produkt kräver och presterar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/06 :  15:50:10  Show Profile Send FBK a Private Message
nesnob!
Ge dig ut och lyssna runt lite, så du kommer fram till vilket slags ljud som du gillar bäst. Du kommer att tycka att mycket låter bra, men vad låter bäst i dina öron Det är omöjligt egentligen ge dig tips utan att veta vilket slags ljud du gillar. Och alla har sin egen smak.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:19:32  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Du bör kolla Von Schweikert VR-2. De låter mycket engagerande med mycket "kropp" kanske med en dragning åt det varmare samtidigt som de håller musiken i ett rejält grepp. När du går i inhandlingstankar bör denna högtalare verkligen beaktas. Har lyssnat på dessa samtidigt som Audiovector M3 Super. Med Audiovectorhögtalarna satt jag och tänkte på hur de lät. Med Von Schweikert lyssnade jag bara på musiken. Får jag bara ett litet större lyssningsrum kommer jag att byta bort mina JMLab electra 906 på stört. Se: http://www.vonschweikert.com/vr2.html

/Johan
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/08/06 :  18:40:22  Show Profile Send ReKo a Private Message
Läste nyligen att dynaudio snart kommer släppa en SE variant av deras audience 72.. blir alltså 72 SE.. Har tidigare lånat hem 52 SE.. (alltså stativmodellen) och de är grymt bra, dock saknade jag en del tryck i basen.. vilket jag hoppas 72:orna kommer kunna erbjuda.
Så det är mitt tips.. 72 se om du orkar vänta. kommer hamna runt 20k
tror jag.

lycka till / Ante
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/08/17 :  18:56:44  Show Profile Send Joel a Private Message
Kan bara hålla med Niro. Var och lyssnade på dessa häromdagen och tycker att de lät bättre än de 10.ooo kr dyrare B&W Nautilus 804. Ett helt underbart ljud och en alldeles för djup bas för grannarnas välbefinnande ;)

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:15:40  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Uppriktigt sagt tycker jag inte riktigt man kan ställa rubricerad fråga. Att från ingenting gå till ett par högtalare för 20k och därmed ett system på kanske 50k är inte helt enkelt. Själv har jag pysslat med hifi i åtta år, och dessa år ser jag som någon form av lärandeprocess. Man stöter på en himla massa produkter och efter hand hittar man sin egen väg. Så mitt tips är: börja billigt, så hittar du nog din väg vad tiden lider. Risken är annars att du sitter därhemma med ditt dyrsystem som du faktiskt inte gillar när det kommer till kritan, eftersom du i efterhand fått höra något som låter helt annorlunda och kanske rentav "bättre". En stilla fundering bara.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:39:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Bra råd Ekan! Learning by doing. Vet inte annars hur jag skulle kommit dit jag är (och än är jag inte helt nöjd heller, men har en aning om hur jag kan bli det). Hade jag knallat in i en hifibutik för 5 år sedan med en näve pengar (motsvarande det jag har lagt ut nu), skulle det slutat i katastrof!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:53:09  Show Profile Send Wizard a Private Message
Varför inte en massa Bumper och Pyramid i en hö(ä)rligt stor spånskivebaffel?

Wizard
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:35:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
pi60 från Ino audio går loss på ca 24-25 papp, eventuellt någon tusenlapp till beroende på val av finish.
Med tanke på hur fruktansvärt hög kvalitet återgivningen erhåller från de små piP:en samt de större toppsystemen så är jag helt övertygad om du inte kommer hitta något i prisklassen som ens spelar i närheten även av denna högtalarmodellen.

För att kontakta Ino audio/Ingvar Öhman är telefon bästa sätt:

08 732 77 25

eller:

070 523 32 32

Väl värt att kolla upp om du frågar mig!

Lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000